Любомир Захаринов: Българските технологични компании в гемблинга и гейминга ще растат през западните капиталови пазари
- Г-н Захаринов, за „24 часа“ наскоро коментирахте развитието в световния гемблинг пазар и паралелите с България. Прави впечатление, обаче, една разлика – в САЩ и Западна Европа тече усилена консолидация чрез сливания и придобивания, докато в България като че ли тепърва навлизат нови и нови играчи?
- Моята теза е, че българският пазар е от най-добре регулираните и развитите в целия свят, докато онлайн гемблинга в развития свят продължава да се лута между множество противоречащи си регулации във федералните държави (като САЩ) и политическата неувереност да бъде изсветлен и либерализиран (например, в Япония). Като добавите негативните разходи по прехвърляне или т.н. „switching costs“, трудният достъп до лицензионни режими, супер хлабавата парична политика и изобилни парични стимули, нормално е на Запад големите да се стремят към консолидация и да изкупуват всеки дребен или среден играч, разполагащ с технологии, достъп до потребители и достъп до лицензи. В България по-ефективната и устойчива регулаторна среда означава по-лесен вход и изход, което стимулира международни и местни играчи да опитат инвестиции в сектора без да се блазнят към бърза препродажба на компаниите и проектите. В същото време мисля, че и по-добрата среда кара много международни и средни компании да смятат, че малкото гигантски български оператори не са открили всички възможни иновации, които биха привлекли и оптимизирали отношенията с потребителите.
- За много читатели това ще прозвучи абсурдно, България да има по-добра регулаторна среда в гемблинга, отколкото развитите държави? И там да се изкупуват компании с лицензи, за да се спести време по ваденето на нови? В България сме свикнали да бъдем по-скоро на опашката в качеството на законите и регулациите.
- Това е сложен сектор откъм културни особености и място в обществения живот, така че предполагам никъде – никога няма да има регулация, която всички държави да приемат като еталон. Така че по-скоро намирам българската публична среда като умело балансираща нуждите на обществото от гемблинга като забавление, възможностите на предприемачите да ги задоволят и контролът върху бизнеса относно отговорно поведение и финансова прозрачност. Има далеч по-развити от България азиатски и близкоизточни икономики, където наградите от онлайн гемблинга се носят скришом в торби или се раздават под формата на играчки и дрънкулки, които после се осребряват по неведоми пътища. В България абсолютно всичко е на светло, свързано с НАП, облага се с относително ясни данъци и потребителите имат достъп до всички видове игри и забавления като изборът е изцяло в техните ръце. Със сигурност и у нас има пропуски, но сравнете нашите проблеми с десетилетни дебати на Запад дали онлайн залаганията на коне да са законни или пренасянето на награди с колелета, ролери и даже лодки посред нощ под азиатските небостъргачи.
- Ако българският пазар е наистина по-добре регулиран и развит, защо многомилиардните сделки не са тук?
- Както казах, основната причина зад това Penn National Gaming да купи Score Media and Gaming за $2 милиарда или Caesars да купи William Hill за $3.7 милиарда е комбинацията между огромни парични стимули и добре развити капиталови пазари. В България нямаме нито едно от двете. Но развитият пазар тук очаквам да доведе до феномен, при който базирани в България малки и средни технологични компании разработват гемблинг и гейминг продуктите си тук, поради квалифицираната работна ръка и ниска данъчно-осигурителна тежест, тестват ги първо на родния пазар, заради добрите регулации и високото ниво на матуритет и след това се интернационализират и растат през листвания на западните капиталови пазари. Вече имаше една такава сделка на британска компания базирана в България, която се продаде за 9-цифрено число. Очаквам и се надявам това да не бъде изключение, а да се превърне в тенденция.
CV
Завършил е Breda University of Applied Sciences.
Работи и става акционер в българското представителство на 12-тата най-голяма одиторска мрежа в света HLB International.
Създава веригата игрални зали за хазартни игри AlphaBET и онлайн оператора AlphaWin.
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/lyubomir-zaharinov-6b951620a/?originalSubdomain=bg
Най-четени
-
Криминален архив: Смъртта на Маймуняка поръчана от ВИС
Aтентатът срещу боса от бившата групировка ВИС Димитър Димитров-Маймуняка е поръчан от среди в самата групировка, която от няколко години е разпокъсана, съобщиха източници от МВР
-
Секретно 3-те фатални грешки на Георги Димитров
Критикува зверствата на Червената армия у нас, но бързо подвива опашка Сталин има сериозни мотиви да елиминира Георги Димитров - смята историкът Лъчезар Стоянов
-
Коментар №1 на седмицата: От омраза към България в Скопие унищожиха чрез опожаряване своята Универсална зала
От омраза към България в Скопие унищожиха чрез опожаряване своята Универсална зала. Тя е архитектурно копие на някогашната сграда на цирка в София. Построена е като дарение от България през 1966 г
-
Не е престъпник човекът. Парти промоутър е
Не е престъпник човекът. Парти промоутър е. От фейсбук по повод коментара на Лена Бориславова, че по лицето на Настимир Ананиев се чете, че не е престъпник, а Бойко Рашков казв
-
Компроматите през 90-те - "партийната книжка" на Софиянски. Днес се борави с милиарди, болонки, контрабанда
През 90-те години върхът на предизборните компроматни битки беше "партийната книжка" на Стефан Софиянски. Днес вече се борави от една страна с милиарди лева/евро, но от друга с луксозни часовници