Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

"Само здрава бетонна стена щеше да спре автобуса", казва следователят Георги Илиев

l Щастлива случайност е, че във фаталния ден внуците не придружавали бабите и дядовците си, както обикновено

Последният летен месец се превърна в най-кървавия.

Тoзи факт се потвърждава от статистиката на МВР, според която от началото на август в катастрофи са загинали 72 души, с 18 повече от миналата година по същото време.

Стряскащите цифри се дължат на жестоката катастрофа с автобус край Своге на 25 август, в която загинаха 17 души, а 21 бяха ранени.

Жертвите

всеки уикенд ходели

на различни места

в страната и организирали екскурзиите си чрез пенсионерския клуб в Световрачене. Повечето от възрастните обаче водели своите внуци и деца, за да се пълни автобусът. Случайно във фаталния ден малките не пътували.

Тези почивни дни дестинацията била манастир "Седемте престола". Тъй като бил крайна точка, екскурзиантите минали доста бързо, защото водачката им ги приканвала да не се бавят заради развалящото се време.

На път за дома започнало да вали. Малко след 17 часа в Искърското дефиле автобусът излиза от пътя, помита 4 автомобила, полита в дере, преобръща се 4 пъти и се стоварва на циментова площадка. В рейса,

движещ се с 53 км/ч,

са пътували 33 души и шофьорът. От тях 13 починаха на място и 4-ма на път за болницата.

Останалите бяха транспортирани в различни болници. В "Пирогов" са настанени 6 жени. Едната е в неврохирургията, а останалите 5 са в централната реанимация, като 3 от тях са с опасност за живота. Един от основните фактори за тяхното състояние е възрастта, тъй като имат съпътстващи заболявания, усложняващи стабилизирането им. Това споделиха пред "168 часа" от "Пирогов".

"Най-тежко пострадалите са със

сериозни белодробни контузии

и травми, с дрениране на гръдните клетки - обясни проф. Асен Балтов, директор на болницата. - Те са в изкуствена кома на апаратно дишане. Предстоят им още наблюдения, а на някои и операции. Другите три жени ще минат допълнителни изследвания, защото са кислородозависими, което означава, че имат гръдни наранявания." 

Освен тях има още една жена с опасност за живота, която е настанена в "Света Анна". Всички останали ранени са в тежко, но стабилно състояние. Близките на загиналите и пострадалите ще получат по 375 лв. еднократна помощ.

Веднага след катастрофата започнаха да се проверяват различни версии за причината за трагедията. Една от тях е пътят.

"С 40-50 км/ч няма как един автобус

да не може да бъде овладян

и спрян при положение, че има опасност от ПТП - споделя пред "168 часа" следователят Георги Илиев. - Според мен скоростта не е основната причина за катастрофата. Превозното средство може да се спре само от бетонна стена при подобно подхлъзване. Колкото е по-тежко едно тяло, толкова по-бързо набира скорост."

По думите му вещите лица трябва да изчислят тежестта на автобуса, състоянието на пътя, атмосфетните условия, за да разберат причината за катастрофата.

Както при всички подобни инциденти до момента, и при този хората вероятно са били без колани. "За това се говори от последната катастрофа на АМ "Тракия", но досега нищо не е направено - категоричен е Илиев. - В цял свят хората слагат колани. Има наука, която е доказала, че те предпазват от по-тежки травми."

Освен състоянието на асфалта се разследва и фирмата, ремонтирала участъка, и дали шофьорът на автобуса ковчег е изгубил контрол. Според бившия шеф на КАТ Румен Миланов този участък от пътя трябва да бъде подложен на цялостен пътен одит, за да бъдат констатирани всички проблеми.

Ден след катастрофата взеха проби от настилката, а шосето последно е ремонтирано за 23 млн. лв. през декември 2016 г.