Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Аертон Сена искал да се премести стената, в която се разби Последната официална снимка на Аертон Сена преди началото на сезона в който загива.

1 май 1994 г. Светът загуби най-великия пилот в историята на Формула 1. Аертон Сена се разби с над 300 км/ч на завоя “Тамбурело” на пистата “Имола”. Почина по-късно в болницата в Болоня.

“Пет години преди това и аз се ударих на същото място. След това ходихме с него и се опитахме да накараме домакините да преместят стената по-назад. Спомням си как им

обясни, че някой ще загине там. За съжаление, беше той”, каза в интервю за радио RTL най-добрият му приятел във формулата Герхард Бергер.

Бергер е до леглото на бразилеца, когато лекарите обявяват смъртта му. Той праща съобщение на годеницата му Адриана Галистеу, че повече няма смисъл да бърза към Италия. Вълшебникът, както го наричат, е мъртъв.

“Винаги сме били наясно с риска, но ние се примирявахме с него от самото начало, правейки това, за което сме родени, това, което обичаме, затова винаги сме се качвали в болидите с ясното съзнание, че всичко може да ни е за последно”, допълва австриецът.

Точно заради битките за безопасност, които води непрекъснато с Бърни Екълстоун, семейството на Сена не кани британеца на погребението на Аертон.

“Това бе кралско изпращане. Никога не съм виждал подобно нещо”, обяснява Бергер, който с още един куп пилоти носят ковчега на Аертон.

Новината за смъртта му толкова шокира Бразилия, че дори футболните мачове са отменени. Единствено на Сена бе разрешено ковчегът му да е в пасажерската зона на самолета, а не в товарния отсек. Военновъздушните сили се вдигат в момента, в който аеропланът влиза във въздушното пространско на Бразилия, за да го охраняват. Ковчегът е свален от почетна рота, а по пътя от летището до града, където е поклонението, са разположени над 2500 полицаи.

През последните години набира доста сериозна скорост версията, че всичко се дължи на дълбок емоционален стрес.

В петък преди трагедията със Сена на “Имола” катастрофира протежето му Рубенс Барикело с “Джордън”. Той се разбива на “Варианте Баса” с около 140 км/ч.

Сена веднага прекратява участие в тренировката и отива в медицинския център. Рубенс разказва, че първото нещо, което вижда, след като си връща съзнанието, е Сена до леглото си. След това се прибира в бокса и работи 2 часа с инженера си Дейвид Браун по болида. Прибира се в “Кастел Сан Пиетро”, където разплакан обяснява на Адриана какво се е случило с Рубенс.

18 минути след началото на квалификацията в събота предното крило на симтека на Ратценбергер се чупи и той се разбива с 314 км/ч на завоя “Вилньов”. Сена се прибира в бокса и веднага се качва на автомобила на Сид Уоткинс и бе първи на мястото на катастрофата и стана свидетел на гибелта на австриеца. Прибира се, привиква при себе си Патрик Хед и Франк Уилямс и им заявява, че се отказва от квалификацията. И се прибира в мотохоума, където пада на колене и през сълзи почва да се моли.

В документалния филм за Сена неговият най-голям противник - Ален Прост, казва, че му се е видял доста объркан две седмици преди катастрофата, когато двамата разговаряли. Патрик Хед, технически директор на “Уилямс” по това време, обясни години по-късно, че Михаел Шумахер, който караше зад Сена, му обяснил, че болидът на бразилеца е бил прекалено нервен на пистата. На същото мнение е и Деймън Хил.

Напрежение има и в личния му живот. Семейството му е против връзката с Адриана Галистеу. Два дни преди инцидента брат му Леонардо му дава запис на разговор на манекенката с бивше гадже. Галистеу е в Португалия, а на пистата цъфва бразилската легенда Шуша. Само няколко месеца преди това той е скъсал с телевизионната водеща, която е много популярна в Бразилия и е спала дори с Пеле. Шуша била решена на всичко, за да си го върне.

Така е много вероятно катастрофата да е заради пилотска грешка - първата и единствена в кариерата на Сена.

Легендарният дизайнер Ейдриън Нюи, който направи фаталния за Аертон болид на “Уилямс”, има най-лесното обяснение. Според него става въпрос за спукана гума,

заради която той губи управление. Доказателствата обаче са под остатъците на болида на Юха Ярвилехто, който също катастрофира в близост до мястото, където загива Сена.

Четвърт век по-късно отговорите на въпросите защо се стигна до катастрофата са много малко. До тях не достигнаха дори следствените органи в Италия.

А за феновете на Формулата Сена остава най-великият пилот за всички времена. Колкото и време да мине.

"РЕНО" ПАЗИ ДВИГАТЕЛЯ МУ

Единственото, което е останало от катастрофата, е някъде в складовете на “Рено”. Там е предаден двигателят на болида на Аертон Сена и засега французите не са обявявали, че са го разрушили.

Всичко от катастрофата бе предадено на собствениците му след приключването на второ следствие в Италия през 2002 г., когато отново бяха оправдани всички хора от “Уилямс”.

Само няколко месеца по-късно от британския екип обявиха, че са унищожили всичко от болида на легендата.

Шлемът, който е пробит от пружината, е върнат на производителя му “Бел” и той веднага го пратил за рециклиране.

Нещата, свързани със Сена, винаги са чупили рекорди, когато стигнат до търг.

Миналата година една от каските му, с които кара през 1990 г., достигна до цена от 162 хиляди евро, а един от спортните му екипи бе продаден за 62 000 евро.

През 2018 г. болидът на Сена, с който победи в Монако 2 лета преди смъртта си, достигна до невероятната цена 4 197 500 евро. Самата кола бе в доста добро състояние и бе гарантирано, че може да се кара веднага. Става въпрос за McLaren-Ford MP4/8, шаси №6.

Всичко, което излиза на търг, веднага привлича вниманието на колекционерите и започва страшно наддаване.