Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Произвежда по 52 нови самолета месечно от моделите 737 Макс 8 и 9. “Гаражът” им ще струва между $1,8 и $2,5 млрд.

За дни "Боинг" загуби 40 млрд. долара от пазарната си стойност след катастрофата на самолет "Боинг 737 Макс 8" на Етиопските авиолинии на 10 март, в която загинаха 157 души.

Тъй като това е вторият фатален инцидент за последните 6 месеца със същия модел, всички курсове с него и с подобния "Боинг 737 Макс 9" бяха спрени, а доставките - прекратени. Цената на акциите на американската мегакомпания спадна с 14,68% в сравнение с последните 12 месеца, сочат данни на сайта "Инвестинг".

Разликата между

най-високото ($446,01 на 1 март)

и най-ниското

им ниво ($291,47)

за една година назад е 35%. Това е най-големият срив на борсата от 11 септември 2001 г. насам, пише в. "Файненшъл таймс".

Компанията излезе с изявление, че работи за поправяне на проблемите, но вече търпи много загуби.

Въпреки че всяка година "Боинг" дава сериозни суми за застраховки именно за да предотврати подобни рискове, не е ясно как кризата ще се отрази в средносрочен и дългосрочен план.

След спирането на двата модела "Макс"

“Боинг” не се отказа да ги произвежда

Това изисква допълнително финанси за съхранението на чисто новите самолети, тъй като всички чужди авиолинии спряха доставките, пише агенция Ройтерс.

Гаражът на поръчаните, но отложени джетове ще струва от 1,8 милиарда до 2,5 млрд. долара на месец. Това показват анализите.

Без съмнение кризата ще повлияе и глобално върху доверието на хората към придвижването по въздуха. “Боинг” е първенецът в този вид транспорт - в небето над Земята летят най-много негови машини.

През 2018 г. концернът получи $60 милиарда за 806 закупени самолета, а основният му конкурент - френският "Еърбъс", $54 милиарда за 800 машини.

Не е ясно как ще се променят нещата след последните катастрофи. Най-лошият сценарий според финансови анализатори е, че кризата може да струва на американската компания $5,1 млрд., ако продължи 2 месеца. Това е 5 процента от годишните приходи на фирмата, която в 102-годишната си история винаги е била приближена на американското правителство.

“Боинг” доставя военни самолети

за мисиите и армията на САЩ, както и за вътрешните граждански полети. Освен това изнася машини за целия свят.

"Когато правителството е търсело начин да увеличи износа, концернът винаги е бил насреща", заяви Андрю Хънтър, експерт по военна индустрия от Центъра за стратегически и международни изследвания. Така е било и по времето на Обама, и сега при Тръмп.

Предварителните разчети показват, че през 2019 г. програмата 737 трябваше да донесе на "Боинг" близо една трета от постъпленията - 32 млрд. долара. До момента са продадени 371 машини от двата спрени боинга, което е много по-малко в сравнение с шестте хиляди от предишни модели, които летят във въздуха в целия свят.

Но компанията планираше в бъдеще серията "Макс", пусната на пазара през 2017 г., да замени всички настоящи 737 модели и да продължи да бъде лидер по брой самолети в небето. В завода край град Сиатъл се произвеждат по 52 самолета на ден. Двете катастрофи обаче предизвикват опасения за надеждността на автопилотната система на "737 Макс" 8 и 9 и маневрената им система MCAS.

Рисковете за "Боинг" са няколко:

1. Частична или цялостна отмяна на доставките, поръчани от авиокомпаниите.

2. Съдебни дела от страна на засегнатите авиолинии и от жертвите на злокобния полет, които може да потърсят обезщетение за дефектите, ако се докаже, че има такива.

Дори и да се поправят в кратък срок,

ще трябва време, за да се възвърне доверието

към двата спрени модела.

3. Съдебни дела от страна на компаниите, които търпят загуби заради спрените полети с купени от тях боинги. Нискотарифната “Норвегия еър”, която притежава 8 самолета от модела "Макс 8" и е поръчала още 100, първа заяви, че ще го направи: “Съвършено ясно е, че няма да платим разходите за това, че ще стоят на паркинг. Ще изпратим сметката на тези, които са произвели джетовете”, обяви изпълнителният директор Бьорн Кьос във видеозапис към клиентите си. И им се извини за неудобството.

Друга нискобюджетна авиокомпания - индийската “Спайсджет”, също излезе със съобщение, че ще търси обезщетение от “Боинг” и кредит за поддръжката на 12-те приземени самолета "737 Макс".

Приземяването на боингите струва милиони долари на ден, твърдят експерти. Според анализатора на в. “Морнинг стар” Крис Хигинс американският концерн дава гаранции за самолетите си и една от тях е, че пътниците трябва да се чувстват сигурни при полет.

Не е ясно в какъв размер ще е обезщетението,

но през 2013 г., когато 50 “Боинг 737 дриймлайнър” бяха спрени от движение, се говореше, че е струвало около 500 млн. Долара. Сега бройката е над 7 пъти повече.

4. Вероятно спиране на бъдещите доставки. До момента имаше 5000 поръчки, но не е ясно дали те ще бъдат завършени. Това дава възможност за разширяване на бизнеса на конкурентните производители - например китайската държавна компания COMAC. Може да използва случая да привлече клиенти за сметка на "Боинг".

В този момент всички си задават въпроса дали е безопасно да се лети?

Наближава Великден и ученическите ваканции - време, в което много хора по света тръгват да пътуват. И този път няма да се качат на "Боинг 737 Макс 8" и "Боинг 737 Макс 9", пишат американски медии. Всички авиокомпании ще се опитат да намерят заместващи самолети, тъй като част от билетите вече са купени и курсовете са предвидени. Това ще доведе до

забавяния и

отмяна на полети

и в крайна сметка ще увеличи разходите на авиокомпаниите, пише сайтът "Яху финанс".

Така че в скоро време може да се очаква да скочат и цените на билетите. Увеличените разходи за гориво и недостатъчният брой пилоти и без това вече притискат превозвачите да ги вдигнат. А това също може да предизвика отлив на пътници и загуби на всички авиокомпании.

Статистически обаче е пресметнато, че гражданските самолети са едно от най-надеждните средства за придвижване. Наскоро излезе изследване по този въпрос и се оказа, че вероятността човек да загине в самолетна катастрофа е 1 към 188 364.

Рискът за велосипедистите е 1 към 4047 да бъде ударен (46 пъти повече), за плувците и гмуркачите - едно към 1117 (168 пъти повече), а за шофьорите и пътуващите в кола - 1 към 103 (1828 пъти повече). Данните показват, че най-сигурната в историята на авиацията година е 2917-а - нито един пътник не е загинал в катастрофа. Въпреки това анализатори смятат, че броят на пътниците във въздуха ще се намали неизвестно за какъв период.

Кризата от последната седмица може да се отрази не само върху авиокомпаниите, но може да предизвика и политически проблеми в САЩ.

Преговорите на Доналд Тръмп с Китай зависят от

желанието на Пекин да купи голямо количество боинги. Ако китайските власти, които първи затвориха въздушното си пространство за модела Макс 8 и 9, не се съгласят с предложението, сделка няма да има. А това е изключително важно за Вашингтон.

Той вече отстъпва от първото място в търговията с много от водещите европейски страни. Като мярка за стабилизация и генериране на приходи Доналд Тръмп въведе мита за китайски стоки за 200 млрд. долара. Пекин обаче не бърза да сключи сделка с американския президент, тъй като вече е вносител номер едно за най-силната икономика в Европа - германската.