Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Най-популярният лозунг, който римува котешко мяукане с ваксина, който взриви социалните мрежи.
Най-популярният лозунг, който римува котешко мяукане с ваксина, който взриви социалните мрежи.

Социалните мрежи избухнаха заради непреводимата рима между двете думи – нещо като “Сине, сине, постави си ваксина”

Китай, където за първи път бе локализиран коронавирусът, днес живее без локдаун, заболелите са единици, а поставената цел за 2020 г. – оцеляване, в голямата си степен бе постигната. Поради това, че в страната от месеци почти няма нови случаи, няма и усещане за заплаха.

Ограниченият брой пристигащи от чужбина все още подлежи на карантина, изходящите международни пътувания са рядкост, така че на хората допреди няколко седмици им липсваше мотивация да се ваксинират. Тогава стана възможно излизането от Китай. Отварянето за чужденци обаче ще се случи само след като се постигне групов имунитет.

Китайците не бързат

Желаещите да си поставят антивирусна инжекция са малко. Няколко разнотипни инициативи бяха предприети, за да се промени това. По примера на други държави институциите и някои компании започнаха да предлагат стимули - от ваучери за пазаруване, намаления, безплатни билети за паркове и представления, до яйца. Тези инициативи са местни. Други локални администрации избраха по-директен начин – искат от нежелаещите да се ваксинират да предоставят уважителна причина за това - като противопоказания, алергии или бременност. Трети стигнаха твърде далеч - предупреждават, че ще ограничат достъпа до някои обществени услуги, че неваксинирани студенти няма да може да се дипломират, а

неваксинирани служители ще бъдат санкционирани

или дори уволнени. Централните власти разкритикуваха такъв тип екстремни подходи, подчертавайки, че ваксинациите са доброволни.

В този контекст на позитивни стимули и потенциалните пропуски се предприе и кампания с лозунги и плакати за стимулиране на ваксинационния процес. Този път тя е по-позитивна от миналогодишната. Започна от

шеговит банер

в град Шънджън,

съдържащ непреводима игра на думи – комбинира факта, че китайската дума за ваксина се римува с котешки звуци (съответно yimiao и miao), и популярна детска песничка “Да се научим да мяукаме - мяу, мяу, мяу".

Находчивото хрумване се оказа неустоимо и призивът се повтаря от малки и големи с детински ентусиазъм. Особено в социалните мрежи. Той бе описан като сензация, зарибяващ, промиващ мозъка, абсурден, но ефективен в простотата си. Смислово издържан превод е невъзможен, но си представете нещо подобно на “Сине, сине, постави си ваксина" или

“Хайде двамина

да си поставим ваксина”

Няма претенция за стил и дълбочина, и закачено на червен фон на видно място, кара минувачите да се обърнат.

Последваха и много други, из цял Китай, но за момента няма претенденти, които да засенчат популярността на котешкия лозунг.

Някои от тях са прозаични:

Приоритетът за 2021: Ваксинация.

Ваксините са здраве. Защитете себе си и другите, ваксинирайте се.

Ваксините са безопасни.

Други са патриотични:

Да изградим Велика Китайска Стена на Имунитета.

Вярвайте на държавата, вярвайте на партията, ваксинирайте се, за да бъдете силни.

56 диалекта (на китайския език), едно изречение: ваксинирайте се скоро!

Ако всички се ваксинираме, вирусът няма къде да ходи.

Трети са с обществена насоченост:

Подай ръка, за да изградим обществен имунитет!

Сред хилядите начини да се справим с пандемията ваксинацията е номер 1.

Четвърти са окуражаващи и надъхващи:

Ваксинирах се, затова се усмихвам!

Ваксинирах се заради теб!

Гордея се, че се ваксинирах и че пандемията вече преминава.

Неваксинираните ще съжаляват!

С ваксината стреляме срещу вируса!

Този тип лозунги са имали важна роля в китайската история и са били повсеместни почти до края на 70-те години на миналия век. В китайския си вариант най-успешните от тях използват тоналността на езика и особеностите на писмеността, за да предадат остроумни и запомнящи се послания. Голяма част обаче са буквални, банални и тромави, а в превод съвкупността от смисъл и изказ често напълно се губи.

Миналогодишните карантинни лозунги

и послания имаха по-агресивен тон

Тази година са по-умерени и положителни - все пак кампанията за ваксинации е доброволна, а една от причините за бавния й старт е успешното справяне с епидемията в страната и липсата на непосредствена заплаха от заразяване.

Обаче дори тези, които в социалните мрежи с насмешка обсъждат лозунгите, признават, че традиционният формат е "гениален". Повечето банери са на подходящи места (по-малки градове, понякога с по-слабо образовано население) и макар извадени от контекста на мястото да са смешни, все пак продължават да изпълняват желаната роля. Дават начало и поддържат разговор, чийто аспект е ваксинационната кампания, която пък е държавен приоритет.

Шънджънският котешки лозунг е интересен и по друга причина - градът е

от водещите икономически центрове,

така че включването му в кампанията е маркетингово впечатляващ и вероятно неслучайно избран.

Към 3 май ваксинираните в Китай са вече над 276 милиона души. Обявена цел е около 40% от населението (560 милиона) да се ваксинират, а стадният имунитет да бъде постигнат до края на годината. Целта е да се осигури домакинството на Зимните олимпийски игри в началото на 2022-ра.

Тези дни Китай даде нова заявка за предстоящо отваряне - доскоро визи за страната можеха да бъдат издавани на чужди граждани само ако те са ваксинирани с одобрена китайска ваксина, но това скоро ще бъде възможно и за ваксинираните с Pfizer, Moderna и J&J.