Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Години наред картината “Спасителят на света” не е признавана за творба на Леонардо да Винчи. Десетки специалисти се съмняват в автентичността й и я смятат просто за дело на ученик на гения. Затова и през 1958 г. тя е купена за смешната сума от 45 британски лири. Дори абсурдна предвид това, че сега платното се превърна в най-скъпо продаденото в света. На търг на аукционна къща "Кристис" то достигна немислимите преди 450 милиона долара.

Досегашният рекорд принадлежи на две картини, всяка от които е продадена за 300 милиона долара през 2015 г.

Става дума за Nafea faa ipoipo (“Кога ще се омъжиш?” на таитянски) на Пол Гоген, купена от кралското семейство на Катар, както и за Interchange от един от лидерите на абстрактния експресионизъм Вилем де Кунинг, вече собственост на милиардера Кен Грифин, известен със страстта си към произведения на изкуството.

Наддаването за "Спасителя на света" започва от 70 милиона, но само за 19 минути достига феноменалните 450 милиона. Купувачът обаче предпочита да запази анонимност. Таблоиди коментираха, че дори тази печалба едва ли е голяма за Риболовлев, който стана световноизвестен като мъжа с най-скъп развод. След 6-годишно бракоразводно дело бившата му съпруга получи $4,5 милиарда. След огромния шум, който предизвика продажбата на картината, отново се появиха мнения, че в случая става дума за много добър маркетинг, представил средно като стойност платно като дело на един от най-великите художници.

Специалистът по история на изкуството Джак Франк е категоричен, че “Спасителят на света” не може да е дело на гения – на негов ученик може би, но не и на самия Да Винчи. Франк е категоричен, че специфичната техника на Леонардо не е забележима във всички части на платното, а едва на няколко места в картината.

Точно сякаш художникът не я е рисувал, а просто е поправил някои части, показвайки на свой ученик как да нанася боите. Според Джак Франк слабите места в картината са дясната ръка на Христос, с която той благославя, тъй като тя не е изобразена според правилата на Леонардо за перспективата. Както и кристалната сфера, която Спасителят държи в лявата си ръка, тъй като светлината не се пречупва през нея и линиите на дрехата отзад не се изкривяват. Други пък определят това като една от многото мистерии и тайни знаци, които Да Винчи включва нарочно в творбите си.

Специалистката по реставрация Диан Модестини е категорична, че творбата е автентична и дори изявява предположения, че е възможно да съществуват още поне пет картини на Леонардо, които да са част от частни колекции и които погрешно да се смятат за копия на негови платна или за картини на негови ученици.