Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Скрил еврейски символи под купола на “Св. Петър”.

Искал да наблегне на ролята на жената в католическата църква.

 Живописта е ревнива и не търпи съпернички; тя замества жената за мен и ми създава достатъчно домашни грижи. Мои деца ще бъдат произведенията ми."

Повече от 500 години Сикстинската капела продължава да оставя без дъх всеки, прекрачил прага й. Тя е едно от най-свещените места във Ватикана, както и мястото, където се провежда папският конклав. Но пет века по-късно, стана ясно, че в голямата фреска на тавана е закодирано нещо повече от религиозни символи. Творбата, създадена от Микеланджело Буонароти, таи в себе си неговия бунт срещу вижданията на църквата.

Когато папа Юлий II иска от гения да нарисува тавана на Сикстинската капела, Микеланджело отказва. Той

смята живописта за по-нисък ранг в изкуството

Ала накрая склонява, защото осъзнава, че колкото и да иска да е независим, той зависи изцяло от поръчителите си.

Папа Юлий II иска от него да нарисува апостолите. Микеланджело започва работа по "Генезиса" или Сътворението на света. И подобно на Леонардо да Винчи скрива в своите шедьоври анатомични фигури, сексуални намеци и груби обиди към поръчителите си, без те да подозират. За него християнството не било с предимство пред другите религии.

Когато започва работата си по Сикстинската капела през 1508 година, Микеланджело е на 33. Проектът му отнема четири години и е завършен през 1512 г. Не му било никак лесно. Рисувал предимно изправен, противно на мита, че е лежал, докато държал четката, напрягайки врата си за толкова дълго време, че непрестанно получавал главоболия, болки в гърба, спазми и мускулни крампи.

За негово нещастие дори се наложило да започне от начало цялата си творба, заради разпространението на мухъл. Не използвал помощници. Държал всяка една линия да е нарисувана от неговата ръка.

Крайният резултат, макар и Микеланджело да нямал цялостна идея как ще изглежда произведението му, бил зашеметяващ. Фреската се простира на около 500 кв.м, съдържа повече от 300 елемента, а по време на целия процес.

Папа Юлий II не бил допуснат да види какво ще се появи на тавана на свещеното място. Успял да надникне само веднъж, но Микеланджело го хванал и започнал да го замеря с камъни.

По времето на Ренесанса църквата била много строга, а да си играеш с нея било опасно не само за свободата, но и за живота ти. Геният обаче не се страхувал от това. Той умело скрил няколко свои съобщения към църквата.

През 2010 г. изследователите Иън Сук и Тамарго налагат образа на човешки мозък върху изображението на Бог, който разделя мрака от светлината и откриват, че двете изображения се припокриват. В този елемент има нещо наистина необичайно, което липсва в останалите, сегменти - вратът на Бог е изобразен по особено странен начин, който включва абослютно всички части на човешкия мозък, и то с огромна прецизност. А робата на Всемогъщия е препратка към гръбначния стълб. Може би разделяйки тъмнината от светлината в картината на Микеланджело, Бог е искал да даде на Адам знанието и да обедини науката и вярата в едно?

Препратката към човешкия мозък се намира и на още едно място - в най-известната част от картината "Сътворението на Адам от Бог". Там плащът, фигурата на Божеството, съпроводена от неговите ангели също приема анатомичната форма. Друго изображения на Бог от тавана на свещеното място пък намеква за бъбрек. Не е тайна, че през четирите години, в които Микеланджело рисувал Сикстинската капела, бъбреците му не били в особено добро състояние и постоянно го измъчвали.

Но защо анатомичните препратки в изображенията на гения са толкова революционни? В годините, в които е творил, човешкото тяло се смятало за мистерия, създадена от Бога. Аутопсиите били напълно забранени, но подобно на Леонардо да Винчи, Микеланджело също плащал солидни суми, за да му бъдат доставяни трупове. Ироничното е, че парите си той давал не на гробар или просяк, а на свещеник.

Но другите му съобщения са още по-смели. С част от стенописите си Микеланждело е искал да обедини християни и евреи, закодирайки думата за ивритската буква "гимел" в изображението на Давид, който побеждава Голиат. Значението й е справедливост. В друга част от огромното изображение, където Юдит и прислужницата носят главата на асирийския генерал Холофернес, може да се различи буквата "чет", която е символ на добрината и любовта.

Но докато за да откриеш буквите в човешките форми ти е нужна известна доза въображение, то за другите две скрити препратки на Микеланджело ти трябва просто набито око. На огромната фреска, която символизира създаването на Адам от Бог и която е препратка към човешкия мозък, се вижда жена. Според учените, изследвали творбите на гения, това е всъщност е Шекина, женското превъплъщение на Бог в кабала. А в райската градина, която Буонароти е нарисувал, дървото е малко по-различно от това, което е споменато в Библията. В християнските текстове то е ябълка, но в еврейските то е описано като смокиня. И точно смокиня Микеланджело е изобразил на тавана в Сикстинската капела.

По този начин той искал да напомни на църквата, че не е нужно да се отделя от своите еврейски корени.

Отварянето на вратите за евреите не е единствената идея, която Микеланджело е вградил в Сикстинската капела. В много от фигурите се различават препратки и към друга тема табу за църквата - женското начало.

"Шифърът на Леонардо" и кодовете, скрити в творбите на Леонардо да Винчи, винаги са били ясен пример за бунта на твореца към решението на църквата да пренебрегва жените. Исус, изобразен с малко по-женствени черти, Мария Магдалина, облегнала се на рамото му, и други кодове в творбите на Да Винчи и до днес са неудобна тема за духовниците. Изглежда Микеланджело е имал подобни виждания, но е стигнал по-далеч. Вградил е своите идеи в самото сърце на Ватикана.

На тавана могат да бъдат открити осем овнешки черепа, нямащи нищо общо със сцените около тях, които според изследователите създават внушение за женски полови органи. А точно в центъра на тавана Микеланджело е разположил ръката на Ева, която образува триъгълник, сочещ надолу.

Това е кодът за бокала, който е известен езически символ за плодородието и женското тяло. Скритият феминистки код може спокойно да бъде свързан и с приветстването на евреите в християнската църква, тъй като силата на жените и способността им да създават живот е основна в древните езически и еврейски учения. Във времето, в което Микеланджело работил по Сикстинската капела обаче, тези вярвания се смятали за застрашаващи възхода на мъжа в католическата църква. Според много учени множеството семейни сцени върху тавана имат за цел да се наблегне на доминацията на майчината фигура, а телата на повечето жени са изобразени прекалено мускулести - по този начин Микеланджело е наблегнал на силата на женското начало.

На тавана на Систинската капела може да се открие и друга интригуваща форма - лицето на самия Микеланджело. На една от фреските св. Вартоломей държи отрязана глава, която всъщност се оказва на гения.

Притиснат от църквата, на Микеланджело му оставало само едно - да изрази идеите си чрез своето изкуство и да се надява, че духовниците не се радват на толкова остър ум, че да заподозрат "пъкления му план". И успява. Мистерията му е разгадана пет века след като за пръв път човек е прекрачил прага й.