Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Това е перфектен стрес тест за управляващите, които ще избират - още димящи коли или въздух за дишане

Ще ограничим ли движението на дизелите, както направиха в Гърция и почти цяла Западна Европа? Или ще се превърнем в най-голямата автоморга, където всички от ЕС ще си изхвърлят бълващите дим коли?

През Атина и Солун вече не могат да минават коли с това гориво, ако нямат стандарт Евро 5 или Евро 6. Тоест

всички произведени преди 2009 г. са със забрана

Преди това Париж поетапно спря влизането на дизели в града, като от 2020 г. градът ще е абсолютно затворен за тях - независимо кога и как е произведен автомобилът.

Брюксел също няма да допуска коли от преди 1997 г., а от следващата година под карантина ще са и дизелите, създадени преди 2006 г. Очаква се през 2025 г. те изобщо да бъдат забранени.

Примерът бе последван от Мадрид, Мюнхен, Щутгарт и др.

Причината да се забраняват дори нови дизели е, че след скандала с "Фолксваген" се оказа, че колите с Евро 5 и Евро 6 бълват дори по-опасни отрови от тези с Евро 3 и 4. При тях емисиите от азотен двуокис се оказаха до 10 пъти по-високи от тези при по-старите стандарти.

За това предупреди дори евродепутатът от "Зелените" Клод Тюрмес, който сигнализира столичния кмет Йорданка Фандъкова за опасността България да стане поредното голямо бунище за дизели на Европа.

Междувременно Световната здравна организация предупреди, че най-вероятно именно това гориво е причината за резкия скок на раковите заболявания.

За съжаление у нас има много автокъщи, които се занимават единствено с внос на подобни автомобили. Някои разпродават между 150 и 200 на седмица на символични цени. Като се има предвид, че заради забраната в ЕС дизелите ще продължат да поевтиняват, въпреки че са относително нови, можем да си представим как за 1-2 години цяла България ще бъде буквално обгазена, ако правителството не окаже солиден отпор.

Засега всички управляващи се огъваха пред тезата, че

българинът е по-беден и има право да кара евтини коли,

независимо колко замърсяват въздуха. Затова вероятно единствено тук 20-годишно рено или фолксваген имат данък от 20-ина лева, а нов автомобил със заводски метан, който е доказано чисто гориво, е с над 320 лв. За бензинов пасат, произведен през 2014 г., се плащат 520 лв. Нищо че и той не бълва черни пари като 20-годишните трошки.

И докато цяла Европа стимулира с данъци и ценови облекчения собствениците на нови и по-екологични коли, у нас е точно обратното. Тези, които най-малко замърсяват, са наказани с най-високи налози само защото са имали достатъчно пари, за да си купят по-нов автомобил. И обратно - държавата облагодетелства всички с коли от 500 до 2000 лв., налагайки им символични данъци.

Ако тази управленска логика се запази, е повече от ясно, че дизелите на Европа ще ни залеят още тази година. Така освен познатите ни фини прахови частици ще вдишваме обилно и още по-вредния азотен диоксид.

След което всички заедно ще се чудим защо сме толкова болни, защо парите в здравната каса не стигат, защо има толкова болнични, защо болниците не могат да смогнат, защо пътеките са такива, а не други и т.н.

А отговорът е, че всичко това е възможно само в общество, в което

ценностите са обърнати наопаки

и всички се кланят на парите. Където етиката и моралът са отдавна забравени категории, отстъпили пред агресивните лобита с куфарчета около парламента. Казусът ще е и перфектен стрес тест за управляващите - дали отново ще се огънат пред абсурдните аргументи или ще станем нормално общество, което иска да диша.