Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Ответен удар срещу безумието. Това представлява "Без милост" (In the Fade) - последният филм на германския режисьор от турски произход Фатих Акин, който неколкократно е впечатлявал с умението си да вълнува с ленти като "Срещу стената", "Раната" и "Сбогом, Берлин".

Драмата бе официалното предложение на Германия за номинация за чуждоезичен "Оскар", а нейната премиера се състоя в Кан като част от официалната селекция на фестивала, където определено докосна публиката. Моделът и актриса Даян Крюгер напълно заслужено бе удостоена с наградата за най-добра актриса за брилянтното си изпълнение в лентата, която е и първият немскоезичен филм в нейната кариера.

Любопитното е, че "Без милост" й донесе не само този приз, но и друга евентуална придобивка - татуировка на котва. Крюгер трябва да си направи татус като на своята героиня във филма, защото губи бас с режисьора Фатих Акин.

След края на снимките на продукцията двамата се обзалагат - тя смята, че драмата няма да стигне до Кан, а още по-малко да спечели награди, Акин пък е сигурен в обратното. Залогът вече е ясен за загубилата със своята победа. Актрисата няма други татуси, но надали ще отстъпи от думата си, макар още да не е ясно дали е пристъпила към действие в това отношение.

Защо обаче "Без милост" е определян от Акин за неговия ответен удар на безумието, на което сме свидетели?

В центъра на сюжета е героинята на Крюгер - Катя, чийто живот рухва неочаквано в един смъртоносен бомбен атентат. В брутална неонацистка атака загиват нейният съпруг Нури и малкият им син Роко, без които младата жена се изгубва в мъката на този свят.

Преди фаталния ден Катя се радва на своята приказка като един широко скроен човек, изградил своето щастие в ежедневие, лишено от предразсъдъци, стереотипи и омраза Тя е германка, лудо влюбена в съпруга си, който е от кюрдско-германски произход и бивш затворник. Двамата отглеждат с много обич сина си Роко, който има музикален талант и свири на цигулка. Семейството е потънало в своя малък рай - хаотичен, но и много красив. До момента, в който ужасът на действителността не прекрачва прага им.

Катя остава осакатена душевно и сякаш няма да успее да продължи. Намира утеха в наркотиците, спомените и размислите какво би направил Нури на нейно място, като често болката я отвежда до ръба на самоунищожението, а после яростта я връща обратно и я тласка по пътя към отмъщението.

Тя е разкъсвана от съмнения и терзания, упорито търси чудовищата, които са й отнели най-скъпото. И търси отговора на въпроса защо някой може да извърши подобно зверство. В крайна сметка намира отговора и той е брутален - турският произход и нищо повече. Катя се изправя в съда срещу двамата заподозрени - млади неонацисти, момче и момиче.

До нея е най-добрият приятел на нейния съпруг - адвокатът Даниел, който държи ръката й в най-болезнените моменти. Двамата обвиняеми са представени изцяло като демонични, без щрихите на разкаяние, объркване и и съжаление, които да смекчат образите им и да накарат зрителите да се смилят над тях. Те са брутални екзекутори и заслужават най-тежката присъда, но доказателствата в съда са недостатъчни. Процесът изнервя до краен предел Катя, която иска справедливост на всяка цена и е готова да пролее кръв, за да се разплати с палачите на нейното щастие.

Действието във филма е разделено на три части, които може да бъдат описани като хармония в хаоса, ужаса на загубата и накрая - възмездието и вътрешния мир.

За самия режисьор това е един много личен филм, тъй като той добре знае какво е да бъде на прицел, защото в очите на някого си "различен".

"Аз съм в групата на "другите" в Германия заради произхода си Имам черна коса, родителите ми са от Турция - по някакъв начин се оказвам сред перфектните мишени за подобни ксенофобски атаки. Преди няколко години се появи списък в един уебсайт на име Nurembеrg 2.0, там бяха изброили политици, артисти, хора на изкуството и моето име също фигурираше като мишена за неонацистите. Именно това ме провокира да напиша и да снимам този филм - това е моят своеобразен ответен удар на безумието, на което сме свидетели."

От неговите думи става ясно също, че творбата му е трилър, който се опитва да предаде философска история по интересен начин, да разкаже за семейството и справедливостта и колко различно могат да се интерпретират тези две понятия.

"Без милост" бе показан у нас в рамките на "София Филм Фест", а редовната му премиера в кината е на 11 май.