Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Радиолокационното поле на 500 м височина е плътно, трябвало е да го проследят и да арестуват пътниците на Буховци, твърди летецът подполк. Николай Калев

Версиите - пренос на опасен товар, превоз на криминални престъпници или шпиони, дилетанти, решили да узаконят машината у нас

Стар опитен вълк е пилотирал фантомния самолет, прелетял над цяла Средна и Източна Европа и няколко страни, членки на НАТО, преди да кацне на летище Буховци. Това е тезата на бившия летец на изтребител и командир подполк. Николай Калев.

Тъй като бившият литовски собственик на машината съобщи, че я е продал на българска фирма, чиито представители говорели

на руски,

съвсем естествено се завъртя версията за евентуална шпионска мисия. Още повече че полетът съвпадна с опита за сваляне на кабинета у нас и стана малко след изгонването на 400 руски агенти от цяла Европа.

360-градусовата камера на борда, заснемаща всичко наоколо, също задълбочи съмненията в тази посока.

"Аз съм далеч от мисълта, че някой шпионин ще използва такъв самолет - смята Калев. - Те не са толкова глупави да летят наяве, повечето ползват дипломатически имунитет, категорично отхвърлям шпионска мисия, това е транспортиране на товар или хора, търсени от Интерпол или бегълци от правосъдието."

След като това е криминален полет, защо нито една страна не го е принудила да кацне? Прави чест на нашите, че своевременно са вдигнали изтребител, но метеорологичната обстановка не е позволявала да бъде принуден да се приземи. А и защо да рискуваме човешки живот за някакъв самолет ренегат? Въпросът е какво е превозвал, какви са били пътниците, с каква цел е кацнал у нас, дали са пренасяни пари, кюлчета, секретни документи, биологични оръжия, въображението може да се рее във всички посоки. Не може да се изключи вариантът това да са криминални престъпници. Засечен от радарите по вероятния път на прелитането, е трябвало да се вдигнат служители на Вътрешна сигурност, на Гражданска защита, за да го блокират на летище Буховци и да задържат пътниците. Надявам се компетентните органи да ги издирят, могат да се разпитат хората по селата и да дадат отличителни белези, да ги засекат по видеокамерите." 

Пилотът на изтребител Николай Калев
Пилотът на изтребител Николай Калев

На въпрос как са могли да бъдат заловени тайнствените пасажери, Калев обясни: "Щом е летял на 500 м, на тази височина нашето радиолокационно поле би трябвало да е плътно. Тоест машината трябва

да се появи

като отметка

Когато прелети от Видин до Търговище, всички радиолокационни станции трябва да са го забелязали, под тази височина радиолокационното поле може да има островен характер, тоест да има някакви пропуски. Но ако се потвърди, че височината му е 500 м, той е бил постоянно в полезрението на радиолокационнните станции и е могло да бъде задържан екипажът на мястото за кацане.

Със същия успех самолетът можеше

да се приземи

пред парламента

или на жълтите павета".

Според Калев това е типичен криминален полет, защото е известно, че летище Буховци не се използва.

"Да пренася цигари, алкохол, го изключвам, колко може да натовари? Наркотици - да, но рискът е голям. Този, който лети, трябва да познава въздушната обстановка - става дума за екипажа - механика и пилота. Не изключвам и някаква необичайна глупост - да си купят самолет и да решат, че като го докарат тук, ще го узаконят. Може да са мигранти. Най-вероятно летецът е българин или поне е летял у нас, ще го намерят.

- Министър Заков каза, че пилотът на изтребителя е рискувал живота си, защо?

- Поради усложнената метеорологична обстановка той навлиза в гръмотевичната облачност и няма визуален контакт с нарушителя. Има случаи, където самолетите влизат в гръмотевичния облак - кумулунимбус, и там се разбиват, затова е забранено влизането в такава облачност.

Разследването за самолета фантом продължава.
Разследването за самолета фантом продължава.
В тези облаци не трябва да се навлиза, има норматив в такива случаи те да се заобиколят. При такава облачност екраните на радиолокационните станции се засветяват и

не може да се

проследи целта,

всичко побелява. Пилотът, за да направи атака, трябва да мине през облака, но в такава обстановка не може да се открие какъвто и да е самолет. Навремето чехите вдигнаха една ескадрила Л-29, влязоха в такъв облак и никой не се завърна. Било е изключително рисково. Добре, че е сработила системата за ПВО - не може да се лети без заявка по диспечерска линия - РВД.

- Според вас как е кацнал в тъмното, не се е виждала пистата, някои казват, че може да е имало помагачи долу, които са запалили огньове?

- Ако не може да уцели полосата, могат да се сложат фенери. Но очевидно летецът е познавал обстановката, дори да е имало огън, ако лети нощем, той трябва да може да познае Плевен, Горна Оряховица, Търговище,

да прецени къде да кацне,

до 21 часа е светло, но при буря се стъмва. Така че при всички случаи става дума за стар опитен вълк - опитен летец.

Пилотът добре е познавал релефа, няма светлини на летището, полетът до Буховци не е случаен, може да е заблуждаващ, но ние вървим след събитията. Самолета са го взели евтино и щом не го потърсиха за толкова време, може да са дилетанти, но здравият разум не приема тази версия.