Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Българска следа се появи в историята на най-известната снимка в тениса. Използвана е на календарче на нашето тото през 1974 г. Календарчето на спорт тото, което служи за доказателство

Календарче от нашето тото използвано като доказателство при оспорване на авторството

Септември 1976 г. Англичанинът Мартин Елиът, студент по фотография в Бирмингамския университет, убеждава тогавашната си приятелка - 18-годишната Фиона Бътлър, да му позира за снимки.

Двамата отиват на кортовете на университета, където Фиона взема от приятелка рокля и ракета и обува кецовете на баща си. Фотосесията минава бързо, Елиът изщраква само една лента, за което по-късно съжалява. Въпреки това той става автор на вероятно най-разпознаваемата тенис снимка за всички времена.

Това е Tennis Girl (“Тенисистката”). На нея Фиона е снимана в гръб, с ракета в дясната ръка, а с лявата е повдигнала края на роклята си и се вижда оголеното ѝ дупе.

Кадърът става толкова легендарен, че през 2011 г. проф. Ан Съмнър, куратор на изложба, посветена на тениса в изкуството, твърди: “Във Великобритания именно тя е свързвана най-често с тениса.” Макар че в същото време самият фотограф се съгласява с мнението на критика Джордж Мели, нарекъл кадъра “ученическа шега”.

Впоследствие от “Тенисистката” почти всички припечелват по нещичко освен самия модел. Отгоре на всичко, тя не играе тенис - според собствените ѝ думи заради некоординираност на движенията.

Мартин Елиът предлага снимката на Athena, компания, която произвежда и продава календари и плакати. Така за новата 1977 г. тя е публикувана в календар, посветен на 25-ата годишнина на управлението на кралица Елизабет II. Година по-късно “Тенисистката” вече е издадена и като плакат, който става хит на компанията. Продадени са милиони екземпляри, а съпругата на фотографа, който си запазва авторските права над кадъра,

получава

отчисления

даже и след

смъртта му

Athena също се нагушва здраво - според австралийския вестник “Хералд Сън” плакатът виси в стаята на почти всяко момче тийнейджър. А в “Гардиън” статия за компанията започва с думите: “Мнозина я помнят само с една снимка - тенисистката, която си показва дупето.” Наистина, през 90-тегодини Athena фалира, но плакатът продължава да се продава. Британските медии изчисляват, че приходите от авторските права на “Тенисистката” са около 250 хил. паунда.

Той носи пари дори на Карол Котс - приятелката, която дава назаем роклята и ракетата. През 2011 г. тя ги пуска на търг и получава за роклята 15 хил. паунда, а за ракетата - около 2000. Сега роклята, която Котс ушила сама по кройки от списание, се намира в музея на турнира “Уимбълдън”.

Самата Фиона Бътлър се разделя с Елиът три години след снимките, като не получава нито пени както за фотосесията, така и от продажбите на плаката. Но се

омъжва за

милионер,

има три деца

и не съжалява за нищо. Както не се и притеснява дори когато разбира, че въпросната снимка е висяла на стената в детската стая на директора на училището на сина ѝ.

Тя остава дълги години в сянка, но през 2011 г. помага за изложбата “Тенисът в изкуството”, където плакатът е един от основните експонати. Пак тогава позира на скулптора Бен Диърни, който прави скулптура от стъклопластика с покритие от 23-каратово злато. Той е възхитен, че за 30 години фигурата ѝ почти не се е променила. Пластиката е поръчана от бившия артдиректор на на Athena Крис Найтингейл, който така се опитва да промотира книгата си за съдбата на плаката.

В тази история се появява още една важна фигура - Питър Аткинсън. 40 години той се опитва да докаже, че съществува по-ранна версия на въпросната снимка, а на нея е бившата му съпруга, която била треньор по тенис и давала уроци на Мартин Елиът.

Според Аткинсън първите снимки са направени през 1972 г. и още тогава Елиът се опитва да ги продаде на Athena, но от компанията не проявяват интерес. По-късно обаче премислят, но молят фотосесията да бъде преснимана и даже му предоставят професионално оборудване.

Точно тук изплува българската следа. Претендентът дълги години търси доказателства и накрая ги открива. Пощенска картичка със снимката и клеймо на гърба от 1974 г. и календарче с малко по-различен кадър от същата година. То е на... Българския спортен тотализатор, а имената на месеците са на български. Освен това Аткинсън твърди, че малко преди смъртта си от рак през 2010 г. Елиът му признава всичко и дори обещава да му изпрати писмено потвърждение, което той така и не дочаква.

Легендарната снимка не само е пресъздавана нееднократно с други модели, но има и своите пародии - версия с Розовата пантера, с принцеса Лея от “Междузвездни войни”, с баба тенисистка, даже и с шампиона от “Уимбълдън” през 1987 г. Пат Кеш.