Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Загиналата в падналия самолет Вяра израснала пред очите на Румен Радев. Трябвало да лети на 20 април в разбилия се край Оризари аероплан

Казала, че има лошо предчувствие и в последния момент отказала да се качи на самолета със Стефан Василски. Опитала да спре и него да лети 

Родителите я водели често в авиобаза Равнец, където върховният главнокомандващ бил лейтенант

Според колегите й причината за катастрофата е техническа грешка, а малката височина допринесла за падането

Вяра Лозанова, която загина заедно с Иван Костадинов на 26 май при падането на малък самолет край Ихтиман, е израснала пред очите на президента Румен Радев, показа проверка на "168 часа".

Оказва се, че родителите й са военни. Баща й служил в авиобаза Равнец, а майка й работела там. По тази причина Вяра прекарвала по-голямата част от времето си сред летателните машини.

Според спомени на нейни приятели тогава тя била на около 4-5 години, а Румен Радев бил лейтенант там и правел първите си стъпки в тази сфера.

След това

Вяра и Радев стават приятели

Често им се налагало да работят заедно.

Малко по-късно майка й се мести да работи в авиобаза Крумово, където Вяра отново изучавала с любопитство работата на военните.

Така преди 20 г. става първата жена - механик на вертолети в България от 1990 г. насам. Била сред най-добрите специалисти на Ми-17, Ми-24 и "Кугър".

"В средите на авиацията стана доста известна - споделя пред "168 часа" неин близък приятел. - При нея беше валидно правилото, че

когато ти влезе миризмата на керосин в душата, никога не излиза

Беше в истинския живот на базата. Като човек, който обслужваше летателните машини, ходеше често по различни летища и се запали по леката авиация. Зароди се страст към летенето. Тя буквално гореше да помага и да върши всякаква работа по всичко, което лети."

Така започва да пилотира малки самолети и се запознава с Иван Костадинов. Двамата бързо се сближили и често летели заедно, защото били едни от най-опитните в бранша.

Леката авиация я среща и със собственика на авиоклуба в Белозем Стефан Василски. С него също се сближават, дори се определяли като брат и сестра. Често летели заедно, докато не настъпил фаталният 20 април.

Тогава имало състезание с дронове край Оризари, а наградата била 15-минутен полет със самолета на Стефан.

"Вяра трябваше да лети с него, но тогава каза, че има някакво лошо предчувствие, и не тръгна - споделя пред "168 часа" нейна близка приятелка. Не поиска да се качи. Даже се опита да спре и Стефан да излети, но той се пошегува, че е луда и има много ваучери за летене. След като той почина, едва я утешихме. Тогава я помолих да не се качва повече на самолет, но тя само ми се усмихна и ми каза:

"Няма да спра.

Това е моята

страст и любов."

Вероятно по тази причина Вяра Лозанова описва себе си във фейсбук така: "Летящите хора не трупат имоти - все ги вълнуват други животи. Те са малко на брой, но техният свят е и мой".

Минава точно месец от смъртта на Стефан, а Вяра казва на колегите си, че е време да си вземе малко отпуск.

Оказва се обаче, че отпускът ще е вечен.

На 26 май заедно с Иван Костадинов излитат със самолет "Мистрал" от Черньово край Ихтиман, а крайната точка била летищната площадка в село Драганово. Иван пилотирал, а Вяра била спътничка.

На около 800 метра след западния край на пистата самолетът набрал височина. Издигнал се на около 60 метра, след това започнал да се накланя наляво и надясно.

Машината рязко изгубила височина,

снижила се до върха на дърветата, където пилотът успял да овладее самолета. След това обаче се разбил близо до точката на излитане и се самозапалил.

Според директора на специализираното звено за разследване на авиационни събития към транспортното министерство Христо Христов Иван Костадинов е направил опит да спаси положението, но заради малката височина се е получил скоростен срив и вече не е имало какво да направи.

"Самолетът излита в 11,20 часа и две минути след това на височина 60-80 метра прави рязък завой наляво и се срива, като прави три витки към земята - разказва Христо Христов. - Машината пада на земята и възниква пожар."

На мястото са открити обгорелите тела на Иван и Вяра.

Разследващите работят основно по четири версии - технически отказ, лошо време, влошаване на здравословното състояние на пилота или пилотска грешка.

"Времето в неделя беше много хубаво - обяснява Христов. - Не съм убеден, че времето е повлияло на този полет. Може би грешка в техника или технология на пилотиране е причината за падането."

Пред "168 часа" от Министерството на транспорта съобщиха, че експертите по случая смятат, че

най-вероятната причина за инцидента е пилотска грешка

Според колегите на Вяра Лозанова от авиационната база в Крумово обаче това не е вярно.

"Като хора, които разбираме, смятаме, че по-скоро по време на излитането е станала някаква техническа грешка и заради недостатъчната височина пилотът не е успял да реагира - споделя пред "168 часа" колега и приятел на Вяра. - Отхвърлям хипотезата, че Иван Костадинов е тръгнал да й показва нещо, защото просто е нямало какво. Двамата летят заедно отдавна."

Приятели на Иван Костадинов твърдят, че

той имал голям опит в леката авиация

"Специално на този самолет Иван има над 300 часа, така че го е опознал добре - обясни Антон Георгиев от сдружение "Крила". - Това означава, че няма как да допуска някакви груби грешки. Той е един от хората, които даваха сърцето си за леката авиация, и използваше всяка свободна минута да отиде на летището и да полети. Всеки миг, откъснат от бизнеса, го прекарваше на летището със самолета."

Всъщност Иван Костадинов е бил инженер-конструктор във фирма "Иновас", която се занимава с производство на оборудване от пяна. Летенето било неговата страст, а той оглавявал Сдружението на аероклубовете в страната.

Според Антон Георгиев пилотът е летял при всяко добро време, правил е големи обиколки на България, участвал е във всички събития на организацията на собственици на самолети.

"Неговата машина е разработена от НАСА - допълва Георгиев. - Иван го поддържаше доста добре технически, грижеше се за него. Той обичаше самолета. Администрацията достатъчно добре си изпълнява задълженията, даже по-строго от всяка една друга държава. Затова и този самолет беше регистриран в Италия."

Машината му много се харесвала на Вяра Лозанова. Всяко свободно време ходела на летището на Белозем, където с Иван често се срещали.

Там се ползвала с голямо уважение,

защото била от малкото жени, които разбирали доста от типично мъжка професия.

Всички я харесвали, защото изпълнявала задълженията си наравно с мъжете. За постиженията си неведнъж е получавала награди от началниците си.

"Тя беше страхотна и заслужаваше аплодисменти - споделя пред "168 часа" друг неин приятел и колега. - Обожаваше работата си и я правеше с особена страст. Бяхме постоянно заедно по задачи и паради." Колегите й няма да забравят широката усмивка, с която ги изпращала при всеки полет.

"Това беше задължително - допълва колегата й. -

Усмивката винаги беше на лицето й

Беше хумористичен човек. Няма да забравя, когато трябваше да се вземе един вертолет от ремонт в София. Беше дълго чакана машина. По нейна инициатива самолетът се посрещна с червен килим, а на пилота му беше връчен букет цветя от Вяра. Тези неща ще си ги говорим още дълго. Беше луда глава."

Колегите й все още не могат да осъзнаят, че Вяра Лозанова вече не е между живите, но със сигурност топлата й усмивка завинаги ще остане в сърцата им.

Четете още:

20 минути преди да загине край Ихтиман, Вяра пратила на майка си снимка на самолета

Загиналият пилот на падналия самолет в Оризари оставя жена и две деца