Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Пабло Ескобар също искал да си купи от смъртоносните и безшумни бойни съдове

Русия стартира 2018 г. с производството на смъртоносни и безшумни миниподводници, които ще разположи в Черно море.

Проектът е част от 10-годишната Държавна програма за въоръженията.

Новите миниатюрни супероръжия ще са способни да носят хиперзвукови крилати ракети "Калибър" и "Циркон".

Миниподводниците са неуловими във водата, защото не издават шум, различен от естествения фон на морето. Те са тихи и заради ниската си скорост от 15 възела (28 км/час). Проектът ще се нарича "Пираня" и предвижда подводниците да действат предимно край руските брегове.

Той датира от времето на СССР. Тогава са построени само два такива плавателни съда, които работят смесено на дизел и ток. Били са в употреба няколко години, но са бракувани заради липса на средства за експлоатацията им. През 2018 г. обаче тайният проект "Пираня" или 865, както се води в съветските архиви, отново е възстановен и ще бъде финансиран.

Миниподводницата е разработена в началото на 80-те години на миналия век от ленинградското конструкторско бюро "Малахит". Замисълът е плавателният съд да навлиза тайно в чуждите пристанища при спецоперации и да се измъква безследно.

Дори Пабло Ескобар е мечтал за подобно оръжие. В началото на 90-те години заловен наркопрестъпник в САЩ на име Лудвиг Файнберг разказва, че наркобаронът го е изпратил в Русия с една-единствена цел - да намери начин да купи подводница "Пираня" независимо от цената.

Плавателното средство наистина е миниатюрно - водоизместимостта му е 321 тона, дължината му е само 28 метра, широчината - 4,7 м метра, а височината е 5,1 метра. "Пираня" може да носи до две торпеда или до 4 подводни мини, като те могат да бъдат дори ядрени. Основното оръжие на подводицата е специална камера в предната част, която служи за люк, през който командосите може да излизат на повърхността. Екипажът е от трима души. Освен тях вътре могат да пътуват още 6-има морски пехотинци с пълно бойно снаряжение и водолазна екипировка. Тези 9 души имат всичко необходимо на плавателното средство при мисия от 10 дни.

Саботьорите се придвижват под вода чрез два херметически подводни транспортера "Сирена-УМЕ", които са дълги 12 метра и широки 62 сантиметра. Те са разположени в тръби до торпедните апарати. С тяхна помощ руските командоси се придвижват под вода с цялото си въоръжение до целта. Заедно с двата транспортера те могат да напуснат подводницата както от повърхността на водата, така и на дълбочина 60 метра.

Системата за управление на миниподводницата е много опростена. Тя може да се движи, без да спре, в продължение на цели 260 мили (416 км). Очаква се обаче при възстановяването на проект "Пираня" да се направят редица промени, за да бъдат миниатюрните подводници още по-мощни и зловещи.

През годините конструкторското бюро "Малахит" разработва цяла серия от бойните съдове. Най-малките са по 130 тона, а най-големите достигат до 920 тона. Въоръжението им е различно - от торпеда и мини до противокорабни и крилати ракети. Всичките имат специална система за набавяне на кислород. По проекта "Пираня" са построени два подвида подводници - МС-520 и МС-521.

Те са изработени от титан, който обаче оскъпява корпуса 5-6 пъти повече от обикновения.

Именно този елемент заради слабото магнитно поле, което излъчва, прави миниподводниците неуловими от радиолокаторите.

Една “Пираня” струва колкото 2 фронтови бомбардировача Ту-22МЗ. Но експертите от СССР сметнали, че при наличието на атомни подводници с балистични ракети няма нужда от малки бойни лодки. Днес обаче незабележимите и тайни оръжия отново ще се върнат в действие.

Очаква се новите пирани да са в пъти по-добри от предшествениците си.

Миниподводниците предизвикаха интерес и в Китай, където корабостроителната компания China Shipbuilding Industry Corporation представи свой вариант на подобен плавателен съд. Те ще се използват обаче не за военни цели, а за експорт.

Ще създадат и модели за специални задачи. Според Китай вече няколко страни са проявили интерес да закупят подобен плавателен съд.

Кои са те и какви преимущества за подводниците предвиждат китайците - четете в хартиеното издание на "168 часа".