Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

11 мерки за по-чист въздух. В Европа миенето на улици е по-скъпо, но и средствата са в пъти повече от тези у нас Миенето у нас е евтино и резултатът е очевиден.

Карането в центъра на градове от ЕС е лукс, няма и много паркинги, защото са превърнати в кокетни площади

Столична община не може да се справи с кошмарния смог, сковал София, без помощта на държавата и парламента, единодушни са различни експерти и еколози.

Това бе призивът и на еврокомисаря по околната среда Кармену Вела към правителствата в съюза. Той настоя страните-членки да предприемат незабавни мерки за изчистване на въздуха. 

"Спешните мерки навсякъде по света са еднакви и нашите не правят някакво изключение", обясни пред "168 часа" общинският съветник от столичната комисия по околна среда Стефан Марков. След неколкократно лансиране на различни идеи кметът Йорданка Фандъкова тези дни обяви, че оттук нататък

ще се отделят повече средства за миенето,

което дава най-бърз резултат.

"Пари за това има, над 180 млн. лв. са, но това пак е в пъти по-малко в сравнение с останалите страни в ЕС - коментира Марков. - Затова там е по-чисто".

Когато от екокомисията посещавали различни страни в Европа, винаги се интересували каква е цената на миенето на метър.

"Доста по-скъпо е в сравнение с това у нас, но и парите за тази цел там са много повече", обяснява Марков.

Самият той поискал информация кога ще се чисти на неговата улица и установил, че вече всеки може да провери това на сайта на инспектората. Там гражданите могат да подават информация и къде отдавна не е мито, замърсено и т.н.

Друга мярка, която се прилага в страните в Европа, е, че самото каране в центровете им е доста скъпо. Примерно във Виена е обичайна гледка на светофар да чакат по 2-3 коли. За разлика оттам паркирането в София е евтино и лесно. Доказателство затова са почти

пълните паркинги в центъра

В Европа този проблем е решен, като паркоместата са намелели, а повечето паркинги в централните части на градовете са превърнати в красиви площади, коментират архитекти. Защо такива да не станат тези пред Двореца, до парламента и др.? Ясно е, че колкото по-малко са местата за престой, толкова по-малко шофьори ще се изкушават да се движат из центъра.

Има още една мярка, за която държавата трябва да помогне на общината.

"В момента никой не може да влезе у вас

и да ви попита защо горите отпадъци

- коментира Стефан Марков. - Ако вие се топлите с гуми, е все едно дали ще спрем сто души да не карат автомобилите си."

Според него неслучайно в социалните мрежи всички питат защо общината наказва само шофьорите, включително и коректните, но не и източниците на обгазяващия черен дим - старите автомобили и махалите, ползващи за отопление неясни горива.

От тази гледна точка, за да няма повече обвинения кое е честно и кое не, е необходимо държавата и парламентът да помогнат с дългосрочни мерки на Столична община.

Част от тях е бърза промяна на данъчните ставки

"Сега ако имате дизелова пушеща кола на 20 години, плащате 20-ина лева данък, а ако имате нов автомобил, той е 500 лв.", обяснява Марков.

Според него не е нормално и за газовите уредби да няма някакви стимули.

"Според Испанската агенция за изследване на въздуха тези автомобили замърсяват с над 90% по-малко от дизеловите - аргументира се Марков. - Въпросът е защо няма никаква мотивация за тях, напротив, собствениците им дори са наказвани с по-скъп преглед само защото карат на газ?"

Държавата може да се намеси и при вноса на стари димящи дизели. Неслучайно в Западна Европа те ударно се изхвърлят, за да бъдат натоварени за страни като България. Пример в това отношение дадоха различни европейски страни, които предупредиха, че дизелите, които не покриват определени стандарти, не могат да влизат в градовете. Някои стигнаха дотам, че да обявят, че до 7 години ще забранят движението с тях, независимо кога са произведени.

У нас няма нищо по-лесно човек да си купи димяща кола за 500-600 лева и срещу скромен рушвет да я регистрира като изрядна, давайки своя принос към обгазяването на софиянци.

Общината опитва да овладее ситуацията с газанализатори в КАТ и на пътя, но това няма да реши проблема. При сегашното състояние на полицията не е никакъв проблем

с подкуп от 20 или

50 лева човек да се окаже с изряден автомобил

Докато има субективна преценка от страна на катаджиите, е ясно, че въздухът няма да се промени. Затова държавата трябва да се намеси и да се фиксира със закон - какви автомобили могат да се внасят и на какви изисквания трябва да отговарят, за да не може полицаят Х срещу дребна сума да разсъждава и да пише каквото му скимне.

Пример за дългосрочна мярка, която може трайно да реши проблема, е и пилотният проект в Нови Искър. Там Столична община купува на социално слаби семейства екологични печки на пелети.

"Поискахме справка дали енергийните помощи на семействата ще им стигнат, за да си купуват пелети, и се оказа, че средствата ще са достатъчни - обясни Марков. - Няма спор, че те са по-екологични. Затова ако програмата се окаже успешна, надявам се да включим в нея повече райони догодина. Особено където преобладават къщите, защото обикновено там е най-замърсено. Именно тук е ролята на държавата - да стимулира тази програма, както подкрепи санирането. Надявам се този пример да се превърне в политика."

Според него другата идея да се поставят филтри на комините не издържа обикновения критичен анализ.

"Как е възможно да са предвидени за различни горива - от масло, до дограма с различни бои, автомобилни гуми, дрехи и какво ли още не", пита Марков. 

Защо трябва да има повече станции, измерващи замърсяването на въздуха и докога автомобили ще паркират по велоалеите, четете в хартиеното издание. 

Коментара ()

Вашият коментар