Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Шумахер и Степни заедно работеха за просперитета на “Ферари”, но съдбата и на двамата беше нерадостна.
Шумахер и Степни заедно работеха за просперитета на “Ферари”, но съдбата и на двамата беше нерадостна.

Опитният механик беше дясна ръка на Михаел Шумахер, но след това предаде интересите на “Ферари”

От "Макларън" плащат $100 млн. глоба заради кражбата на чужди идеи

Добре облечен мъж спира микробуса си в аварийната лента, слиза и след това без да се огледа тръгва да пресича. Секунда по-късно го връхлита тир, чийто шофьор няма абсолютно никакъв шанс да реагира. Инцидентът на една от най-натоварените магистрали в Англия се превръща в международна сензация заради името на загиналия.

Под гумите на камиона умира виновникът за най-големия шпионски скандал във Формула 1. През 2007 г. Найджъл Степни започва да копира на флопидискове информация от сървърите на "Ферари", които след това предава на конкурентите от "Макларън". Измамата е разкрита, а главните действащи лица отнасят сериозни наказания. Найджъл губи имиджа си на ненадминат механик и се сдобива със славата на гнусен предател. Животът му тръгва надолу и въпреки че си намира работа в друг вид автомобилно състезание, никога повече не успява да си върне уважението на околните.

Може би и заради това разследващите проверяват изключително сериозно версията, че Степни е излязъл по средата на магистралата край Лондон, за да се самоубие.

След неговата смърт близките отказват да контактуват с медиите и настояват за дискретност от страна на всички, ангажирани с разследването на странната смърт на Найджъл Степни. Колегите му скърбят, че толкова качествен кадър в света на моторните спортове си е отишъл от този свят едва на 56-годишна възраст. До самата си смърт британецът така и не пожела да разкрие истинските причини, подтикнали го да продаде ценна информация на врага.

Парите изглеждат достатъчно силен мотиватор да бъде извършена толкова голяма глупост. Въпросът е, че Степни никога не е страдал от липса на пари. Напротив, той е един от най-добре платените кадри на "Ферари". Тръгва от най-ниското стъпало и през годините се издига до един от основните механици във Формула 1. Заради огромните си познания относно всеки детайл в болида, а може би и заради доброто си чувство за хумор британецът се сближава със световния шампион и абсолютен номер 1 в спорта Михаел Шумахер. Двамата допринасят много за подобряването на болидите на "Ферари", което пък помага на Шуми да отчае конкуренцията с поредицата от бляскави победи.

"Найджъл Степни и Майкъл Кулън получаваха милиони за своята работа, но пак не им стигнаха. Всички ги уважаваха заради огромните им познания, но те насила провалиха кариерите си", сипеше огън и жупел босът на Формула 1 Макс Мозли през 2007 г., когато избухна скандалът. Тук е мястото да отбележим, че другият основен замесен в шпионската сага - Майкъл Кулън, някак много по-лесно преживя последиците от своите действия. Главният дизайнер на "Макларън-Мерцедес" беше обвинен, че е получавал от Степни секретна информация за подобренията по болидите на "Ферари". Той обаче се сниши, изчака да отмине бурята и дори се върна на поста главен инженер, след като беше привлечен от Williams през 2011 г.

Степни беше този, който обра негативите от огромния спортен скандал. От самото начало той беше сочен за главния виновник за развихрянето на шпионската афера. Приятелските му отношения с Пилето също не бяха в негова полза, когато започна разплитането на случая. Медиите просто нямаше как да не се възползват от биографията на британеца, за да създават сензационни заглавия от рода на: "Приятел на Шумахер предаде "черните кончета" на врага". В действителност не Шумахер, а Рос Браун има по-голяма роля в тази наистина заплетена история. Докато е технически директор на "Ферари", британецът подава ръка на своя сънародник и му помага да се издигне нагоре по стълбицата на успеха. След напускането на Браун неговият другар Степни се чувства не на място и настоява да получи едногодишна почивка.

Рос Браун помогна на Степни да се издигне във “Ферари”.
Рос Браун помогна на Степни да се издигне във “Ферари”.

Босовете на "Ферари" категорично отхвърлят молбата му и дори го натоварват с още повече функции. Някъде в този период на опитния инженер му идва до гуша и той явно решава да спечели бързи пари за черни дни.

В края на юни 2007 г. избухва скандалът с белия прах. Не става дума обаче за кокаин като този, който плуваше доскоро в морето край Шабла. Странното вещество е открито върху резервоарите на болидите на пилотите Фелипе Маса и Кими Райконен 6 дни преди състезанието в Монте Карло. Частите незабавно са били сменени, а прахът е бил изпратен за изследване в полицията. Шефовете на "Ферари" обвиняват Степни в опит за саботаж, без да обясняват как са стигнали до това заключение. Скандалът тъкмо е на път да затихне, когато инженерът е обвинен в промишлен шпионаж. той също е толкова мистериозен, колкото и белият прах върху болидите.

Според босовете на "Ферари" британецът е копирал данни за болидите върху флопидискове, които след това е предавал на Майкъл Кулън. Всички се чудят и маят как толкова напреднал в техническо отношение човек ще изнася информация с толкова допотопни технически средства като флопидисковете.

"Фактът, че отправяме официални обвинения, би трябвало да ви говори за сериозността на ситуацията. Със сигурност нещата ще стигнат до съда", отсича тогавашният изпълнителен директор на Скудерията Жан Тод. Неговият подчинен моментално е уволнен и предаден на полицията. разследващите лесно успяват да съберат достатъчно доказателства, след като обискират домовете на заговорниците Степни и Кулън. В тях са намерени данни за "Ферари", които би трябвало да се съхраняват в папка "секретно" на сървърите на Скудерията.

Впоследствие ще се окаже, че данните не са чак толкова сензационни. В тях се съдържали резултати от репортажи от изминали състезания и тест сесии. Въпреки това те можели да послужат на конкурентна фирма да подобри своите автомобили. Ситуацията за заговорниците се утежнява допълнително след разкритието, че

Степни е пратил на Кулън имейл с детайлно описание на принципа на работа на т.нар. подвижни подове на болидите на "Ферари". В тази напечена ситуация основният заподозрян опитва да се оправдае, че е станал жертва на смелостта си да казва на глас какво не му харесва на работното място.

"Опитах се да покажа на шефовете множеството пропуски в работата на отбора. Вместо да ме изслушат, те ме обявиха за враг и спретнаха някакво измислено обвинение", проплаква Степни. Никой не се връзва на думите му. Прокуратурата настоява за поне 4-годишна ефективна присъда, въпреки че в края на делото той ще се размине с условно наказание.

Майкъл Кулън се сниши и след преминаването на бурята отново се върна във Формула 1.
Майкъл Кулън се сниши и след преминаването на бурята отново се върна във Формула 1.

За "Макларън" също има последствия. Тимът е лишен от всички победи през сезона и е глобен със 100 млн. долара. Което е прието като истински подарък от шефовете на тима, на фона на опасността да бъдат изхвърлени от Формула 1 за неопределен период от време.

В общи линии всички замесени в скандала бързат да си измият ръцете с Найджъл Степни. Налага му се да се обгради със скъпи адвокати, за да спаси кожата. Три години след избухването на скандала бившият главен механик получава година и осем месеца условно. Много по-жестоки са последствията за имиджа му. Доскорошни приятели и колеги минават на другия тротоар, ако го засекат на улицата. Популярни фигури от автомобилния спорт упражняват красноречието си на негов гръб. И все пак Степни имаше достатъчно време, за да остави зад гърба си негативните емоции и преживения стрес след избухването на скандала. Той тръгва да пресича магистралата 7 години след началото на шпионската афера. Никой не може да каже дали случилото се в бокса на "Ферари" през 2007 г. е повлияло на Степни да вземе толкова крайно решение. След смъртта му довчерашните критици моментално обръщат плочата и заливат социалните мрежи с фалшивата си скръб.