Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

“Пътен знак А2 за опасен завой наляво и пътен знак Б26 за ограничение от 40 км/ч ги няма от април 2021 г.”, обяснява експертът по пътна безопасност Диана Русинова

"Има следи от предходни удари и инциденти, множество сигнали! Местните споделиха за чести произшествия", допълва още тя

За път II-55, където се случи катастрофата с автобуса, пътуващ от Кавала, Гърция, имало множество сигнали. Това разказа пред "168 часа" експертът по пътна безопасност Диана Русинова, която е била на мястото на инцидента. Според нея това е поредната тежка катастрофа, която става заради неправилно стопанисване.

Факторите, довели до грешката на шофьора, били изключително хлъзгавият асфалт, липсата на каквато и да е било маркировка, особено по отношение на крайните линии на пътя, както и липсата на пътни знаци.

Пред "168 часа" Русинова обяснява какви са другите пропуски и довели ли са те до още катастрофи на същия завой.

Експертът по пътна безопасност Диана Русинова
Експертът по пътна безопасност Диана Русинова

- Експерт Русинова, Вие сте били на мястото на инцидента. Беше ли изряден пътят и какви пропуски открихте?

- Това, което аз видях на мястото, са сериозни проблеми с пътната маркировка и пътните знаци. Пред мен и мой колега служители на пътна инфраструктура, както и в присъствието на следователи признаха, че има безобразни липси - няма пътни знаци, нямаше двете крайни линии откъм банкета от двете страни на пътя като маркировка. Тъй като не си носех рефлектометора, реших да направя полеви тест - проверка дали има поне светлоотразителни перли на средната разделителна линия. Липсваха и такива. Котешки очи на мантинелата - също. Тоест пътната маркировка не отговаряше дори на минималните изисквания.

- Доколко тези пропуски са съществени, за да допринесат за подобен инцидент?

- Те са повече от съществени в този случай. Водачите се ориентират както през нощта, така и през деня само по знаци. Точно на този път липсват два знака - пътен знак А2 за опасен завой наляво и пътен знак Б26 за ограничение на скоростта от 40 км/ч. Това са ключови пропуски. Наше проучване показа, че тези пътни знаци още през април 2021 г. са липсвали. Мантинелата, която е трябвало да задържи катастрофиралия автобус, е била ударена през 2021 г. и изобщо не е била подменена. Следите, които ние сравнихме със снимков материал, удостовериха, че тя е била ударена точно тогава и след това никой нищо не е предприел, за да я поправи. По отношение на мантинелата искам да разясня, че се е скъсал преходният елемент между стария тип мантинела и новата ограда. Фактът, че е сменяна в участъка, говори за това, че и друг път там са ставали такива инциденти. От старата снимка излизаше, че старият тип мантинела е могъл да задържи автомобил с маса до 1500 кг, а не автобус 13 тона.

- Имало ли е сигнали за този път, след като и преди са ставали инциденти?

- Път II-55, за който има множество сигнали, се нуждае от сериозна проверка. Асфалтът на мястото беше много хлъзгав. Има следи от предходни удари. Местните хора също споделиха, че са се случвали ПТП-та в района многократно. Няма никакви знаци, било е тъмно, валяло е, водачът може да се е заблудил. Не го оправдавам, разбира се, но тук точно и ясно говорим за едно - шофьорът е сгрешил, защото пътните условия са допринесли за това той да се обърка. Сега прокуратурата работи по две версии. Едната е техническа неизправност на превозното средство, което е странно, защото автобусът е минал преглед октомври месец тази година. Другата - пътни условия, които са причинили човешката грешка.