Искаш държавна детска градина за детето? ОК, но първо плати глобата в КАТ!

12.01.2017;

Завишените санкции са добро начало. Но ще спрем джигитите на пътя само с пълен отказ за длъжниците от държавни услуги.

Преди 10-ина години имах да си събирам дълг от съдебно обезщетение от една жена, която след употреба на алкохол ме беше помела с кола на автобусна спирка в София.

В продължение на повече от 10 години от датата на катастрофата и около 6 години след съдебното решение тя нямаше абсолютно никакво намерение да се разплати с мен. Предполагам, че почти беше забравила за случая - 21 август 1996 г. за нея бе просто още един ден с тежък махмурлук.

Когато обаче десет години по-късно на граничния пункт за излизане от страната абсолютно изненадващо й отнеха международния паспорт, жената с махмурлука още на следващата сутрин бе в кантората на адвоката ми. Тя толкова силно искаше да разреши финансовия ни проблем, че без да иска, ми плати с 1000 лева повече.

Днес трудно се намират толкова щедри длъжници, защото през 2011 г. независимо един от друг Конституционният съд и Върховният административен съд отхвърлиха възможността да се налага забрана за пътуване извън страната на българи с дългове, за да не се нарушава правото им на свободно придвижване.

Оттогава обаче държавата не е заменила тази мярка с някакви по-ефективни и справедливи механизми, като изключим частните съдебни изпълнители в услуга най-вече на банките и на големите монополисти, чиито жертви най-често стават обикновените хора.

Големите крадци никога и за нищо не са плащали - те продават милиони дългове на безимотни роми и овчари и продължават да крадат и трупат задължения с нови фирми. С тях държавата няма никакъв механизъм да се справи. Могат да ги респектират само дебеловратите мутанти от 90-те, които возеха хора като тях в багажника на колата.

Тези пътувания бяха с много по-мощен мотивиращ ефект и от отнет паспорт на летището. Но днес живеем в други времена. И в багажниците вече много рядко возят хора. Последният известен случай бе в София точно между Коледа и Нова година. Пред очите на квартален полицай в района на Шесто РПУ.

И тъй като съдебните изпълнители на НАП например по разбираеми причини не могат да практикуват този доказан във времето прийом, държавата си е все така затруднена в битката за събиране на вземания, както и преди години. И най-големият проблем тук понякога дори не са просто парите, които трябва да влязат в бюджета.

Големият проблем е, че неплащането на глоби възпитава в лоши навици. Създава трайно усещане, че правилата са създадени, за да се нарушават, а санкциите по правило не трябва да се заплащат. И когато това продължава 5, 10, 15, 20, 25 години - усещането за безнаказаност разяжда системата.

Как можем да очакваме, че шофьорите ще спазват правилата на пътя, когато държавата толкова дълго време не може да намери механизъм да събира бързо и масово наложените им глоби за различни нарушения? Никак!

Всяка година пътната полиция налага санкции за общо 25-30 милиона лева. Колко мислите, че след това успява да събере от джигитите? Около 6 милиона - тоест между 20 и 30 процента (данните са за цялата 2015 г.). Какъв по-ясен знак от това, че на нарушителите не им пука от глобите? Просто актовете и фишовете не ги засягат по никакъв начин.

Потвърждават го следващите цифри - в България има десетки шофьори, които дължат от санкции над 5000 лева. Има 5-6 тотални тарикати, всеки от които е натрупал глоби за над 100 хиляди лева.

Какво правят българските депутати в тази ситуация и на фона на все по-недисциплинираните шофьори на пътя и увеличаващите се жертви? Правят най-лесното, което могат да измислят - увеличават глобите, но без никаква идея как да принудят шофьорите да ги плащат.

В никакъв случай не оставайте с впечатление, че критикувам последните промени в Закона за движение по пътищата, който влиза в сила на 21 януари. Напротив. В българските условия е абсолютно справедливо да се свалят номерата на колите на шофьори собственици, които карат пияни, дрогирани или без книжка.

Съвсем удачно е също така да се увеличат глобите за тези, които шофират с повече от 30 км/ч над разрешеното, както и за тези, които организарат гонки на пътя - защото заради това постоянно загиват хора по шосетата.

А възможността катаджиите да връчват глобите, което досега беше сериозен проблем, е едно добро начало. Но как ще уплашиш някого дори и с тройна глоба, когато той няма никакво намерение да я заплаща?

Един много ефективен механизъм, оказва се, е бил обсъждан в транспортната комисия в Народното събрание заедно с последните промени в закона - държавата да отказва всякакви административни услуги на хора, които дължат пари от глоби.

Искаш свидетелство за съдимост, или колата ти да мине на технически преглед, или пък някакво удостоверение в общината, или може би да запишеш детето си в държавната детска градина? Може, но след като си платиш акта и фиша в КАТ.

Достатъчно е да се създаде единна информационна система между КАТ, НАП, общинската администрация и държавните ведомства, в която само с въвеждането на ЕГН да излиза кой, на кого и колко дължи.

Познайте дали при това положение нарушителите ще си плащат глобите? Ами само в КАТ над 250 хиляди българи всяка година подават молби за услуги като подмяна на книжка, смяна на имена в документи, промяна на категория. Отделно още 30 хиляди застават на гишетата на Пътна полиция за други документи.

Да не говорим за общините, данъчните и всевъзможни държавни служби, които издават всякакви разрешителни, лицензи и удостоверения. От тези документи ти зависят пряко бизнесът и всякакви начинания, които предприемаш. Ако искаш да продължиш напред, върни се крачка назад и си плати глобата.

"Може би не е много секси да забраниш на един човек да запише детето си в държавна детска градина, защото има фиш за 20 лева в КАТ - коментира ми вчера един данъчен служител, който е и юрист." "Не е много секси в Швеция и Дания, където хората си плащат глобите - отвърнах му аз, - но за държави като България, Италия и Гърция си е таман!"

Това предложение обаче тихомълком е отпаднало още на ниво транспортна комисия. Нашите депутати директно са го отхвърлили.

Защо да си създават главоболия с избирателите? Те отдавна са доказани, че не са там, за да мислят и разрешават проблеми.

Още от Коментари

Ако някой се напие с водка и извърши престъпление, цената на водката ли трябва да вдигнем?

Предложението за вдигане на застраховката на автомобила, до 400% при това, е доста странно. Автомобилите не правят нарушения, шофьорите ги правят. И ако вие си купите такъв автомобил,

Моника Люински за аферата с Клинтън: Земята се преобърна в този момент. Изпитвах толкова много вина

Моника Люински проговори за първи път за аферата си с американския президент Бил Клинтън през 1998 г. Тя разказва за ужаса и страха, които я обзели, когато разбрала,

Думи на несъгласие: Рано е за летище "Д-р Ж. Желев"

Прочетох с недоумение новината, че съм направил предложение и съм подписал петиция Летище "София" да носи името на д-р Желю Желев – президент на Р България в периода 1990-1997 г.

Плевнелиев: Румен Радев е пасивен, не му прилича да играе популистки

Бившият президент Росен Плевнелиев пред БНР: Не е време за избори Много е важно протестите да бъдат чути доколкото те се провеждат по един демократичен и правов начин.

Вилнеене на мутри няма как да мине за граждански протест

Вилнеене на мутри, превозвани от квадратни джипове "Мерцедес" с руски номера няма как да мине за граждански протест. Моите уважения към всички, които имат кауза, за която протестират - майки с деца,

Маринов: На протестите има хора, които са там, за да провокират полицаи и участници

Всяко нещо, свързано с обществено напрежение, ни притеснява. Нашата задача е да опазим обществения мир. На много места стават протести, които не са организирани съгласно закона,

Българинът е семе. И плевел, и плод...

Властта зарови България, но Българина е семе. И плевел, и плод... Амин. *От

Борисов към министрите: Разяснявайте на хората решенията за данъка върху старите коли

Премиерът Бойко Борисов препоръча на министрите да продължават да разясняват на хората управленските решения на правителството по темите за данъка върху старите коли, застраховките и горивата.

На българина дома му отнеми, детето му остави гладно, но на колата не посягай

В България трябва да се протестира абсолютно справедливо и задължително за стотици неща. Аз лично мисля, че най-сериозните ни проблеми са липсата на правосъдие и възмездие, корупцията,

Този уебсайт или инструменти на трети страни може да използват "бисквитки", които са необходими за функциалността им и са необходими за постигане на целите, илюстрирани в политиката за бисквитките. С натискането на бутона "Приемам" вие се съгласявате с използването им.