Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Присвоил си е правомощия, без да са подписани от министър Николай Ненчев

Без смяната на условията офертата за Ф-16 нямаше да бъде декласирана

Трябва да се поискат оферти от повече производители на бойни самолети

Президентът да докаже, че сме лобисти, или да се извини

- Г-н Христов, какво предлага временната комисия за проверка на сделката за нови изтребители на правителството?

- Предлагаме да има равнопоставеност. Да не се зачерква трудът на специалистите и да не се прави необосновано забавяне. Мисля, че това са най-важните неща.

- Ще трябва ли министерството да разгледа и оферти, които са пристигнали след тези три, които са били оценявани от министерството? Твърди се че има такава за нови Ф-16.

- Двойното увеличение на финансовата рамка предполага разглеждане и на други оферти. Капсулирането само в офертите от финансовата рамка на началния период, която бе 700 млн. лв., а не 1,5 млрд., доста ограничава конкуренцията и възможността да получим качествено нови отбранителни способности. Това е едно от нещата, с които смятаме, че Министерството на отбраната ще се съобрази. Естествено, това би могло да върне процеса на по-ранен етап. Ние смятаме, че промяната на методиката за избор на оферта трябва да се преосмисли. Министерството трябва да изработи методика, която осигурява равнопоставеност. Освен това смятаме, че не е основателно при увеличения бюджет да се търсят само тези три оферти. Още повече че Румен Радев като генерал от ВВС в докладна записка до министъра на отбраната го уверява, че искане може да се прати и до доставчици, които са извън т.нар. къса листа. Ще предложим на министъра да разгледа и такъв вариант.

- Били ли са опорочени изборът на “Грипен” и декласирането на Ф-16?

- Не може да говорим за опорочаване на избора, но има смущаващи обстоятелства, които, умишлено или не, предопределят избора. Схемата за плащане, която е била заложена в конкурса,

няма общо със

задължителните

изисквания,

които е одобрило Народното събрание. Без тази промяна предложението на Португалия и САЩ нямаше да бъде декласирано, а по всяка вероятност вече щяха да се водят и преговори.

- Кой е направил тази промяна в изискванията със схемата за разсрочено плащане?

- Бордът за управление на проекта. Ръководител на проекта е бил полк. Димитър Стоянов, а председател на борда за управление на проекта е бил Румен Радев.

- Вие установихте и че е променяна методиката за оценка на предложените ни изтребители. Тази промяна фаворизира ли някоя от офертите?

- Не, но ги поставя в неравностойно положение заради особеностите на американското законодателство, което изисква първо да бъде платено, а тогава да се получи въоръжението. Всъщност офертата на САЩ и Португалия е декласирана, защото не могат да си позволят разсрочено плащане, но те предлагат нещо по-различно.

САЩ и

Португалия

се включват

във финансовата

рамка от

1,5 млрд. лв., което е задължителното изискване, и предлагат доставките да се адаптират към тази схема за плащане. Тоест прави се доставка, за която плащаме тази година. Следващата година - нова доставка. По тази схема вече се е работило, те са направили отдавна предложението. Странното обаче е, че това предложение въобще не е било обсъждано.

- Тази промяна в методиката била ли е утвърдена от министър?

- Не. Тук е нарушена субординацията. До този момент методиките и пътните карти са били утвърждавани със заповед на министър или упълномощен от него зам.-министър. Изведнъж започваме да правим неща, които будят съмнение. Утвърждаването от министър гарантира контрол върху човека, изработил методиката. Така е било и при министър Аню Ангелов, и при министър Ангел Найденов. При Николай Ненчев, след като е въведено проектното управление, всичко остава в ръцете на този, който е изработил методиката. Той си я изработва и той си я утвърждава. За да бъдем честни, тогавашният председател на борда за управление на проекта Румен Радев поставя въпроса на едно заседание, че не е известно кой ще утвърди методиката и математическия модел за анализ. Мнението на директора на правната дирекция тогава е, че няма документи, които да регламентират кой ще утвърди методиката и анализа.

- Тоест Румен Радев не е променил методиката самоволно, а просто министърът е отказал да я подпише?

- Министърът не е отказал, защото, когато докладва на Ненчев методиката, Румен Радев вече я е утвърдил. Тази методика е трябвало да бъде утвърдена от министър Ненчев. Така че тук има присвоено правомощие, което ни кара да се отнасяме с недоверие към процедурата.

- Румен Радев лобирал ли е за “Грипен”?

- Задачата на комисията не е да търсим лобисти, а да информираме Народното събрание как е протекъл конкурсът, как са били организирани ръководството, контролът и изпълнението му, процесите, които са протекли, били ли са прозрачни и давали ли са възможност всички участници да са равнопоставени и в крайна сметка дават ли възможност за тези пари да бъдат избрани възможно най-добрите оферти. В случая тръгваме от 700 млн. лв. при министър Аню Ангелов и след това при 1,5 млрд. лв. бюджет сме на същите оферти. Ние вече казахме, че е

имало оферти за

новопроизведени

самолети,

които въобще не са разгледани. И те се включват в тази финансова рамка. Защо не са били разгледани? Дори сегашният председател на борда за управление на проекта ген. Цанко Стойков не успя да отговори на въпроса защо не са били разгледани и тези оферти.

- Предполаам, че сте получили достъп и до трите оферти за “Грипен”, “Юрофайтър” и Ф-16. Те за 1,5 млрд. лв. ли са, или са в старите рамки?

- Парламентът осигурява 1,5 млрд. лв. не само за купуване на самолетите. Това е общата стойност на сделката. Като се има предвид, че офертата за самолетите в началото е била за 700 млн. лв., можем да си зададем редица въпроси, които обаче излизат извън темата на комисията.

- Как приемате думите на президента Радев, че с вашата комисия лобистите са победили експертите? Вие лобист на Ф-16 ли сте?

- Не би трябвало президентът да се включва в този разговор. Обидно е за институцията. Ние очаквахме да бъдем подкрепени от него и администрацията, които са работили по проекта. Защото, ако няма какво да се крие, в техен интерес е да съдействат на комисията и резултатите да покажат, че са работили прозрачно. Ние бяхме нападнати необосновано и грубо още в самото начало. Сега сме включени от президента в група на лобисти. Целият доклад е основан на документи, заповеди на министри, докладни записки. Ние не сме направили нито един извод или заключение, без да има документ, или поне на твърденията на някого от министрите на отбраната. Обидно е да бъдем наричани лобисти. Ако Радев не намери документи, които ни уличават в лобизъм, редно е да се извини. Ние не си позволяваме по негов адрес каквито и да е изявления и намеци, пазим авторитета на институцията. В доклада

няма да срещнете

името на

президента

То се появи, когато той самият отново влезе в раздор с комисията. Освен това Радев говори за съветници на премиера, които не четат. Кои са те? Аз не съм съветник на премиера, не съм го виждал повече от два месеца и половина и тогава дори не съм разговарял с него. Как мога да съм му съветник? Никой в комисията не си е позволявал въпроси и натиск в интерес на някой кандидат. Всичките ни заседания бяха открити. Очакваме от президента след това тежко обвинение да представи документи, че ние действително сме лобисти.

- В откритите нередности в процедурата намирате ли основание с конкурса да се занимава и прокуратурата?

- Не сме търсили такава следа.

ВИЗИТКА

l Роден е на 5 юни 1957 г.

l Завършил е Висшето военно училище в Шумен и Военната академия в София

l Общински ръководител на ГЕРБ в Стара Загора

l Първи мандат депутат

l Два мандата е бил председател на общинския съвет в Стара Загора, преди да стане водач на листата на ГЕРБ за вота през 2017 г.

l Бе избран за председател на временната парламентарна комисия за проверка на търга за покупка на нови бойни самолети

l Семеен, с две деца