Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

“Три билборда извън града” безпощадният претендент за “Оскар”

Героите - извън всяко клише, разкъсвани от вътрешни бесове, натрапващи себе си в заобикалящия ги свят, мъченици и мъчители, гротескни, цинични, неподсладени, неотговарящи на масовия вкус. Те са най-важните инструменти, с които умело работи по своите творения ирландският драматург Мартин Макдона ("В Брюж", "Седемте психопати").

Неговата последна лента "Три билборда извън града" (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri 2017) стремително препуска като безпощаден претендент към наградите "Оскар". По пътя към върха драмата вече грабна множество призове, като най-важните сред тях, разбира се, са

четирите статуетки "Златен глобус"

за най-добър филм, драматична актриса, поддържащ актьор и сценарий.

Вече станаха ясни и номинираните продукции за БАФТА 2018, предвестниците на най-престижното отличие, като лентата на Макдона фигурира в най-много категории, но след "Формата на водата" (в цели 12) на Гийермо дел Торо. Шедьовърът на мексиканския магьосник бе с най-много номинации и за "Златен глобус", но филмът на ирландския драматург му измъкна повечето статуетки без тази за режисура.

Със сигурност двете ленти ще премерят сили на върха. Обратното броене до най-важното събитие в киното през март в Долби Тиътър обаче ще започне след раздаването на наградите БАФТА на 18 февруари и тогава ще видим кои от отличниците в света на седмото изкуство ще наберат още преднина.

Позлатеният вече от Асоциацията на чуждестранната преса в Холивуд "Три билборда извън града" разказва историята на Милдред Хейс - майка, чиято дъщеря е била изнасилена и убита преди около година, а разследването е ударило на камък, без да даде никакъв резултат. Няма заподозрени, няма улики, няма наказание след престъплението, няма справедливост.

Действието се развива в измисления град Ебинг в щата Мисури, а Макдона написва

сценария за пет седмици преди осем години,

когато той обикаля из малките градове на Америка, където може би търси прототипи за настоящите си герои.

Пред камерата носителката на "Оскар" Франсис Макдормънд успява да трансформира цялата смазваща мъка на Милдред в необходимата ярост, безпощадност и бунт към апатията, която единствено вижда у околните към своята драма. Тя е сломена, а непреодолимата й болка подклажда най-вече един необуздан гняв и омраза към бездействието и безсилието на отговорната в случая институция - полицията.

Донякъде героинята ненавижда и собствената си немощ пред съдбата -

няма как да върне детето си

с когото и да тръгне на война.

Не може и да продължи нататък дори заради своя син, който вече трудно разпознава майка си в отломките от едно човешко същество, на което му се иска да отмъсти за загубата си на някого. Тя е изоставена от съпруга си побойник заради по-млада жена, но няма нужда от силна опора, за да се изправи срещу много други мъже.

И суровата американка от средната класа поема на поход и търси злодеи, които да срази. Такива обаче е трудно да бъдат посочени с категоричност в лентата. Всеки от останалите персонажи е зареден с трагедия, ожесточение и донякъде прилича на останалите.

Милдред отива в местната рекламна агенция и поръчва "послания" за три забравени от всеки билборда, които да посрещат посетителите и жителите на града за една година. Чрез тях тя изпраща предупредително съобщение към уважавания шеф на местната полиция Уилям Уилъби, изигран от Уди Харелсън, когото опечалената майка

държи отговорен за липсата на справедливост

за смъртта на дъщеря й.

Самият той не може да бъде демонизиран - в действителност е добряк, семеен мъж и уравновесен американец.

И освен всичко е обречен от коварна диагноза - рак на панкреаса. Болест, която крие от всички, но за нея знае целият град. Именно заради това злощастие на Уилъби атаките на Милдред към него се възприемат като неприемливи от съгражданите им, защото са насочени към един страдалец, макар и от друг страдалец, който чрез тях не би могъл да отмени едно убийство.

Напрежението допълнително се нагнетява от намесата на заместника на полицейския шеф - Диксън, за чието превъплъщение в този противоречив образ актьорът Сам Рокуел бе отличен с глобус. Диксън е инфантилно мамино синче с афинитет към насилието и демонстрирането на расизъм, от който може би не страда съвсем.

Той е емоционален и необуздан, а в хода на действието преминава през своята метаморфоза.

Героите вървят заедно по опасния път на гнева, за да достигнат по един или друг начин накрая до възможността

да се саморазправят с яростта си чрез прошката.

Със сигурност драмата на Макдона има големи шансове за "Оскар" донякъде и заради факта, че засяга темата за насилието над жени, чието "време изтече", както твърдо се обявиха дамите "и каквото е останало от господата" в Холивуд. Филмът бърка в доста от раните на американците, които открай време са на дневен ред - расизма, войната, сексизма и разделението на обществото.

В "Три билборда извън града" участват още Питър Динклидж, Лукас Хеджис, Джон Хоукс, Аби Корниш, Кларк Питърс и др.

Премиерата на лентата у нас е на 23 февруари.

Коментара ()

Вашият коментар