Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Втори оглед от разследващи беше извършен на падналия хеликоптер Ми-17 в авиобаза Крумово във вторник.  СНИМКА: ЕВГЕНИ ЦВЕТКОВ
Втори оглед от разследващи беше извършен на падналия хеликоптер Ми-17 в авиобаза Крумово във вторник. СНИМКА: ЕВГЕНИ ЦВЕТКОВ

Стандартът на НАТО е 180 часа за година

Хеликоптерът е паднал за 2 секунди от 30 м височина

Военната прокуратура иска от очевидци клипове от катастрофата

Баща и син спасени при наводнението в с. Бисер от двамата летци

Двамата пилоти от авиобаза Крумово Пламен Пантилеев и Стоян Неделчев, които загинаха в понеделник с падналия хеликоптер, са имали съответно 17 и 18 часа във въздуха от началото на т.г. досега. Единственият оцелял от тричленния екипаж Алексей Каменов е навъртял 20 часа. По стандартите на НАТО летателните часове на военен летец са 180 часа за година. Ако при подготовката се използва тренажор, нормативът с него е 40 часа. Останалото време трябва да е в небето.

Това обяви командващият ВВС генерал-майор Цанко Стойков на извънреден брифинг в авиобаза Крумово ден след авиокатастрофата. Той призна, че причината за малкия брой часове е недостатъчен авиационен ресурс.

“И други държави от алианса имат подобен проблем. Българските ВВС изпълняват само основните задачи, които са ангажимент към НАТО. Други не се извършват”, каза ген. Стойков.

Капитан Пламен Пантилеев е от Бяла, Русенско. На 14 юни е трябвало да навърши 48 г. Той е с 660 часа във въздуха за 24 г. служба. Втората жертва - капитан Стоян Неделчев, е на 45 г., роден е в Елхово. Той е с 498 часа за 21 г. във ВВС. Спасилият се бордови техник Алексей Каменов има 940 часа за 20-ина години във военната авиация.

Командващият ВВС ген. Цанко Стойков обаче е категоричен, че

и тримата са

били добре

подготвени

На 11 юни те са извършвали тренировъчен полет за аварийно-спасителни работи с вертолет Ми-17. Това е същата машина, която откри тазгодишния парад на Гергьовден с българското знаме.

В понеделник на хеликоптера са летели 5 екипажа. В последния са били пилотът Пламен Пантилеев и помощникът му Стоян Неделчев. Те са изпълнили поставената задача “спасяване с бързо въже” и вертолетът е тръгнал да напуска площадката за тренировка около 20,30 ч. Тогава внезапно опашката му се е завъртяла на 180 градуса.

“Това е неестествено. Машината се е заклатила, загубила е баланс и е полетяла към земята”, обясни командирът на авиобаза Крумово бригаден генерал Димитър Иванов. По думите му за 2 секунди вертолетът е паднал от 30 метра височина на 300-400 м от летище Пловдив.

Всичко е станало толкова бързо, че екипажът не е имал време да съобщи за възникналия проблем. Първият и вторият пилот са издъхнали на място.

“Двамата са били с колани за разлика от офицерски кандидат Алексей Каменов, който е седял зад тях.

При удара със

земята

прозорците на

машината са се

строшили и той е

успял да излезе

през тях”, казаха разследващите от военноокръжната прокуратура в Пловдив.

47-годишният Алексей Каменов е бил потрошен, но е успял да извърви 100 метра. Първоначално е закаран в университетската болница “Св. Георги” в Пловдив, но няколко часа по-късно е преместен във ВМА-София. Той е със счупен глезен и 3 строшени ребра. Има и притискане на гърдите. Състоянието му в момента е стабилно, в съзнание е и е контактен. След транспортирането му във ВМА министърът на отбраната Красимир Каракачанов отиде при него.

Оцелелият борден инженер Алексей Каменов
Оцелелият борден инженер Алексей Каменов

По-рано в понеделник около 23 часа пристигна в авиобаза Крумово, където проведе разговор с командния състав до 1 ч. След срещата Каракачанов обяви пред журналисти, че вероятно причината за тежкия инцидент е технически проблем с машината. Едно от предположенията е за повреден опашен винт.

Военни от авиобаза Крумово обаче са на друго мнение.

“Ако е имало

повреда в тази

част, вертолетът

е щял да се

завърти на

място,

а не да губи височина. Най-вероятно става въпрос за авария в автомат-пълнителя на лопатките”, смятат колеги на загиналите.

Те са единодушни, че метеорологичните условия са били подходящи. Командващият ВВС ген. Стойков потвърди, че във фаталния ден облачността е била висока. Имало е видимост 10 км и почти никакъв вятър - 1 метър в секунда.

Другата хипотеза е за пилотска грешка, но тя е малко вероятна. Двете жертви капитан Пантилеев и вторият пилот Неделчев са били опитни летци, твърдят командирите им.

Капитан Стоян Неделчев
Капитан Стоян Неделчев
Капитан Пламен Пантилеев
Капитан Пламен Пантилеев

Загиналите са участвали в специални мисии и са спасили баща и син при наводнението в с. Бисер.

“Това са хора със стаж. Упражнението, което са изпълнявали, не е било сложно и не е изисквало специални умения или маневри, за да доведат до грешка, какъвто бе случаят миналата година във Варна”, каза вицепремиерът Красимир Каракачанов.

Бригаден генерал Димитър Иванов също смята, че пилотска грешка е малко вероятна. “Задачата, която са изпълнявали, е тренирана хиляди пъти”, категоричен е той.

След катастрофата министър Красимир Каракачанов призна, че модернизацията на армията ни е закъсняла с години.

“Много политици дрънкаха глупости и още го правят, че не ни трябват пари за съвременно въоръжение или ремонт на наличната техника, която е здрава, годна, но е необходимо да се поддържа. Затова трябва да се отделят нужните средства”, каза Каракачанов.

Вертолетът Ми-17 е катастрофирал в момент, когато на летище Пловдив е имало близо 500 души пасажери за полетите до Лондон и Бергамо, както и изпращачи. Тъй като е било светло,

повечето са

видели как

машината се

е ударила в

земята. Някои

са снимали

с телефоните си и са качили видеата в социалните мрежи.

“Ще се свържем с тях и ще ги помолим да ни предоставят клиповете”, каза пред “24 часа” шефът на военноокръжната прокуратура в Пловдив полк. Димо Бъчваров. Там е образувано досъдебно производство за катастрофата. Законовият срок за разследването е 4 месеца. Във вторник започнаха разпити на очевидци.

“Ще се работи и по двете версии за технически проблем и пилотска грешка. Няма данни чуждо тяло да се е ударило в машината, нито пък перките да са закачили клони или жици, тъй като мястото там е голо”, обясни полк. Димо Бъчваров. След разбиването на хеликоптера на място са пристигнали линейки и пожарни. Огнеборците са започнали да обливат машината и така са предотвратили да избухне в пламъци. Първият оглед не е затруднил работата на летище Пловдив. Самолетите за Лондон и Бергамо са излетели един след друг в рамките на 5 минути.

Командирът на авиобаза Крумово бригаден генерал Димитър Иванов
Командирът на авиобаза Крумово бригаден генерал Димитър Иванов

Още на местопроизшествието разследващите са прибрали черната кутия. Предстои да бъдат дешифрирани записите от нея. Взети са вещите на загиналите пилоти - телефони, документи,

венчални халки,

които ще бъдат

предадени на

семействата им

Катастрофата с Ми-17 не е поставила под заплаха здравето и живота на пасажари и изпращачи на летище Пловдив, твърди зам.-командващият ВВС ген. Петьо Мирчев.

“Хеликоптерът не е летял над терминала, а в близост до него. Ръководствата на гражданското и военното летище си взаимодействат. Когато идва пътнически самолет, нормалната практика е военните полети да се преустановят”, посочи ген. Мирчев. Той е категоричен, че Ми-17 се е разбил на безопасно разстояние от летище Пловдив. Както и в София, военните от авиобаза Крумово и гражданският аеропорт използват една и съща писта.

Заради катастрофата с Ми-17 са спрени всички полети във военната ни авиация до изясняване на причината.

“Отделно от разследването на военноокръжната прокуратура ще се прави и второ - на отдел “Авиационна безопасност”. Комисията трябва да е готова със заключенията си в 30-дневен срок”, заяви началникът на военната полиция Борислав Сертов.

Военният министър Красимир Каракачанов пристигна часове след инцедента в авиобазата, зад него вдясно е началникът на отбраната ген. Андрей Боцев.   СНИМКА: РАДКО ПАУНОВ
Военният министър Красимир Каракачанов пристигна часове след инцедента в авиобазата, зад него вдясно е началникът на отбраната ген. Андрей Боцев. СНИМКА: РАДКО ПАУНОВ

Министърът на отбраната Каракачанов обяви, че семействата на загиналите ще бъдат подпомогнати. “Каквото и обаче да направим, няма как да възстановим загубата на близките”, каза той. Загиналите са семейни, с по две деца. Очаква се погребенията им да бъдат в четвъртък.

Веднага след трагедията

премиерът Бойко

Борисов изрази

своите

съболезнования

на семействата на жертвите. В разговор с вицепремиера той е разпоредил да бъде информиран за фактите и обстоятелствата за инцидента.

Президентът Румен Радев: Това е голяма трагедия

Поднасям искрените си съболезнования на семействата, написа президентът Румен Радев в профила си във фейсбук. Кап. Неделчев и кап. Пантилеев ще останат в паметта ни като достойни мъже, загинали при изпълнението на служебните си задължения, допълни държавният глава.

Лобизмът убива. Крайно време е да се потърси отговорност от онези политици, които, преследвайки користни политически интереси, със своите решения излагат на риск живота и здравето на нашите военнослужещи, каза президентът Румен Радев, цитиран от БТА, при посещението си във ВМА, където се срещна с офицерски кандидат Алексей Каменов.

Това е една голяма трагедия и призовавам да няма политически спекулации по нея, защото не е морално, подчерта президентът.

Мнозинството прекрати модернизационните процеси в армията, върна ги в изходна точка. Предвидените за тези проекти стотици милиони къде изтекоха? Вместо да идат за ремонт на техника и подготовка, те пак отидоха за саниране, каза Румен Радев. Многократно през годините аз алармирах, че ще стигнем до положението да загиват летци. Министър Каракачанов е поставен в политически, финансови и правни рамки, от които той повече от това не може да направи, заяви президентът.

По-късно Румен Радев отиде в авиобаза Крумово. От командването на поделението помолиха журналистите да си тръгват, тъй като държавният глава няма да дава изявления.

Президентът Румен Радев
Президентът Румен Радев