БЕДСТВИЕ: Непал бе опустошен от два мощни труса с магнитуд 7,9 и 7,3 по скалата на Рихтер през 2015 г., при които загинаха над 8400 души.  СНИМКИ: РОЙТЕРС
БЕДСТВИЕ: Непал бе опустошен от два мощни труса с магнитуд 7,9 и 7,3 по скалата на Рихтер през 2015 г., при които загинаха над 8400 души. СНИМКИ: РОЙТЕРС

Български учен от НАСА издава книга за индикациите преди сеизмично бедствие

Змии изпълзяват по време на зимния си сън и предупреждават Китай за опустошителен трус с магнитуд от 7,3 през 1975 г. Евакуират 1 милион души

Радиосигналите над епицентъра отслабват

Въпреки че учените периодично ни обясняват, че няма как земетресенията да се предвидят по-рано, български специалист от НАСА твърди, че съществуват индикации, които показват, че наближава бедствие. Всеки момент от печат ще излезе книгата със съавтори Димитър Узунов и Сергей Пулинец “Възможностите за предсказване на земетресения: данни от природата”.

Димитър Узунов от НАСА

Най-важният критерий, който показва, че ще се освободи енергия от земята, е промяната в температурата на въздуха до 2 седмици преди труса, смята проф. Узунов. В зоната на епицентъра ефирът се нагрява и това е установено чрез спътников мониторинг. Инфрачервено лъчение е регистрирано няколко дни преди зверското разлюляване от максималния магнитуд 9 в Япония през 2011 г. Тези наблюдения са потвърдени при над 100 силни земетресения.

След като напрежението се натрупа в скалите,

в тях се появяват микропукнатини, през които изтича газ. Той променя състава на въздуха и на водата наоколо, смята Петко Неновски от БАН.

Най-често става дума за радиоактивния радон. Екип от американски учени, между които и Димитър Узунов, анализира данните от 100 земетресения и открива подобни изпускания при тези, които са с магнитуд над 5,5 по скалата на Рихтер и с дълбочина по-малка от 50 км.

Най-старата позната “система за предизвестяване” на предстоящо бедствие е поведението на животните. Те предусещат земетресението. Емблематичен пример е как колония от крастави жаби напуснала блатото си броени дни преди опустошителния трус в италианския град Акуила на 6 април 2009 г.

По наблюдения на биолога Рейчъл Грант, които тя споделя пред Би Би Си, за три дни от 96 жаби не е останала нито една в тресавището. Те мигрират, за да не се отровят.

През 1835 г. кучетата избягали от град Талкауано в Чили преди мощен трус. Маймуните в столицата на Никарагуа Манагуа пощурели няколко часа преди земетресението през 1972 г.

Влечуги, земноводни и риби също са притеснени

преди земна активност, пише Петко Неновски в доклад, публикуван в списанието на БАН. През зимата на 1975 г. в Хайченг, Китай, змии започнали да излизат от дупките си посред зимния си сън. Месец по-късно китайският град бил разтърсен от бедствие с магнитуд 7,3 по скалата на Рихтер. 1 милион жители на града били евакуирани само ден преди него. И това е единственият случай, в който са спасени толкова много хора предварително.

Известно е, че по-чувствителните хора също усещат земетресенията. Но този феномен има научно обяснение. Според Фредеман Фройнд, ръководител на екипа на НАСА за изследване на трусовете, при силно напрежение скалите изпускат

положително заредени частици,

които достигат земята и йонизират молекулите на въздуха. Именно това предизвиква гадене и главоболие у някои индивиди.

СТИХИЯ: Букурещ пострада при разместването на земните пластове край Вранча на 4 март 1977 г.

И конструкцията на определени постройки подсказва наближаващи разтърсвания на земята. Една година преди опустошителното земетресение във Вранча през 1977 г. въртящите се дървени колони на църквата "Св. св. Константин и Елена" във Велико Търново, дело на Кольо Фичето, спрели да се въртят.

Това според специалистите е показател за затишие пред буря. Когато земята освобождава слабо, но постоянно напрежение, вероятността да удари бедствие с жертви е по-малка. Но ако

дълбините на планетата ни "замлъкнат"

за известно време, повече от сигурно е, че предстои мощно разлюляване.

Друг предвестник на силните трусове е отслабването на радиосигналите, които минават над епицентъра им. Тази закономерност е открита от българския учен Несторов при разместването на пластове край Вранча на 4 март 1977 г. Той установил, че радиовръзката между Киев и София на честота 209 килохерца е проблемна и сигналът променял интензитета си, когато минавал над активната зона в Румъния.

Това, което озадачава учения, е, че в същия ден не са регистрирани геомагнитни смущения, които биха могли да предизвикат подобни аномалии. Чак после разбрал каква е причината.

Впоследствие явлението е наблюдавано при други силни земетресения в Камчатка, Япония и Европа.

Според изследвания на Американския геофизически съюз скалите, подложени на силно налягане,

издават специфични звуци една седмица преди земетресение,

но човешкото ухо не е в състояние да ги различи. Учените възпроизвеждат случващото се в лабораторни условия, като смятат, че в бъдеще ще може апаратурата да регистрира случващото се и на място.

Един от отдавна наблюдаваните признаци за предстоящо силно земетресение е покачването на нивото на водата. Така през 2012 г., когато Перник беше неочаквано ударен от трус с магнитуд от 5,8 по скалата на Рихтер, възрастен геолог от БАН забелязал необичайно количество вода в празно от години корито в София. Направило му впечатление, че е точно на мястото, където било разкопано някога, за да се прокарат чешми от минерален извор, а впоследствие тръбата била запушена. Помислил си, че ще има мощно разтърсване в София.

Едно от най-красивите и мистични явления, съпътстващи земетресенията, са т.нар. земетръсни светлини.

Илюминацията е видима само

при по-мощни трусове

След опустошителното разместване на пластовете в Мексико през септември т.г. в нета се появиха клипове с мистериозна зелена светлина в небето около епицентъра. Наблюдавано е и в Италия през 2009 г., когато се разтресе Акуила, а над Нова Зеландия присветна в синьо по време на земетресението през 2016 г.

Първото такова е регистрирано през 89 г. пр. Хр. и сведения за подобни мистерии се появяват в различни исторически източници.

Това са електрически заряди, които идват от земята и се издигат на повече от 200 метра във въздуха, казва Фройнд. А самите електрически полета се образуват от напрежението в скалите.

По време на мощни разтърсвания се променя и съставът на водата. В Исландия установили, че веществата в един извор са различни няколко месеца преди трус с магнитуд над 5 по скалата на Рихтер. Учените я измервали всяка седмица и преди двете по-силни земетресения със сила 5,6 и 5,8, случили се през 2012 и 2013 г. Оказало се, че половин година преди удара концентрацията на водород и натрий се увеличава стремглаво. В по-малка степен това се случвало с веществата силиций и калий.

ВЕРИЖНА РЕАКЦИЯ: 8,8 по Рихтер разтърсва Чили през 2010 г., следва цунами, унищожило няколко крайбрежни града и убило 342-ма души.
СИЛА: Остров Тайван бе разтърсен от земетресение с магнитуд 6,4 по Рихтер през 2016 г., вследствие на което загинаха 13 души.