Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Дни преди трагедията инженер прави изследване и прогнозира, че има голяма опасност от фатален край. Докладът му обаче е пренебрегнат от шефовете на НАСА

Стартира на минус 2 градуса от площадка, покрита със 7,5 см лед. На 73-тата секунда се взривява на 14 км височина

До последно екипажът е жив. Умират, когато падат в Атлантическия океан с над 320 км/час

Учителката Криста Маколиф, която беше първата цивилна американска гражданка, опитала се да покори Космоса, днес можеше да бъде между живите.

Тя е една от 7-те загинали от екипажа на совалката "Чалънджър", която се взриви 73 секунди след излитането.

Оказва се, че малко преди трагедията да се случи, инженерът Роджър Бойджоли, работещ за компанията "Тиокол", един от най-големите производители в САЩ и света в областта на аерокосмическата индустрия и по-специално в сферата на ракетните двигатели, е изследвал гумените уплътняващи пръстени на твърдогоривния ускорител на ракетата, и е доказал, че те няма да издържат на ниски температури.

Той уведомява шефа си Мортън Тиокол и ръководителите на НАСА, но докладът му е пренебрегнат и сметнат за непрофесионален.

По-късно в хода на разследването на катастрофата се оказва, че това е една от основните причини за експлозията.

Но и до ден днешен докладът на инженера е потулен и се споменава само между редовете.

Ако изследването на Бойджоли е било взето предвид, вероятно щеше да бъде избегната фаталната мисия и на 2 септември тази година Криста Маколиф щеше да празнува 71-вия си рожден ден.

Всъщност денят на катастрофата 28 януари 1986 г. остава в историята като най-черния в живота на НАСА.

Утрото тогава бе необичайно мразовито. Деца от детските градини и гимназиите и още хиляди хора бяха притаили дъх и с нетърпение очакваха да станат свидетели на излитането в орбита на учителката си Криста Маколиф.

Тя беше единствената избрана от 11 хил. души по програмата на НАСА "Учител в Космоса", обявена през 1984 г. от Роналд Рейгън. Идеята й била тя да се върне в класната стая и да разказва за приключението.

По тази причина вълнението е напълно очаквано, а и събитието закъснявало със седмица заради лошото време. По-късно забавянето се смята за един от предвестниците на трагедията.

Сутринта метеорологичните данни показват, че всичко е наред, с изключение на неочаквано ниските температури. Термометърът отчита минус 2 градуса, а площадката за излитане на совалката "Чалънджър" е покрита със 7,5 см лед.

Никога до този момент космически апарат не е стартирал при такава температура. Според изискванията трябвало да бъде около 11 градуса.

Какви са останалите лоши признаци за катастрофата и какво точно се случва в кабината, четете в новия 12 брой на списание "Космос".