Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

- Г-н Захаринов, за „24 часа“ наскоро коментирахте развитието в световния гемблинг пазар и паралелите с България. Прави впечатление, обаче, една разлика – в САЩ и Западна Европа тече усилена консолидация чрез сливания и придобивания, докато в България като че ли тепърва навлизат нови и нови играчи?

- Моята теза е, че българският пазар е от най-добре регулираните и развитите в целия свят, докато онлайн гемблинга в развития свят продължава да се лута между множество противоречащи си регулации във федералните държави (като САЩ) и политическата неувереност да бъде изсветлен и либерализиран (например, в Япония). Като добавите негативните разходи по прехвърляне или т.н. „switching costs“, трудният достъп до лицензионни режими, супер хлабавата парична политика и изобилни парични стимули, нормално е на Запад големите да се стремят към консолидация и да изкупуват всеки дребен или среден играч, разполагащ с технологии, достъп до потребители и достъп до лицензи. В България по-ефективната и устойчива регулаторна среда означава по-лесен вход и изход, което стимулира международни и местни играчи да опитат инвестиции в сектора без да се блазнят към бърза препродажба на компаниите и проектите. В същото време мисля, че и по-добрата среда кара много международни и средни компании да смятат, че малкото гигантски български оператори не са открили всички възможни иновации, които биха привлекли и оптимизирали отношенията с потребителите.

- За много читатели това ще прозвучи абсурдно, България да има по-добра регулаторна среда в гемблинга, отколкото развитите държави? И там да се изкупуват компании с лицензи, за да се спести време по ваденето на нови? В България сме свикнали да бъдем по-скоро на опашката в качеството на законите и регулациите.

- Това е сложен сектор откъм културни особености и място в обществения живот, така че предполагам никъде – никога няма да има регулация, която всички държави да приемат като еталон. Така че по-скоро намирам българската публична среда като умело балансираща нуждите на обществото от гемблинга като забавление, възможностите на предприемачите да ги задоволят и контролът върху бизнеса относно отговорно поведение и финансова прозрачност. Има далеч по-развити от България азиатски и близкоизточни икономики, където наградите от онлайн гемблинга се носят скришом в торби или се раздават под формата на играчки и дрънкулки, които после се осребряват по неведоми пътища. В България абсолютно всичко е на светло, свързано с НАП, облага се с относително ясни данъци и потребителите имат достъп до всички видове игри и забавления като изборът е изцяло в техните ръце. Със сигурност и у нас има пропуски, но сравнете нашите проблеми с десетилетни дебати на Запад дали онлайн залаганията на коне да са законни или пренасянето на награди с колелета, ролери и даже лодки посред нощ под азиатските небостъргачи.

- Ако българският пазар е наистина по-добре регулиран и развит, защо многомилиардните сделки не са тук?

- Както казах, основната причина зад това Penn National Gaming да купи Score Media and Gaming за $2 милиарда или Caesars да купи William Hill за $3.7 милиарда е комбинацията между огромни парични стимули и добре развити капиталови пазари. В България нямаме нито едно от двете. Но развитият пазар тук очаквам да доведе до феномен, при който базирани в България малки и средни технологични компании разработват гемблинг и гейминг продуктите си тук, поради квалифицираната работна ръка и ниска данъчно-осигурителна тежест, тестват ги първо на родния пазар, заради добрите регулации и високото ниво на матуритет и след това се интернационализират и растат през листвания на западните капиталови пазари. Вече имаше една такава сделка на британска компания базирана в България, която се продаде за 9-цифрено число. Очаквам и се надявам това да не бъде изключение, а да се превърне в тенденция.

CV

Завършил е Breda University of Applied Sciences.

Работи и става акционер в българското представителство на 12-тата най-голяма одиторска мрежа в света HLB International.

Създава веригата игрални зали за хазартни игри AlphaBET и онлайн оператора AlphaWin.

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/lyubomir-zaharinov-6b951620a/?originalSubdomain=bg