Крайно време е да си сменим чипа и да си сложим колани в автобуса

29.08.2018;

Те няма да намалят инцидентите по пътя, но ще спасят много повече човешки животи

Колко души можеха да бъдат спасени от автобуса ковчег, ако пътниците бяха с колани? Никой не знае - падането в 20-метрова пропаст не е като удар на пътя или преобръщане в канавката. Но също така има и статистика, която е категорична - коланите спасяват живот при 3 от всеки 4 катастрофи.

Големият въпрос е защо българинът упорито отказва да си сложи колан, дори когато го има? Обясненията са най-различни и от нелепи по-нелепи - на едни им стяга, на други шкембетата им пречат, на трети им спирало дишането, забравяйки, че коланът може да се изтегли колкото е необходимо и да се пътува комфортно.

В ЕС всеки, който се е возил в автобус, знае, че шофьорът още преди да потегли, минава и проверява пътниците. Правилото е, че докато всички не поставят коланите си, превозното средство не тръгва. Трудно ли е да се приложи и у нас? Не. Както българинът постепенно свиква да си поставя колан в автомобила и нарушителите стават все по-малко, така ще му стане навик да се пристяга и в автобуса. Очевидна е необходимостта от драстична санкция, за да бъде преодолян страхът от евентуалното неудобство.

Още при жестоката магистрала на "Тракия" през април се заговори, че коланите трябва да станат задължителни. Но по ред причини това така и не стана със закон. Прие се, че ще се спазва евродирективата - колани да се слагат в автобусите, които имат, а те са произведените след 2006 г.

Сега управляващите са категорични, че коланите ще станат задължителни.

Все още не е ясно как ще бъде решен въпросът с автобусите-барутници, които возят между малките населени места. Според експерти поставянето на нови безопасни седалки в тях ще е изключително скъпо и непосилно.

Възниква и въпросът, ако се въведе това изискване, ще има ли фирми, които да возят по тези нискобюджетни дестинации?

В случая обаче икономическата логика трябва да отстъпи пред човешката и безопасността, а механизми винаги могат да се намерят.

Какво още трябва да стане, за си сменим чипа в главите и да сработят инстинктите ни за самосъхранение? Коланите едва ли ще намалят инцидентите на пътя, но ще спасят много повече човешки животи.

Четете още от същия автор:

Тръмп шокира, защото за него всичко е бизнес. Когато US милиардер приятелски намигне на бивш шеф на КГБ, глобалната шахматна дъска се променя

За първи път в "Истината за Ким Филби: Конспирацията "Ротшилд": Как Шпионина на ХХ век манипулираше Хитлер, Сталин и Чърчил

Още от Коментари

Властелинът на професорите

Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан,

Извинявайте, че не се съобразихме с академичните и човешки норми - свалихме клипа

Здравейте, искам да се извиня на всички, които се чувстват засегнати от нашия клип. Съжалявам, че не съобразих, че клипът не отговаря на определени академични и човешки норми,

Хленч по български

Добре, искате оставка на правителството... Но какво предлагате. Искате увеличение на заплатите и намаляване цената на горивата. Заплатата може да си я създадете сами - с повече инициативност.

Добрите трябва да се търсим и да се организираме

Преди няколко дни, решихме и пуснахме в ФБ един текст платен, за да достигне до повече читатели. В началото имаше коментари, повечето позитивни. В един момент,

Менда Стоянова: Цената на "Гражданската отговорност" няма нужда да се повишава (Видео)

Председателят на Комисията по бюджет и финанси Менда Стоянова с извънредно изявление в Народното събрание. "Гражданската отговорност" няма нужда да се повишава, за това остава същата, заяви тя.

Цветанов: Президентът прави внушения, които не му правят чест

Президентът прави такива внушения, които не му правят чест. Това заяви пред Би Ти Ви председателят на парламентарната група на ГЕРБ Цветан Цветанов. Високите цени на горивата зависят ли от

Пламен Димитров: Гневът на хората е автентичен, но няма как да няма организация на протестите

Никой не обяснява как се ценообразуват цените на горивата у нас, хората не вярват, че в момента това е реалната цена. И в комбинация с ниските доходи, това води до автентичен гняв.

Летище "Стефан Стамболов" бива, но летище "Желю Желев" ми звучи комично

Качвам се за презокеански полет на летище "Джон Кенеди" в Ню Йорк. Сменям самолета на летище "Шарл де Гол" в Париж и кацам на летище "Стефан Стамболов" в София. Така бива ли, ами бива...

Дано най-накрая всички разберат, че амбицията, да поправиш света, е довела до много беди

Главният глобалист на този свят е Карл Маркс. Дали е имал предшественици в този мрачен Интернационалистичен проект е въпрос на дебат между онези, които знаят повече от мен.

Този уебсайт или инструменти на трети страни може да използват "бисквитки", които са необходими за функциалността им и са необходими за постигане на целите, илюстрирани в политиката за бисквитките. С натискането на бутона "Приемам" вие се съгласявате с използването им.