Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Сигналите дават предимство на правителствените самолети

Когато Бойко Борисов лети с правителствения самолет, всеки път той ползва един и същи сигнален код - BULG 004, който е сигнал към наземните оператори, че на борда се намира не просто някоя ВИП персона, а българският премиер.

От номерата на полетите със специално предназначение в командния пункт на "Ръководство въздушно движение" знаят кой точно се вози и му осигуряват трасе. Сигналът се подава и на международните оператори, когато самолетът навлиза в чужди пространства. Диспечерите му дават предимство при придвижване, кацат и излитат по-бързо от редовните полети, процедурата е по-облекчена.

Всички курсове на правителствения "Авиоотряд 28" са с т.нар. специално предназначение, защото превозват ВИП пътници. Когато видят код BULG 001, в диспечерските кули са наясно, че на борда на държавния самолет е президентът, тоест Румен Радев в случая. Следващият в поредицата номера BULG 002 е председателят на Народното събрание. Вицепрезидентът не се вози като допълнение на държавния глава, а си има отделен код, с който е познат в "Ръководство въздушно движение" - той е номер BULG 003.

Следващият в поредицата е премиерът, а веднага след него е външният министър. За малко министърът на вътрешните работи се разминава с култовия код на Джеймс Бонд и ползва BULG 006.

Пълна мъгла витае около това кой притежава знаковия номер BULG 007. В регистрите на авиоотряда за пътуванията на този пътник няма никакви данни - нито откъде е поръчан полетът, нито кой е бил на борда. Единствено е ясно, че това е секретна длъжност. Според запознати става въпрос за военния министър. Следват всички останали членове на кабинета, като за всеки от тях е запазен пореден код.

Практиката за ползване на повтарящи се номера на полетите не е само българска. Това се прави за всички държавни глави по света. Когато американският президент Доналд Тръмп лети с "Еър форс 1", той е известен на наземните оператори като VC-25A.

Материалът е от в. "Досие" от 2015 г.