Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Виновен - това е присъдата на големия режисьор Роман Полански по всички обвинения.

Дългоочакваният последен филм "По действителен случай" (Based On A True Story) на 84-годишния носител на "Оскар" е поредното доказателство за огромния му талант и майсторство, с които той се затвърждава като забележителна фигура в световната кинематография. Лентата откри третото издание на кино-литературния фестивал у нас CineLibri след премиерата си в Кан по-рано тази година.

В същото време четвърто поредно обвинение в сексуален тормоз се прибави към утежненото положение на Полански пред правосъдието. 61-годишната бивша немска актриса Ренате Лангер твърди, че той я е насилил сексуално през 1972 г. в дома си в Гщад, Швейцария, когато тя била на 15 години. Малко по-късно последвало и второ посегателство над нея в Рим. Потърпевшата мълчала до този момент, за да не научат нейните родители, които починали неотдавна.

Френско-полският артист от еврейски произход

е беглец от закона вече четири десетилетия,

след като през 1977 г. бе изправен пред американски съд и сам се призна за виновен по обвинения в изнасилването на Саманта Геймър - към онзи момент 13-годишна. Тогава режисьорът прекара 42 дни в затвора и по време на своето освобождаване под гаранция преди окончателната присъда избяга от САЩ в Европа. Оттогава Полански живее във Франция, като в последно време имаше желание да се завърне на американска земя. Властите обаче му отказаха "специално отношение", ако стъпи в САЩ.

Скандалните действителни събития в живота на режисьора не го спират да твори и шлифова с всеки следващ свой филм безупречната си репутация на вещ артист в света на седмото изкуство.

"По действителен случай" е по сценарий на Роман Полански и Оливие Асаяс ("Облаците на Силс Мария") и се базира на едноименния роман на прочутата френска писателка Делфин дьо Виган ("Силна е нощта").

Сюжетът разказва за успешна писателка, която минава през тежък период, след като нейната последна книга привлича вниманието на обсебена маниачка. В двете главни женски роли си партнират Еманюел Сание, третата съпруга на Полански, и неустоимата Ева Грийн.

Половинката на режисьора играе обърканата авторка, а холивудската звезда влага

излъчването си на фатална жена

в образа на опасната читателка. Редом до тях пред камерата основното мъжко присъствие е отредено на Венсан Перез.

Еманюел Сание се превъплъти във водещия женски персонаж и в предходния филм на своя съпруг "Венера в кожи", заснет по мотиви от произведението на австрийския писател Леополд фон Захер-Мазох.

В "По действителен случай" историята се развихря след неочакваното запознанство на писателката, притеснена от успеха на новата си творба, с красивата и елегантна Л. Двете се сближават много бързо, но постепенно новата приятелка започва да разкрива истинското си лице на коварна и злокобна персона, която обсебва авторката и се заема да "усвои нейната личност". Л. се облича като нея, придобива нейните навици, работи вместо нея, превръща се в нея, като поглъща всяка особеност на нейната индивидуалност. Подозрението на героинята на Сание бавно

прераства в страх от почитателката,

която освен всичко се изявява като писател в сянка. Л. завършва всяка чужда автобиография, написана от нея, с думата "Край" и *, която не препраща към нищо. Тайнствената дама настоява пред прочутата си приятелка, която е изпаднала в творческа криза, да напише нов роман - от истини. Л. държи на страниците да има само действително случили се събития. Обстоятелствата обаче затварят двете в провинциална къща, където звярът у героинята на Грийн се проявява в цялата си страховитост. Но дали това е така? Историята задава въпроса за границата между истина и фантазност, реалност и фикция - в живота, в литературата, а вече и в киното.

Материалът, с който работи Полански, е достатъчно благодатен, за да му позволи да прояви силата си в

сложните психологически игри на големия екран.

Любопитна подробност е, че филмът е монтиран наново след единственото си излъчване до този момент в Кан и реално бе показан в този си вид за първи път у нас в рамките на CineLibri, разкри директорката на фестивала Жаклин Вагенщайн.

"По действителен случай" е описван като провокативен разказ мистификация в стила на Стивън Кинг, а кинотворби на Полански може да бъдат сравнени и с тези на Алфред Хичкок заради характерните особености в мрачни щрихи, които ги обагрят.

Как да не се отрази в работата му съспенсът от така познатия "филм на ужасите", както лесно би могъл да бъде наречен животът на режисьора?

По време на кино-литературния фестивал бе представена и неговата автобиография "Роман за Полански". На страниците той не спестява нищо - описва вечното си бягство: от окупираната от нацистите Полша, от спомена за убийството на бременната му първа съпруга Шарън Тейт от сатанистката група на Чарлз Менсън и от обвиненията в изнасилване. Полански разкрива детайли около най-тежките си житейски епизоди и без жал към себе си изповядва паденията си. Не пропуска обаче и трудностите, усилията и характера, който проявява в бягството и към своя възход в света на седмото изкуство, където най-висшата инстанция вече го осъди с "Оскар"

"По действителен случай" може да бъде гледан и на 20 октомври в кино "Люмиер Лидл" от 18, 30 ч.