Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Един от най-емблематичните самолети в историята на авиацията - Боинг 747 (Boeing 747) излиза от производство. СНИМКА: Pixabay
Един от най-емблематичните самолети в историята на авиацията - Боинг 747 (Boeing 747) излиза от производство. СНИМКА: Pixabay

Машината остава в историята с революционизирането на въздушния транспорт

След пет десетилетия царуване из небесата най-известният джъмбо джет “Боинг 747”, който направи революция във въздушния транспорт, бе приземен. Летателната машина ще отстъпи място на по-ефективни двуреактивни самолети, съобщиха западни издания.

Последният 747 беше изведен от голямата фабрика до Сиатъл "Евърет”. Тя е построена специално за производството му през 1967 г., а във вторник официално приключи ерата на един от най-запомнящите се самолети в историята на авиацията. 

Днес авиокомпаниите се стремят към по-икономични самолети. Затова и последният джъмбо джет 747 - 1574-ият, ще бъде предаден на товарния и чартърен превозвач “Атлас Еър” в началото на следващата година.

“Това е много сюрреалистичен момент”, заяви от завода генералният мениджър на програмите на “Боинг” за 747 и 767 Ким Смит. Той допълва, че за първи път от 50 години няма да имат от модела 747. Екипът на “Боинг” прекарва последните дни във фино настройване на системите и завършване на интериора, преди да се сбогува с

високия 19 метра и дълъг 76 метра самолет

Краят на производството на 747 не значи, че той ще изчезне напълно от небето, но моделът е рядкост, като някои авиокомпании вече са го приземили за постоянно. “Юнайтед Еърлайнс” и “Делта Еърлайнс” спряха използването на машината още преди пандемията, докато “Бритиш Еъруейс” и “Кантас” приземиха своите джъмбо джетове през 2020 г., когато настъпи световният спад на пътувания.

“Това беше страхотен самолет. Служеше ни блестящо”, заяви изпълнителният директор на “Бритиш Еъруейс” Шон Дойл на международното летище “Джон Ф. Кенеди” на общо събитие с “Америкън Еърлайнс”. Призна, че изпитва силна носталгия и любов към самолета, но бъдещето изисква модерни летателни машини с по-голяма ефективност, щадящи към околната среда.

“Боинг 747” е един от най-разпознаваемите реактивни пътнически самолети, който допринесе за по-достъпното международно пътуване в годините след първия си полет през януари 1970 г. Четирите му мощни двигателя са изключително ефективни за времето си в първите му години. Самолетите

превозваха стотици пътници наведнъж

при полети на дълги разстояния. Огромните машини улесниха въздушните превози на товари по света, като помогнаха на компаниите да задоволят желанията на потребителите за всякакви стоки.

През 1990 г. е имало 542 самолета “Боинг 747” - 28% от световния пътнически ширококорпусен флот, според данни на Центъра за авиация. Със 109 самолета “Боинг 747” съставя едва 2% от световния пътнически флот на самолети с широк корпус през тази година.

Междувременно инженери, механици и други, работили по 747, ще преминат към други програми, тъй като компанията се опитва да увеличи производството на други самолети.

“Боинг 747” обаче оставя траен отпечатък в историята на авиацията. “Кралицата на небесата”, която изминава разстояние от три футболни игрища на ФИФА за секунда, е призната за президентския самолет на САЩ. Машината е служила на Джордж Буш, Бил Клинтън, Джордж У. Буш, Барак Обама, Доналд Тръмп и Джо Байдън.

747 помага на НАСА през 70-те, когато два самолета от модела са модифицирани за превоз на космически совалки.

През 1979 г. папа Йоан-Павел II лети със самолет 747 на “Еър Лингъс” за първото папско посещение в Ирландия, а през същата година иранският аятолах Хомейни се връща от изгнание със 747 на “Ер Франс”.

Краят на “Кралицата на небесата” идва в момент, когато

“Боинг” се опитва да се възстанови след поредица от кризи,

включително след две смъртоносни катастрофи на най-продаваните му самолети с тесен корпус 737 Макс, при които загинаха общо 346 души.

Спадът на пътуванията заради пандемията отстъпи място на бум на поръчки за нови самолети, но производствени проблеми забавиха доставките на машините с широк корпус 787 Dreamliners на “Боинг”. Компанията не очаква нейният 777X, най-големият нов самолет, да бъде готов за клиентите преди началото на 2025 г. Освен това все още трябва да се доставят два самолета 747, които да служат като “Еър Форс 1”, но и те са засегнати от закъснения и твърде високи разходи.

Акциите на “Боинг” са се понижили с около 8% до края на търговията в понеделник, в сравнение с около 16% спад на по-широкия пазар. Въпреки неотдавнашната загуба всъщност те са поскъпнали с около 53% през последното тримесечие. Планът на “Юнайтед Еърлайнс” да закупи десетки Dreamliners - вероятно до края на годината, помогна за повишаването на акциите.

Изпълнителният директор на “Боинг” Дейв Калхун заяви миналия месец, че “ще настъпи момент, в който ще представим нов самолет, някъде към средата на следващото десетилетие”. И допълни, че

технологията трябва да е по-икономична откъм гориво

Авиокомпаниите отдавна настояват за по-икономични самолети. Собствените двуетажни и двумоторни самолети 777 и 787 Dreamliner на “Боинг” са в центъра на вниманието заедно с конкурентите от основния съперник “Еърбъс”. Авиокомпаниите до голяма степен се отказаха от четиримоторните самолети, за да отстъпят място на двумоторните.

“Най-големият враг на четиримоторните самолети на “Боинг” бяха двумоторните им”, заявява Ричард Абулафия, директор в консултантската фирма AeroDynamic Advisory.

“Еърбъс” също приключи производството на своя A380 след 14-годишна експлоатация, като продаде последния от най-големите пътнически самолети в света преди година. Подобни джъмбо джетове са предназначени за придвижване на пътници през възлови летища, но пътуващите често търсят по-кратки маршрути с полети без междинно кацане.