Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Умберто Еко: Защо не описах в "Името на розата" манастира на цар Симеон? След обучението в Константинопол и Равна, цар Симеон събрал най-добрите умове в България.

В него учениците на Кирил и Методий обучавали престолонаследника и монасите как да превеждат старинни богословски текстове

Синът на Борис трябвало да стане патриарх, за него баща му изградил истински 5-звезден скрипторий

Ако трябва да напиша отново "Името на розата"р с удоволствие бих използвал манастира в Равна, тъй като и там е кипял книжовен живот какъвто и в моя роман", заявил Умберто Еко пред Аксиния Джурова по време на срещата им през 90-те години, след като

тя му разказала за уникалния и единствен в Източна Европа скрипторий

от IХ-Х в.

"Еко е бил тук за няколко дни и поискал да отиде в Рилския манастир - разказа пред "168 часа" археологът Казимир Попконстантинов. - Там Аксиния Джурова разговаряла с него и тя ми предаде какво е казал, след като тя му е показала плана и снимки

от разнообразния епиграфски материал.

"Предайте на колегата, че манастирът е изключително интересен и важен," казал Еко.

Той бил поразен,

тъй като светата обител в Равна поразително приличала на "Сакра ди Сан Микеле". Според Попконстантинов има много сходства: "Просторен двор, храм, сгради във формата на правоъгълник и скрипторий".

Стените на Равненския манастир били изписани с руническо, гръцко, латинско писмо, с букви от глаголица и кирилица

"Всъщност точно това е впечатлило Умберто Еко, защото това е древен скрипторий, където са се преписвали и превеждали книги", коментира Попконстантинов.

Манастирът е още по-интересен и заради историята си. Осветен е 34 години след покръстването - през 889 г. Именно тогава цар Борис се оттегля от управлението, оставяйки престола на сина си Владимир-Расате.

Самият Борис се оттегля в манастир, завещавайки светата обител в Равна на сина си Симеон. По това време младежът все още е монах, подготвян да стане патриарх. Той едва ли е подозирал, че само след 4 години баща му Борис ще прекрати монашеството си, вбесен от факта, че брат му Владимир-Расате опитва да възстанови езичеството в България.

Бащата захвърля расото, връща се отново на власт и разпорежда

Расате да

бъде ослепен и хвърлен в тъмница

Свиква спешен събор и на него е решено, че най-достоен от синовете му за престола е Симеон.

Доказателствата, че именно Симеон е бил в Равна, са няколко. Първо, по време на разкопките учените се натъкват на няколко оловни печата на Симеон вече като цар.

Има и печати на възпитателите на неговите синове Михаил и Йоан, които не е изключено също да са пребивавали в манастира, защото знаем, че Симеон е замонашил първородния си син Михаил", казва археологът.

Второ, скрипторият

е истински петзвезден луксозен комплекс

за тогавашните стандарти. Нито един манастир не разполага с подобни удобства и това е още един сигнал за археолозите, че е изграден за царския син и бъдещ патриарх. Освен това манастирът в Равна е само на 25 км от столицата Плиска, тоест на 2-3 часа път на кон. Близкото разстояние подсказва, че царят е искал да е по-близо до сина си Симеон.

Затова за него са създадени всички възможни удобства, достойни единствено за царски палат.

В северозападния ъгъл на манастира археолозите откриват 4 бани и 4 тоалетни.

"Именно този лукс ни убеждава, че комплексът е тясно свързан с двореца и именно той изгражда светата обител. Останалите не разполагат с подобни удобства."

В южната част на манастира е изградена чешма, а до нея е магерницата, където монасите са се хранели.

"Югоизточно от църквата разкрихме основите на сграда, която е била доста луксозна не само по оформление, а и по обзавеждането -

очевидно е била предназначена за игумена

- казва Попконстантинов. - Предполагаме, че е изградена за Симеон, тъй като през този период в Константинопол той е бил замонашен. Там се е обучавал и е бил под грижите на видния духовник и исихаст Арсений. Целта е била той да подготви царския син за духовник и бъдещ патриарх."

Според Попконстантинов не може да се каже със сигурност дали Арсений е посветил Симеон в тайните на мистичното християнско учение, но със сигурност младежът е бил под неговото силно влияние.

Вероятно Симеон е щял да стане изключителен духовник, ако баща му не е осуетил първоначалния си замисъл.

"Синът на Борис е бил солидно подготвен, великолепно е владеел гръцки, бил е голям познавач на античната литература, култура", казва археологът.

Сред учителите на Симеон в манастира най-вероятно е бил и ученикът на Кирил и Методий - свети Климент Охридски.

Според учени обаче царят не може да покани само Климент, тъй като сам той едва ли би се справил с обучението на монасите и с огромната преводаческа работа, която предстои.

"Затова смятаме, че вероятно

с Климент са били и част от останалите ученици",

смята Попконстантинов.

В подкрепа на тази теза е и двуезичният надпис - на гръцки и старобългарски - на един от камъните на стената на църквата. Представлява цитат от 53 псалм, като в дясната част е изписано на гръцки Климентос папа ромис - Климент папа римски. Размерът на буквите е 1-1,5 см. Интересното е, че въпросният папа е бил във Ватикана в периода 99-100 година и е смятан за патрон на Кирило-Методиевата мисия. Под този надпис на стената на манастира в Равна с дребни букви около 3 мм е изписано името Климент, който е автор на този текст.

Причината е, че Константин Кирил философ по време на своята мисия в Херсонес открива частица от мощите и я носи в Рим. Той и съпровождащите го са посрещнати лично от папа Адриан.

Освен този има още един аргумент, че именно учениците на Кирил и Методий най-вероятно са обучавали в манастира бъдещия цар Симеон.

"Свети цар Борис е бил дипломат на завидно ниво - казва Попконстантинов. - За да не дразни Византия и Константинопол, когато идват последователите на Кирил и Методий, царят ги е предупредил да не контактуват с никого, докато той не им каже. В писмените извори е отбелязано, че ги е настанявал в къщите на най-приближените си хора – Чеслав и Есхач. В този смисъл манастирът в Равна е много подходящ, защото е на 2 часа езда от Плиска."

Каква е съдбата на книгите, които монасите преписвали в скриптория, четете в хартиеното издание. 

Коментара ()

Вашият коментар