Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Във Франция застраховката е толкова скъпа, че нарушителите предпочитат да се разплатят на място

Заради протестите около идеите на Комисията за финансов надзор за застраховката "Гражданска отговорност", "168 часа" направи проверка какви са условията в други страни от ЕС.

В Италия например автомобилната застраховка се прилага към самата кола, а не върви с отделния шофьор. Там системата работи със

схема за оценка

на риска

Всеки, който има "Гражданска отговорност", се класира в категория от 1 до 18, въз основа на историята на исковете си.

Подобно на Италия, във Франция също тази застраховка върви с колата, а не с шофьора.

Интересното при френската автомобилна застраховка е, че има драконовска система за бонуси без претенции. Ако даден шофьор има 13 години без нарушения на пътя, той получава 50% отстъпка от сумата. По тази причина при повечето произшествия във Франция шофьорите предпочитат директно да се разберат помежду си при ПТП и да се разплатят за причинените щети, за да избегнат регистрирането на нарушения.

Същата система се наблюдава и в Испания, където "Гражданската отговорност"

върви с автомобила, а не с шофьора

Тук обаче има по-добри условия за добрите шофьори, за които отстъпките стигат до 65%.

Във Великобритания е обратно - там застраховката върви само с шофьора. Тя важи за точно определен автомобил, като той може да се шофира от максимум още един водач. Примерно съпруга или съпругата.

За разлика оттам у нас обикновено колите на джигитите на пътя никога не се водят на тях. В повечето случаи те са на тъщи и баби, които може дори да имат златен талон, дори и никога да не са карали.

За да прекрати тази практика, Комисията за финансов надзор предлага да се въведе системата "бонус-малус", но по начин, който предизвика серия от протести.

Ако се приемат идеите на КФН, вече

трябва да внимаваме какви коли втора ръка купуваме,

особено ако старият водач на автомобила е с много провинения. В този случай новият собственик ще трябва да плаща по-скъпа застраховка, възлизаща на около 1000 лв. заради нарушенията на друг човек.

Финансовият министър Владимир Горанов бе категоричен, че тази сума няма нищо общо с реалността. Идеята е всъщност по-рисковите шофьори да плащат повече, а добрите да ползват отстъпки.

Идеята на обвързването на застраховката с автомобила е

да не може джигитите на пътя

да прехвърлят както досега колите на бабите си и да плащат по-малко. Ако предложението на КФН не се приеме, тъщите със златен талон ще продължат да се водят водачи на леки автомобили, без изобщо да карат.

Статистиката показва, че в момента средната цена на масовата автомобилна застраховка у нас е 330 лв. и се плаща от 3 млн. души. За миналата година приходът от "Гражданска отговорност" е бил в размер на 660 млн. лв., а платените щети от застрахователите - 407 млн. лв. Това показва изключително висок разход, при който приходът на застрахователите не е достатъчен.

Това обаче е само една от причините за нарастването на цената на застраховката, защото

България е с една от най-ниските цени

на "Гражданска отговорност" - 330 лв. спрямо 230 евро средно за Европа. Проблемът е, че изплащането на обезщетения и смъртните случаи на пътя са сред най-високите.

Според статистиката в Европа на милион души население загиват по 49 души годишно, докато

у нас жертвите са по 96 на милион души

Освен това присъжданите от съда обезщетения за болки и страдания са сред най-високите - 118 хил. лв. на един роднина (или 280 млн. лв. общо за миналата година по данни на КФН) при типични нива 5 - 25 хил. евро за Европа.

Броят на катастрофите със смъртни случаи от последните пет години е около 3500, а годишно жертвите на пътя в България са средно 700 души. Досега при фатален инцидент за претърпени болки и страдания са обезщетявани средно 2,5 души, а за миналата година средната сума, изплащана на човек, е била близо 118 хил. лв. Сега броят на лицата с претенции за компенсация се предполага, че ще се увеличи двойно - до 5-има души. Това означава, че в добавка на платените вече суми по стари случаи може да се очаква да пристигнат още толкова плюс двойно по-големите плащания по новите катастрофи.

По тази причина застрахователните дружества ще трябва да съберат между 800 милиона и 1,3 млрд. лева, за да покрият претенции за щети от последните 5 години.

Първоначалната идея беше цената на застраховката да се овладее, като се въведат лимити за обезщетенията за всички близки на жертвите в катастрофи. Във вторник на заседание на ръководството на ГЕРБ стана ясно, че това се ревизира и ще има таван за обезщетенията. Те ще се получават само от най-близките - като съпруг/съпруга и деца.

Ограничения под формата на таван ще има за братя, сестри, братовчеди, баби и дядовци, ще получават до 5000 лева.

Всъщност застрахователните компании са изключително притеснени, защото не знаят дали ще успеят да покрият сумата за хората с право на обезщетение, защото в момента се наблюдава лавина от прииждащи дела.

Само за месеците юли и август (непосредствено след решението на ВКС) в Софийския градски съд (СГС) са заведени 529. Интересното е, че има още 129 дела за лица, които преди тълкувателното решение не са имали право да предявят претенция. Сред тях има доведени дядовци, хора с по-далечни роднински и емоционални връзки, немалко хора от малцинствата, които се възползват от отворената възможност за осребряване на скръбта, посочват застрахователите и добавят, че новите претендиращи за обезщетения искат средно по 100-200 хил. лв. Първите съдебни решения по такива дела присъждат суми по 50-70 хил. лв.