Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Така изглеждаше рейсът убиец, паднал в дере край Своге.
Така изглеждаше рейсът убиец, паднал в дере край Своге.

 

1 г. по-късно: 8 обвинени за трагедията, при която загинаха 20 души, шофьорът на рейса с три неуспешни опита за самоубийство, пътят убиец – ремонтиран

"Пътят край Своге продължава да бъде опасен и продължава да бъде пълен с дефицити, свързани с пътната безопасност". Това каза пред БНР Диана Русинова от Института за пътна безопасност. Тя добави, че проблемът с отводняването на пътя е останал, мантинелата е преместена, но сега пешеходците трябва да се движат по пътното платно.

Русинова обясни, че пътните условия могат да бъдат променени, така че водачът дори и да допусне грешка, животът му да бъде съхранен, но не може да бъде променено съзнанието на всички шофьори.

Русинова припомни, че две седмици след инцидента край Своге Институтът за пътна безопасност е излязъл с подробен доклад, чиито изводи след това са били потвърдени от прокуратурата с повдигнатите от нея обвинения: "Абсолютен прецедент в България е, че се повдигнаха обвинения на фирмата и на стопанина на пътя".

Института за пътна безопасност прави 24-часов мониторинг на пътя и получават множество сигнали за нарушения и проблеми, които те подават в институциите, отговарящи за състоянието на пътищата и отговарящи за безопасността.

Но какво е положението при малкото хора, оцелели след катастрофата?

“Животът си върви и ние си клефуцаме полека-лека напред! Всеки се справя поединично”, споделя Ваня от софийското село Световрачене. Тя е от малцината оцелели след зверската катастрофа с автобус край Своге през миналия август. Тогава на връщане от екскурзия загинаха 20 души, сред които и дете на 14 г., а осем пострадаха тежко.

Центърът на Световрачене е облепен с некролози в памет на годишнината от смъртта на пътниците в автобуса ковчег. Почти всички починали са родом оттам. Членували са в пенсионерския клуб, който ги изпраща на фоклорния фестивал “Белокаменица” в село Царевец.

“Чухме, че делото за катастрофата още не е влязло в съда.

Докога да

чакаме? Ще има

ли осъдени?”,

пита и се гневи мъж, загубил сестра си в катастрофата. 

Центърът на Световрачене е обелепен с некролози. Оттам са почти всички загинали преди година.
Центърът на Световрачене е обелепен с некролози. Оттам са почти всички загинали преди година.

През април Софийската окръжна прокуратура обвини 7 души, които имат отношение към ремонта на пътя София-Мездра, в чийто участатък стана катастрофата. Бившите шефове на АПИ Светослав Глосов и Дончо Атанасов ще отговарят за длъжностно престъпление, за което законът предвижда от 1 до 8 години затвор. Според прокуратурата те не са изпълнили служебните си задължения, за да набавят облага за фирма “Трейс Своге”. Става дума за неизвършен за сметка на компанията ремонт за отстраняване на дефекти по пътя. От това са настъпили значителни вредни последици за шофьорите, които се движат по трасето. Имало е опасност за живота им при евентуална катастрофа заради по-дълъг спирачен път и загуба на стабилност на автомобилите при маневра. Било е намалено съпротивлението на хлъзгане на участъка, категорични са от прокуратурата. Глосов и Атанасов са на свобода срещу 10 хил. лв.

Заедно с тях обвинения имат и петима представители на екипа, ремонтирал пътя край Своге. Изпълнителният директор на “Трейс Своге” Бисер Иванов, служителите на фирмата С. Трифонов (началник на асфалтовата база в Костинброд) и И. Иванов (технически ръководител на проекта), както и Стела Попниколова (шеф на дирекция “Управление на проекти, финансирани с кредитни инвестиции” в АПИ) са обвинени за причиняване на смърт и на телесни повреди по непредпазливост. Същото обвинение има и Михаела Томова, инженер и член на екипа за строителен надзор на “Пътконсулт 2000”, на който е била възложена дейност по строителен надзор при ремонт на пътя, обясниха от прокуратурата.

Шофьорът на рейса Григор Григоров е обвинен за причиняване на смърт по непредпазливост.
Шофьорът на рейса Григор Григоров е обвинен за причиняване на смърт по непредпазливост.
Първият обвинен за трагедията бе шофьорът на рейса Григор Григоров. При десен завой на двулентовото платно, чиято настилка била мокра, автобусът навлязъл в насрещното и се ударил леко в 2 коли. В резултат на това

излязъл от

шосето, блъснал

се в

мантинелата, като преминал през нея и навлязъл в страничния скат. При спускането си по него рейсът се преобърнал на дясната си страна и спрял в дерето.

От прокуратурата обясняват, че автобусът се е движил с 53,5 км/ч, а с тази скорост шофьорът не е имал възможност при мокрия асфалт да завие, без да навлезе в насрещното. Това би било възможно само ако Григоров е спазил максимално разрешената скорост от 40 км/ч, казват от обвинението.

Григоров е на свобода срещу 2 хил. лв. гаранция, взета му е книжката и има забрана да напуска страната. През последната година той е направил 3 неуспешни опита за самоубийство, разказаха негови познати. По съвет на адвоката му Христо Ботев Григоров отказва да разговаря с журналисти. От прокуратурата посочиха, че

пътят също

е виновен

за тежката

катастрофа

Причината - заради значително намаления коефициент на сцепление между гумите и асфалта, което се дължало на лошото му качество и най-вече на незадоволителната му грапавост.

В документите за ремонта на пътя са били посочени изискванията за качеството и вида на вложения материал. Пътят е трябвало да бъде от асфалтова смес с едър натрошен камък. Експертизата обаче установила, че вместо камък в асфалта има натрошен варовик.

Освен това се оказало, че и огражденията на пътя не били според правилата. Той е трябвало да бъде обезопасен със стоманени предпазни огради с висока способност на задържане. Вместо това била сложена мантинела. А дори и тя не е била предвидена за поставяне в проектната документация за ремонта. Установено било, че еластичната предпазна ограда, т.е. мантинелата, не би могла да задържи автобуса върху пътя.

Разследването е на финалната права и се очаква съвсем скоро делото да бъде внесено в Софийския окръжен съд, обяви пред “24 часа” висш прокурор. Основен препъникамък пред разследващите се оказало търсенето на родствениците на загиналите. Те трябва да открият съпрузи, деца, братя, сестри, баби, дядовци и внуци на починалите, за да ги питат дали искат да бъдат конституирани като граждански ищци или частни обвинители в процеса. Според тълкувателно решение на ВКС от м.г. те имат право на обезщетение за неимуществени вреди в наказателния процес. Заради инцидента оставки подадоха министрите на транспорта Ивайло Московски, на регионалното развитие Николай Нанков и на вътрешните работи Валентин Радев. Московски стана вицепрезидент на Черноморската банка за търговия и развитие, Нанков се върна във ведомството като зам.-министър, а Радев е депутат.

АПИ ремонтира пътя убиец, като изрично посочи, че това не е заради катастрофата, а по повод на установени нарушения 2 месеца преди нея.

Ваня, оцеляла при катастрофата: 

Шофьорът не е виновен, асфалтът беше като стъкло

- Какво стана 1 г. по-късно, отговорихте ли си на въпроса кой е виновен?

- Шофьорът не е виновен. Каква вина има той, че валеше дъжд като из ведро и че асфалтът беше като стъкло. Какво можеше да направи шофьорът? Ние от пенсионерския клуб в Световрачене много пъти сме ходили с него по екскурзии. Познаваме го. Знаем, че кара внимателно.

- Сега пътувате ли с автобус?

- Да, пътувам до София, но на екскурзии... Ще се замисля! Не казвам, че никога няма да тръгна, но засега не ходя.

- Виждам, че се придвижвате с патерица?

- Да, това е заради друга болест. След катастрофата обаче съм с наколенка, която не свалям. Заради скъсан менискус. Аз бях 10 дни в болницата след катастрофата. Някои стояха там месец и повече.

- А сега с какво се занимавате?

- Работя. Явих се на ТЕЛК, дадоха ми 30% инвалидност! Сега обжалвам пред НЕЛК, но чак догодина през февруари ще ми гледат документите. То без пари вкъщи не се стои и се принудих да започна работа.

- Сърдита ли сте на някого?

- Това е съдба! На никой не съм сърдита. Защо да съм сърдита на институциите, че животът ми зависи от тях ли... Не вярвам!