Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Любител ентусиаст засрами космическите агенции, като разкри

тримесечната загадка къде се е разбил лунният всъдеход „Викрам”

С рекордно нисък бюджет от $141 млн. за лунната мисия „Чандраян-2“, страната изуми целия свят 

С рекордно нисък бюджет от $141 млн. за лунната мисия “Чандраян-2”, страната изуми целия свят

Основната цел на всъдехода е била да установи евентуални находища на хелий-3 на Южния полюс на Луната

Въпреки че е сред страните с най-бедно население, Индия направи сериозен опит да стане един от четирите глобални играчи в енергетиката. С амбициозната си космическа програма страната посегна към богатата на хелий-3 лунна повърхност, при това с най-нискобюджетната мисия до момента. Въпреки че модулът “Викрам” се разби при твърдото кацане, това приземяване ще остане завинаги в историята. Най-малкото заради фантастично ниския си бюджет от 141 млн. долара за подобен грандиозен проект като мисията “Чандраян-2”. С подобни икономии Делхи може да си позволи още много подобни воаяжи до най-близкия ни спътник, стига бъдещите всъдеходи да имат по-голям късмет.

Модулът “Викрам” трябваше да разтовари на Луната роувъра “Прагиян”. Идеята бе той в продължение на 14 денонощия да изследва водните запаси на Южния полюс на Луната, да провери почвата за минерали и най-важното - да направи първоначално проучване на находищата на изотопа хелий-3.

След като на 7 септември всъдеходът трябваше да се приземи, връзката с него се изгуби.

Тогава от Индийската организация за космически изследвания обявиха, че мекото кацане се е провалило и че приземяването на лунната повърхност е било твърдо. Въпреки че апаратурата на “Чандраян-2” остана в лунна орбита, тя не успя да открие какво е станало с “Викрам”.

НАСА веднага се включи в издирването,

използвайки своята лунна орбитална станция “Лунар риконесънс орбитър", но сканирането на повърхността не доведе до резултат. Така в продължение на три месеца нямаше никаква информация какво точно се е случило.

Накрая загадката започна да се разплита благодарение на отворената политика на НАСА, която единствена от космическите агенции публикува редовно всички снимки от Космоса. Именно тях обичал да преглежда индийският софтуерен инженер Шанмугам Субраманиам. След катастрофата той се взирал в екраните на двата си лаптопа понякога по 6-7 часа на ден. Използвал всяка свободна минута, за да открие някакви следи от “Викрам”. През октомври забелязал някаква аномалия на повърхността и изпратил запитване до НАСА, като посочил възможните координати на находките. Агенцията първоначално констатира, че петънцето забелязано от аматьора, не го е имало преди 7 септември, но се е виждало през октомври и ноември. Това изключва възможността това да е някаква грешка в заснемането. При по-внимателен оглед инженерите на НАСА откриват промени в яркостта на почвата, причинени от удара, както и кратера, издълбан от “Викрам”. Впоследствие забелязват отломките, пръснати на голямо разстояние. Дотогава индийските власти все още се опитваха да възстановят връзката с всъдехода, надявайки се, че той все пак ще успее да заработи въпреки трудното приземяване.

Защо хелият е енергията на бъдещето, към която са се устремили Индия, САЩ, Русия и Китай, четете в новия брой на сп. "Космос". 

Четете още: 

Диктаторите и спортът: Тодор Живков ненавижда футбола, но раздава постове и апартаменти на шампионите

Времето не съществува

Първата протописменост в света се заражда по нашите земи

Благодарение на упоритостта на един любител – индийския софтуерен инженер Шанмугам Субраманиам, загадката около съдбата на „Викрам” бе разкрита.
Благодарение на упоритостта на един любител – индийския софтуерен инженер Шанмугам Субраманиам, загадката около съдбата на „Викрам” бе разкрита.
Лунният орбитър на НАСА идентифицира с точност къде са паднали останките от всъдехода и как лунната почва е наранена от него.
Лунният орбитър на НАСА идентифицира с точност къде са паднали останките от всъдехода и как лунната почва е наранена от него.