Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Бизнесменът Георги Бошнаков и семейството му загинаха при полет с частния си самолет "Чесна" край местността Солунска глава в планината Якубица в Северна Македония.
Бизнесменът Георги Бошнаков и семейството му загинаха при полет с частния си самолет "Чесна" край местността Солунска глава в планината Якубица в Северна Македония.

Много от тях са с един двигател, нямат резервни системи за навигация, излитат от малки летища и им липсва комуникация с контролната кула Пилотска грешка е най-честата причина за падането им Частните самолети са по-опасни от големите граждански аероплани, показва статистиката.

Смъртността при полет с малък джет е сравнима и даже 19 пъти по-висока от тази от автомобилни катастрофи, която води класацията по фатални инциденти, пише американското списание "Лайв сайънс". Какви са причините за падането на малките джетове? Любителите излизат в небето, когато дойде пролетта, но тогава има най-много гръмотевици и бури.

Пилотът трудно може да се справи с екстремното време и най-честата причина за катастрофите е грешка при управлението.

Гражданските самолети са доста по-надеждни - те имат резервни системи за навигация и допълнителни двигатели. Капитанът никога не е единственият пилот, той винаги разчита на помощника си.

Двигателите на големите аероплани са повече от един, а някои дори са с 4. Така че ако единият откаже, се разчита на другите. Това не може да се случи с малките самолети, някои от които имат само един двигател.

Особено опасно

е в него да

попадне птица.

Подобни инциденти винаги крият рискове.

Гражданските самолети кацат на големи летища с много диспечери, които наблюдават всеки етап от полета, докато малките обикновено използват по-малки аерогари, някои от които дори нямат асфалтирана писта. Затова в навигацията на гражданските полети при възникване на проблеми участват много повече ръководители на полети, отколкото при малките самолети.

Като цяло способността им за комуникация с контролната кула и други летателни апарати наоколо е доста по-слаба.

Освен от пилотска грешка и лоши атмосферни условия е възможно катастрофите с малки самолети да са предизвикани от безотговорност на близката контролна кула,

аварии по време

на полет или производствен

дефект.

Други проблеми при частните джетове е, че към пилотите любители има много по-занижени изисквания, отколкото към професионалистите. Има предложения летците с частни разрешения да бъдат подлагани всяка година на обучение, което да акцентира върху слабите им страни, а не както досега да им се подновява лицензът на всеки 2 години.

Минималното обучение на любители пилоти е 45 летателни часа, което е прекалено малко. При такъв курс им се дава право да летят само при добри метеорологични условия. Има опция и за

допълнителни тренировъчни полети,

за да се научи кандидатът как да управлява джета при лошо време. Но дори и да се научи на повече тънкости в занаята, е възможно

машината да няма необходимите инструменти,

за да пътува при гъсти облаци, бури и гръмотевици. По-новите модели вече имат допълнителни екстри към компютъризираната система - за предупреждение дали джетът е прекалено близо до земята или дали наблизо има трафик, но не и помощни средства при екстремно време.

Заради лошите атмосферни условия спасителните екипи от Скопие стигнаха до мястото на инцидента с българското семейство чак на следващия ден.
Заради лошите атмосферни условия спасителните екипи от Скопие стигнаха до мястото на инцидента с българското семейство чак на следващия ден.