Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Еврокомисията: Потребителите трябва да знаят кои компании са некоректни

Кампанията срещу оцета менте обърна пазара - хората вече избира натурален продукт пред химични и петролни деривати

Детски млека и сирена без мляко, шоколади без какао и захар, майонеза и козунаци без яйца, безалкохолни напитки с безброй Е-та и вредни подсладители. С всичко това отдавна сме свикнали, но към него трябва да добавим и поредната порция стоки, илюстрираща двойния стандарт между Източна и Западна Европа. И ако някой си мисли, че тук те са по-евтини заради нискокачествените заместители в тях, много се лъже. Оказва се, че някои не само че са тип “боклуци”, а и са доста по-скъпи.

Шокиращите разминавания бяха установени от третата поредна проверка, която ясно показва няколко проблема. Първо, отношението на концерните към източноевропейците

е като към хора втора ръка,

на които спокойно могат да пробутват всякакви боклуци, вредни и токсични съставки, спорни продукти, които най-малкото не трябва да присъстват в детските храни.

Второ, тук тези производители могат да си го позволят, защото капацитетът на контролните органи е толкова слаб, че вероятността да им се размине е много голяма.

Трето,

концерните изобщо не се трогнаха

от предишните две проверки, защото България е сред малкото източноевропейски страни, които се държат етично с тях въпреки всичко. Вероятно защото контролните органи тук нито веднъж не обявиха кои марки и продукти съдържат неприемливи вещества и при кои има драстични разминавания.

Оказва се, че българските власти с криворазбраната им етичност спрямо производителите всъщност нарушават призива на ЕК. На страницата на еврокомисар Вера Йоурова, отговаряща за потребителите, е отбелязано, че ключовият въпрос за клиента е: Бих ли купил този продукт, ако има съществена разлика в сравнение със същия продукт в друга страна членка?

"Ако отговорът е не, потребителят не е достатъчно информиран, а трябва да е в състояние да разбере основните характеристики на стоката, която купува", пише на страницата на еврокомисаря.

Всъщност тази неинформираност е основната причина производителите да си позволяват практики, които в Западна Европа не биха допуснали.

"Ако правителството иска да има ефект от тези проверки, трябва да се каже цялата истина и хората още утре да се произнесат с портфейлите си, като откажат да купуват тези марки", коментира пред "168 часа" шефът на "Активни потребители" Богомил Николов. Той е убеден, че заради запазването на анонимността на некоректните фирми у нас този въпрос никога няма да бъде решен. Вероятно

те ще стават

още по-нагли,

защото за тези практики няма никакви санкции. През това време продажбите вървят, защото потребителите нямат никаква представа кои са хитреците, които не се притесняват да пробутват спорното палмово масло дори в млеката и пюретата за бебета.

“Как щеше да звучи “Дизелгейт”, ако властите бяха съобщили, че една компания манипулира показателите – пита Николов. - Казал съм го лично и на министър Румен Порожанов, че анонимният подход няма да има ефект. Нека да се публикуват марките и още на другия ден ще дадем оценките си за тези фирми с портфейлите си. Аз като потребител със сигурност няма да избера тези некоректни компании.”

Има още един начин за справяне с проблема.

“Спомняте ли си защо кампанията срещу синтетичния оцет имаше успех – пита Николов. – Когато нямаше обозначения кой е натурален и кой - не, 90% от продавания на пазара бе синтетичен. Сега, когато е ясно кои се придържат към оригинала, съотношението се обърна, защото хората вече са наясно и предпочитат да купуват по-здравословния продукт. Иначе бяха просто подведени.Цялата тази кампания е един великолепен пример как само с едно обозначаване бе решен много сериозен проблем.” Според Николов, за да се преборим като общество с възхода на ментетата, е необходимо да приложим именно този подход. 

С какви абсурди свикнахме, четете в хартиеното издание. 

Всичко за скандала, четете тук

http://www.168chasa.bg/article/6829143

http://www.168chasa.bg/article/6828811

http://www.168chasa.bg/article/6829149

http://www.168chasa.bg/article/6829162