Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

За новия изкуствен канал ограниченията за тонаж на военните кораби няма да важат. Това е изгодно за Турция и НАТО, но не и за Русия.
За новия изкуствен канал ограниченията за тонаж на военните кораби няма да важат. Това е изгодно за Турция и НАТО, но не и за Русия.

Турция ще диктува какви военни кораби да минават по изкуствения воден път

Конвенцията от Монтрьо регулира кои съдове да се допускат, но Русия смята Черно море за основен щит на отбраната си

Москва отказва натовски въоръжения в териториите си

Прокопаването на канал “Истанбул” поражда и геополитическо напрежение. Тънкият момент е, че по него ще може свободно да минават военни кораби, самолетоносачи и подводници.

Ще развърже ръцете на властите в Турция да дават разрешение за плаване на когото преценят, без да се съобразяват с международната общност. Двойникът на Босфора ще е под юрисдикцията на Анкара.

В момента за него и за Дарданелите действа конвенцията от Монтрьо, която регулира пропускането на търговски, пътнически и въоръжени плавателни съдове за нечерноморските държави.

Според външния министър на Турция Бинали Йълдъръм изкуственият воден път няма да се подчинява на международния договор.

Споразумението е подписано през 1936 г. в швейцарския град Монтрьо и в него пише, че във военно време

Турция има право да затваря Проливите за всички чужди военни

кораби. Разпоредбата важи и в момент, в който страната е заплашена от агресия.

Тя може да откаже преминаването дори на търговските кораби на страни, с които е във война. Има и изрични ограничения какви военни кораби имат право да пътуват през Босфора и Дарданелите. Само тези с водовместимост до 15 000 тона или 9 на брой с обща вместимост до 30 000 тона могат да преплуват през протоците. Забранено е да се пускат самолетоносачи.

Въпросът е дали през новия канал ще може да влизат военни кораби, подводници и самолетоносачи на НАТО с по-голям тонаж от Средиземно към Черно море?

Ако се позволи това, неминуемо ще бъдат настъпени интересите на Русия. Тя смята Черно море за стратегически щит в своята отбрана и

не би искала без контрол по вода да се появяват

чужди въоръжени плавателни съдове. Китай като съюзник на Москва подкрепя тези опасения.

Геополитически интереси към този регион има и другата велика сила - САЩ. Наскоро тя декларира, че

ще възстанови втория си флот

заради напрежението между НАТО и Русия. Китай също увеличи присъствието си в различни пристанища и военни бази и ще наблюдава изкъсо ситуацията в Черно море.

"Конвенцията от Монтрьо е ключ към сигурността в Черно море и към защитата на Русия", казва адмирал Джем Гюрдениз от университета "Коч" и противник на строежа на канал "Истанбул".

Според него в света са застъпени две фундаментално различни визии. Русия иска да ограничи правата за минаване на кораби през териториалните си води и няма желание конвенцията от Монтрьо да се променя. Другите морски сили като САЩ, Великобритания и НАТО се опитват всячески да наложат свобода на корабоплаването "От политическа гледна точка за Русия е важно да не допуска други морски сили в Черно море", казва Гюрдениз.

Китай също наблюдава ситуацията, въпреки че не е страна по конвенцията и няма интерес да бъде променена. Тя засяга Пекин косвено заради Южнокитайско море, от което по време на война би трябвало да защитава територията си. Не е ясно дали турското правителство ще наложи нови ограничения за военните кораби, подводници и самолетоносачи да минават през канал Истанбул.

Но при всички положения Анкара ще иска да раздава картите в Черно море. Изкуственият воден път ще укрепи позициите й в региона.