Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Най-актуалната схема за контрабанда на горива:  правиш цех за бои, а излизат бензин и дизел. Ключът е в акциза на стоките В този данъчен склад преди години бе открита вкопана в земята цистерна с гориво. Но оттогава почти не останаха такива акцизни складове, в които да няма измервателни уреди.

Възможно ли е да се инвестира в цех за производство на бои, лакове, разтворители, грундове и други подобни материали, а да се окаже, че вместо тях се получават бензин и дизел? В реалната икономика надали, но в сивата се оказва напълно постижимо. Това обаче не са чудеса с технологиите, а актуалната схема за нелегални горива, твърдят запознати с пазара в България.

В нея основна роля имат т.нар. ОАКП - или в превод - освободен от акциз краен потребител. Зад това завързано словосъчетание се крие фирма, която ползва акцизни стоки - горива или алкохол, за производството на неакцизни стоки - лакове, бои, разтворители, дезодоранти, козметични продукти и други подобни.

Регистрира се въпросното ОАКП и се започва дейност. Такива са и електроцентралите, където ползват безакцизни продукти - дизел, въглища и мазут, но търговците начисляват акциз върху тока и държавата си прибира парите. Пример за законно използване на акцизен продукт е и спиртът за парфюмерийната и хранителната индустрия, нискооктанови бенззини в маслобойните, при които има естерификация на мазнините. Или пък използване на пропан-бутан за окисление.

Но прави впечатление, че извън големи и познати заводи има издадени десетки разрешения за ОАКП на цехове за безири, лакове, бои и други подобни материали. По документи те обявяват, че ще ползват горива за производството си, основно дизел, и не плащат акциз за тях. В същото време въпреки малкия си производствен капацитет те обявяват, че ще продават продукти в промишлени опаковки - между 200 и 1000 литра.

Според опитни играчи на петролния пазар всъщност не се извършва никакво реално производство, а то е само на документи. И се използва вратичка в закона, че за такива производства няма змервателни уреди, както и количествени измерители като разход на гориво за производството. В същото време може да се изписва огромно количество брак, пак без контрол.

А ако се направи засичане между взетите количества безакцизни горива и отчетената по документи продукция, щяло да се окаже, че са купени между 3 и 10 пъти повече бензин и дизел от необходимите.

За съхраняването на горива в производство на неакцизни стоки се изисква и проверка от РИОСВ, тъй като се работи с опасни за околната среда вещества.

Дори бояджийски цехове подлежат на проверка и контрол, не само цехове, в които се декларира разреждане, пакетиране и съхраняване. Но в РИОСВ и понятие си нямат, че такова производство се осъществява, защото всъщност истинско няма, всичко е само на хартия.

Оказва се, че на практика купените горива без акциз под прикритието на ОАКП се продават контрабандно с близо 1 лев по-евтино от цените по бензиностанциите. Защото само от спестяването на акциз печалбата е над 64 ст. на литър.

Новата схема за нелегални горива вече е излязла и извън България, твърдят хора от петролния бранш пред “24 часа”. След като наличностите по документи се изчистват с фиктивното производство на грундове, лакове и разтворители, част от продукцията по документи се доставя на гръцки фирми.

Южната ни съседка е включена в схемата, тъй като там няма изискване за измервателни уреди по данъчни складове и нелегалните горива, основно бензин, сравнително лесно се пласирали чрез малки бензиностанции.

А и в Гърция литър бензин струва над 3 лева и печалбата е далеч по-голяма от тази в България. Префактурирането през гръцки фирми се използва за източване на ДДС, тъй като се оформяли документи за износ към страна от ЕС. Освен това максимално се затруднявала проверката на реалността в осъществените сделки.

В края на ноември гръцката полиция съобщи, че е арестувала 20 души, участващи точно в такава схема. При нея са заловени 2000 тона горива, обявени като разредител, от което печалбата на контрабандистите била 2,5 млн. евро.

Има и втора линия на схемата с ОАКП, при която горива се използват за легално производство на стоки, но без да се плаща акциз за тях.

Съществуват десетки цехове, регистрирани като ОАКП, за производство на етерични масла. Те обявяват, че използват природен газ или дизел за парогенератор. С парата от него се подгрявали автоклави за стерилизация. Но на практика това е използване на горива за отопление и за тях трябва да бъде платен акциз.

Неофициално от митниците обясняват, че спират такива цехове, но те обжалвали пред съда и той отново ги пускал да работят.

Според експерти новата схема за нелегални горива станала актуална, след като на т.нар. митнически складове също бяха сложени измервателни уреди и камери.

Така през тях вече трудно можело да се вкарват контрабандни количества, които да не бъдат засечени от митничарите и НАП.

Актуалната схема можела да се пресече, като се ограничат възможностите за регистриране на ОАКП и да се даде ясно определение кога горива се използват за отопление. Проверките трябвало да се засилят, като например РИОСВ се праща в цеховете, където се твърди, че се правят неакцизни стоки.

Друга мярка е да има проверки на изхода на въпросните производства в реално време и да се изискват данни за купувача и количествата, които е поръчал. Възможно е също да се свържат НАП и митниците, за да могат в реално време да обменят информация за ОАКП - какви количества произвеждат, на кого ги продават, на какви цени и при какви разходи на горива.

Ако с подобни мерки бъдат пресечени схемите с ОАКП, ще стане възможно да се съберат в значителна част допълнителните 200 млн. лв. от акциз, заложени в бюджета за догодина, твърдят експертите. Освен това ще се изгладят и отношенията с Гърция, тъй като сега имало известно напрежение заради контрабандата на горива с новата схема.

С промени в закона слагат измервателни уреди на всички

Последните промени в Закона за акцизите и данъчните складове предвиждат въвеждане на система за видеонаблюдение и контрол в данъчните складове, в които се произвеждат и складират горива и за производителите на алкохол.

Предстои монтиране на видеокамери на всички места, през които в обектите влизат или ги напускат автомобили. Те трябва да могат да разпознават номерата на колите, за да се осигури дистанционно наблюдение.

Заедно с това се въвежда и изискването ОАКП да имат системи за отчетност, които позволяват извършването в реално време на контрол на количествата горива или алкохол, които използват за производство. Освен това те ще дават информация и за произведените стоки.

В мотивите на финансовото министерство се посочва, че промените се правят, за да се увеличат възможностите за ефективен контрол на приходната администрация върху акцизните стоки, както и минимизирането на риска от неправомерно ползване на горива от ОАКП.

От министерството посочват, че при извършвани проверки от митничари се установяват редица случаи на неправомерно поведение на лицата със статут на ОАКП. Констатирани са множество случаи на формално оформяне на документи, в които се посочва, че акцизните стоки са получени, без същите да са пристигали или разтоварени в обекта им. При извършени ревизионни производства на ОАКП са установени редица случаи на използвани акцизни стоки извън посочените в издаденото удостоверение, съответно не е начислен и заплатен дължимият акциз, в резултат на което са установени задължения.

След общественото обсъждане и по препоръка на бизнеса от финансовото министерство уточняват, че ОАКП, които използват бензин, газьол, керосин, тежки масла и други горива, ще трябва и да осигуряват по всяко време и достъп на митничарите до системите за автоматично отчитане на наличностите. Причината е, че използват продукти, за които е установено, че има висок риск от измами и неплащане на акциз.