Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Падналият в пропастта автобус  СНИМКИ: ЙОРДАН СИМЕОНОВ
Падналият в пропастта автобус СНИМКИ: ЙОРДАН СИМЕОНОВ

Вина на шофьора, нарушения на фирмата, собственик на автобуса, и полагането на асфалта от изпълнителя на ремонта на пътя - по тези три насоки ще се води разследването на катастрофата край Своге, при която загинаха 16 души, а 21 бяха тежко ранени. Това обяви на брифинг в Министерския съвет главният прокурор Сотир Цацаров. В неделя при премиера Бойко Борисов се събраха разследващи и министри, за да обсъдят мерки срещу войната по пътищата.

“Водачът има всички категории за правоспособност. Наказван е 2 пъти за нарушения и има 7 фиша - за колан, за неправилно паркиране, но не и за шофиране с алкохол. Взети са му проби след инцидента, отрицателни са. Първоначалната експертиза показва, че се е

движел с 53 км/ч

при ограничение

от 40 км/ч

Проверява се и версия, която още не може да бъде доказана, че вниманието му е било отвлечено преди катастрофата. Прокурорите ще преценят основанията за обвинения срещу шофьора”, каза Сотир Цацаров за първата насока в разследването на трагедията от събота. Досега са работили полицаите от софийската областна дирекция на МВР, но от понеделник случаят се поема от Националната следствена служба.

“Чух звук на спирачки, вдигнах очи и видях как автобусът минава през мантинелата. Претърколи се 4 пъти, преди да падне на площадката. Двама души бяха изпаднали”, разказа пред “24 часа” свидетел на катастрофата. Той обясни, че почнало да вали дъжд минути преди инцидента. Пътят бил прашен и се образувал клин, който не позволявал на гумите да влязат в контакт с асфалта. След като отишъл на мястото, мъжът видял, че там

няма следи от

спирачен път

“Това означава, че се е случил точно аквапланинг” , коментира очевидецът. Според него причина за катастрофата са аквапланингът и високата скорост на автобуса. “Когато идваш от Своге и караш към София, изглежда, сякаш пътят е прав, а не е така. Има 2 коварни завоя, точно след единия от тях изхвръкна автобусът”, каза мъжът.

“Пътят беше много мокър. Видях в огледалото как автобусът се подхлъзва и секунда след това усетих удар. Чух още два сблъсъка в рамките на секунда-две, а след още около 5 - ужасяващ трясък, идващ малко по-отдалеч”, разказа друг шофьор. 

Вещи на пътниците, изпаднали от автобуса.
Вещи на пътниците, изпаднали от автобуса.

“Втората насока в разследването е свързана с превозвача. Това е търговско дружество с двама собственици, единият от които е шофьорът Григор Григоров. Компанията е малка. За конкретния случаен превоз те не са уведомили Министерството на транспорта, както е по закон. Освен това автобусът не е минал редовен технически преглед. Последният е от 5 февруари 2018 г. На 5 август е трябвало да премине още един, но това не е направено. Това обаче

не означава, че

автобусът не е

бил годен

технически

да се движи”,

каза още Сотир Цацаров.

“Фирмата е “Мобилус 5”, има лиценз до 2027 г. Шофьорът Григор Григоров има психологическо изследване, което е валидно до 2021 г, както и валидна карта за квалификация. Всички документи са предадени на разследващия екип”, каза министърът на транспорта Ивайло Московски. (Още за фирмата виж на 3-а стр.)

Третата насока в разследването на катастрофата е нов момент при подобни инциденти. Експертите на прокуратурата ще изследват състоянието на пътя, начина на полагане на асфалта и всичко, което би могло да доведе до произшествия в тази отсечка. “Не е редно да назовавам фирмата изпълнител, но тя е публична във всички регистри”, каза главният прокурор.

Пътят през Искърското дефиле е рехабилитиран по договор след обществена поръчка. Изпълнителят е “Трейс Своге” - дъщерно дружество на “Трейс Холд Груп”. договорът е от 2011 г. за 23 млн. лв. без ДДС.

Потърсени за коментар заради инцидента, от строителната компания отказаха коментар.

“5 пъти през последните месеци Агенция “Пътна инфраструктура” е искала от фирмата изпълнител да отстрани дефекти в отсечката, където е станала катастрофата. Последното писмо е от 27 юли. Поискано е незабавно стартиране на възстановителни дейности с краен срок 15 август, но подобен ремонт не е започнат”, каза на брифинга регионалният министър Николай Нанков.

Той уточни, че пътят през Искърското дефиле има технически паспорт, издаден през февруари 2017 г., а дейностите по рехабилитацията са приключили през декември 2016 г. Експертите от държавната администрация са подписали тогава всички протоколи без забележки.

Нанков посочи, че от областната дирекция на полицията са сигнализирали АПИ за опасни участъци още в края на 2017 г. Тя е поискала от фирмата да отстрани дефектите, както е по договор, но това не се случило.

Само началникът на полицията в Своге е изпратил 3 сигнала до АПИ през последните месеци на 2017 г. Посочил е нуждата от спешно обезопасяване и асфалтиране.

Сотир Цацаров дори зачете на брифинга писмо на полицията до АПИ със следния текст: “От 27 ноември 2017 г. до началото на 2018 г. на този участък има 6 катастрофи с 1 загинал и 6-има ранени. Въпреки ограничението от 40 км/ч поради лошото сцепление с асфалта водачите губят контрол и навлизат в насрещното.”

Главният прокурор допълни, че не е изключено да се разследват длъжностни лица от АПИ и от изпълнителя на ремонта на пътя.

Шофьорът карал линейка в София, преди да започне бизнес с “Мобилус 5”

Фирмата превозвач “Мобилус 5” е регистрирана в Божурище през 2010 г. Шофьорът на рейса Григор Григоров е управител и съсобственик на компанията. Съдружник му е Румен Павлов, който има по-голямата част от дяловете. 

Румен Павлов е съдружник в “Мобилус 5”
Румен Павлов е съдружник в “Мобилус 5”

Освен със случайни превози като този във фаталната събота автобуси на фирмата возят и деца от местната детска градина и училището до съседните села.

Според съдружника на Григор Григоров той е опитен шофьор, който, преди да започне частния си бизнес, е карал линейка в София. Кметът на Божурище Георги Димов също защити Григоров и каза, че досега не е имало проблем с тях.

“Мобилус 5” ООД има договор с община Божурище от 2014 г. на стойност 451 хил. лв. Той обаче е подписан от бившия кмет Аспарух Аспарухов.

Дружеството е регистрирано на домашния адрес на Григор Григоров в Божурище на ул. “Ягода”. Домът му беше под полицейска охрана в почивните дни.

Фирмата е с валиден лиценз до 2027 г., но както стана ясно след инцидента, автобусът от катастрофата не е минал технически преглед на 5 август, а управителят шофьор не е уведомил автомобилната администрация за курса си с пенсионерите.

Асфалтът се износил бързо от тировете, които се отклоняват заради ремонтите на “Хемус”

Взеха проби от настилката на следващия ден след катастрофата, шосето ремонтирано за 23 млн. лв. през декември 2016 г.

Проверката на асфалта по пътя на Искърското дефиле започна още в неделя по разпореждане на главния прокурор Сотир Цацаров. Експерти вземаха проби от настилката и в двете посоки от София до Мездра. Получавани са десетки сигнали, че настилката е износена, само 2 г. след края на ремонта и това не осигурява добро сцепление на гумите на автомобилите.

Освен това валежите в планинския район често образуват локви по пътните платна, което е предпоставка за аквапланинг. На много места има разрушен асфалт, счупени мантинели и оградни съоръжения, както и паднали пътни знаци.

Ограничението от 40 км/ч в участъка на катастрофата е поставено точно заради лошата пътна настилка, чийто ремонт е приключил през декември 2016 г.

Изпълнителят на обекта е консорциум “Трейс Своге” с водещ партньор “Трейс Холд Груп” АД с участието на “Пътно поддържане Дупница” ЕООД. Консултант на проекта е “Пътконсулт 2000” ЕООД, което е надзорник на договори за обществени поръчки в строителството за над 43 млн. лв. в последните години. Фирмата е свързана с роднини на покойния шеф на ДКЕВР Константин Шушулов, показа проверка на “24 часа”.

Проектът за рехабилитация на пътя с дължина 81 км е от Мездра през Своге, Елисейна до Нови Искър. Парите са по програма “Държавни инвестиционни заеми”, а по-голямата част от финансирането е от Европейската инвестиционна банка. Останалата част от 35% са платени от бюджета. Общата стойност е 23 млн. лв. без ДДС. По договор е трябвало да бъде приключен през септември 2015 г., но лентата е срязана през декември 2016 г.

От компанията изпълнител се въздържаха от коментар, докато тече проверката. Според Адриана Георгиева, главен секретар на Браншова камара “Пътища” около Лесков дол, откакто съществува пътят, има риск от катастрофи. Шосето било ремонтирано по програма “Транзитни пътища”, която позволявала само рехабилитация, но без възможност за промяна на профила на пътя. Ремонтът е изпълнен по цялостното протежение според изискванията на проекта - настилки, наклони, отводняване. Имало и всички необходими елементи - мантинели, пътни знаци за ограничение на скоростта, жълти знаци за концентрация на ПТП.

При внимателно шофиране и спазване на указанията, няма как да се случи произшествие, твърди Георгиева. Пътят се експлоатирал от 2014 г. и за това време се появили участъци с промени на пътната настилка, тъй като заради ремонти на автомагистрала “Хемус” всички камиони преминават през Искърското дефиле. (24часа)

Експерти пишат ден преди катастрофата: Участъкът е рисков, асфалтът е в окаяно състояние

Анализ на Института за пътна безопасност посочва пътя през Искърското дефиле като особено рисков на 24 август, ден преди катастрофата.

“На много места асфалтовата настилка е компрометирана и в лошо състояние. Това реално се е случило след по-малко от 2 г. след завършването на обекта”, пишат от Института за пътна безопасност, чиито експерти са били на място на 3 август и са направили проверка на състоянието след извършеното почистване на стойност 34 хил. лв. Иначе пътят е с дължина 82 км. Преди 7 г. е сключен договор по обществена поръчка за рехабилитацията и реконструкцията на отсечката. Стойността е 23 млн. лв. без ДДС, а срокът на изпълнението 2 г. плюс още една за съобщаване на дефекти. Официално строителните работи са приключили на 27 декември 2016 г. От Агенция “Пътна инфраструктура” са отговорили на въпроси на института. Според тях е имало оглед на пътя след рехабилитацията му. Съставени са протоколи и дефектите са описани. Отстраняването им трябвало да се извърши от фирмата, която е спечелила обществената поръчка. Планирало се е това да се случи преди началото на зимата.

Експертите на института са попитали АПИ дали и колко пари общо са похарчени за почистването на крайпътните канавки от паднали камъни, подмяна на пътни знаци, които са били счупени и подрязването на храсти от началото на тази година. На 23 август, два дни преди катастрофата, от АПИ са отговорили, че дейността по поддръжка се извършва от фирмата, поддържаща републиканските пътища в област София и до момента конкретно за този пътен участък от началото на годината са похарчени 34 хил. лв. с ДДС.

По информация от АПИ 65% от 23-те млн. лв. за рехабилитацията на пътя са от Европейска инвестиционна банка, 35% са от държавния бюджет, както и 20-те процента ДДС.