Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Защо най-тежките катастрофи стават на АМ "Тракия"?

Повечето шофьори смятат, че на нея има няколко кошмарни участъка, чиито неравности подвеждат. Особено когато се кара с висока скорост.

Хората най-вече се оплакват от участъците край Вакарел,

където миналата седмица се обърна автобус и загинаха 6-има души, както и от отсечки около Ихтиман, Пловдив и Стара Загора, където около 80 км са с хлътнал асфалт.

Статистиката показва, че през 2016 г. леките и тежките пътнотранспортни произшествия на "Тракия" са 1146 на брой. При тях са загинали 30 души, а ранените са 251. През 2017 г. катастрофите са 1012, убитите - 45-има, а пострадалите - 276.

Въпреки ескалацията специалистите смятат, че магистралите са едни от най-безопасните в сравнение с останалите пътища.

"Не може да се каже, че са опасни - споделя пред "168 часа" инж. Петко Табаков. - В много малка част от случаите катастрофите се дължат на пътната инфраструктура. За повечето отговорни са хората." По думите му

"Тракия" няма опасни завои,

които да подвеждат шофьорите.

"Магистралата е с възможно най-голям радиус на кривите. Минималният е около 600-700 м - разказва инж. Табаков. - А на "Тракия" са над тези стойности. Няма такова явление като подвеждащи завои. За да излезе автомобилът от пътя, е налице само субективна грешка."

Освен завоите обаче на много места на "Тракия" има хлътнал асфалт и оформени коловози, на които колите поднасят.

"Наистина на места има вдлъбнатини, но те се получават от постоянното преминаване на тежкотоварния транспорт - споделя специалистът. - Когато стигнат до определена дълбочина, трябва да се смени асфалтът, докато не се образуват нови. Това е такъв процес."

В последно време обаче все по-често се налага определени участъци от "Тракия" да бъдат ремонтирани. За никого не е тайна,

че се слагат по-малко

пластове асфалт

който бързо потъва или образува дупки.

Интересното в случая е, че ако преди години е имало определени технически спецификации и правила, по които са се проектирали и строели автомагистралите, сега няма.

"В момента не съществува стандарт, който да определя на колко години да се сменя асфалтът на тези пътища - категоричен е инж. Табаков. - За сметка на това се правят определени изследвания, които показват общото състояние на шосето и най-вече равността и сцеплението.

Ако резултатите са лоши, се вземат мерки за подмяна."

Според него обаче трябва да се вземе предвид, че при тежката катастрофа с автобуса край Вакарел миналата седмица асфалтът не е бил причината за инцидента.

"Катастрофата става на прав участък при видима маркировка - споделя специалистът. - Автобусът е влязъл в крайпътния улей благодарение най-вече на маневрите на шофьора. Ако обаче канавката не е била там, той щеше да се преобърне няколко пъти."

Експерти смятат, че при повечето инциденти пътната инфраструктура помага за

предотвратяване на смъртните случаи

При тази катастрофа обаче не е имало мантинела, която да поеме удара, но канавката е свършила работа.

Специалистите твърдят, че автобусът е извадил късмет, защото, ако е имало билборд, в който да се удари, всички щяха да загинат.

Вероятно по тази причина експертите внедряват нови методи за безопасността по магистралите.

"В момента тенденцията е да се обезопасяват пътните пространства, за да се компенсират евентуалните грешки на водача - споделя Табаков. - Въпросът е, като излезе автомобилът от пътя, последствията да са по-малки. Затова се поставят ограничителни системи, които са въведени на определени разстояния. Отделно се слагат неподвижни препятствия на най-малко 16 метра от платното - например билборд."

По думите му, за да не се повтаря една катастрофа, тя трябва да се анализира индивидуално.

"За всяко тежко ПТП трябва много точно да се види какво точно се е случило - разказва Табаков. - И на база на експертизите да се поправят грешките, за да не се повтори инцидентът."

Идеята на новите мерки по магистралата е последствията от

човешките грешки да бъдат сведени до минимум

Според експертите новите форми за проектиране на магистралите трябва да имат зона за безопасност. Всичко трябва да е на супер ниво - от автомобилите до самият път. Препоръчително е автопаркът да се смени и всички коли да имат критична точка. Тоест когато започне даден автомобил да се занася, системата му да се включва и да коригира.

Освен това коренно трябва да се променят пътната инфраструктура и обучението на шофьорите.

Дали обаче новите методи за безопасност по пътищата ще спрат тежките катастрофи и ще намалят броя на загиналите, тепърва ще видим.

Четете още:

Обвиниха шофьорката на реното за зверската катастрофа на АМ "Тракия". Вече е хващана да шофира пияна

Да, в петък, 13-ти стават повече катастрофи

Бордюр спаси от смърт зрителите на ралито в Шумен

Най-жестоките катастрофи на АМ “Тракия”

ижн. Петко Табаков
ижн. Петко Табаков