Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Кадър от "Хепиенд"
Кадър от "Хепиенд"

"Фотографията е истината. Киното е истината 24 пъти в секунда.”

Повторете си това признание на Жан-Люк Годар и си представете колко пъти ще се прожектира истината и колко откровения ще връхлетят от големия екран в Кан по време на юбилейния 70-и международен кинофестивал.

В официалната конкурсна програма за престижната “Златна палма” тази година ще се съревновават 19 филмови заглавия, дело на истински майстори в света на седмото изкуство.

В програмата “Особен поглед” за наша гордост са селектирани и две български ленти. Това са четвъртият пълнометражен игрален филм “Посоки” на режисьора Стефан Командарев и копродукцията на България, Германия и Австрия “Уестърн”. “Посоки” запознава с четирима таксиметрови шофьори и техните клиенти. Сценаристи са Симеон Венциславов и Стефан Командарев, а пред камерата се изявяват Анна Командарева, Васил Василев-Зуека, Иван Бърнев, Герасим Георгиев-Геро, Васил Банов, Асен Блатечки, Ирини Жамбонас, Стефан Денолюбов. Копродуценти на “Уестърн” от българска страна са “Братя Чучкови”, а филмът разказва историята на съвременен дуел между мъж и съперника му.

15-те продукции от “Особен поглед” се отличават с по-различна естетика и оригинална идея, като са извън борбата за “Златна палма”.

Сред големите претенденти за статуетката е лентата, посветена на период от живота именно на кинолегендата Годар - “Опасният” (Le Redoutable), режисирана от уважавания носител на чуждестранен “Оскар” за “Артистът” и две награди “Сезар” - французина Мишел Азанависиюс.

Кадър от "Страшният"
Кадър от "Страшният"

Мишел Азанависиюс и актьора Луи Гарел
Мишел Азанависиюс и актьора Луи Гарел

Големият въпрос е дали творението на този майстор, разказващ за един киноколос, ще успее да се пребори с определения за фаворит филм “Хепиенд” (Happy End) на един от

големите любимци на Лазурния бряг -

австрийския режисьор и носител на “Оскар” за “Любов” Михаел Ханеке.

Михаел Ханеке
Михаел Ханеке

Ужасно е да се изправиш пред лицето на човешкото равнодушие към света и другите, сякаш споделя кинотворецът. В лентата неговата муза Изабел Юпер, Жан-Луи Трентинян и Матийо Касовиц са ключовите фигури, чрез които се рисува отблъскващата апатия на буржоазно европейско семейство към бежанската криза в пристанищния град Кале. Собствената драма оставя членовете на семейството безразлични към злощастните съдби на хора, които се намират недалеч от тяхното луксозно имение и подредено ежедневие.

Извън всяка зона излиза непоколебима и смела вдовица, за чийто образ Даян Крюгер изиграва първата си немскоезична роля в “От нищото” (In the Fade) на вълнуващия немски режисьор с турски корени Фатих Акин.

Героинята е гневна и решена

да отмъсти за загубата на своя син и съпруг

в кървав атентат.

Докато тя копнее да може да прегърне мъжа и рожбата си отново, други двама родители с лекота губят сами емоционалната връзка със собственото си дете, погълнати изцяло от егоистичната мисъл за себе си и важността на своята раздяла. Такава истина за сложните човешки взаимоотношения разкрива определяният за най-смелия модерен руски режисьор Андрей Звягинцев във филма си “Нелюбов” (Нелюбовь).

Андрей Звягинцев в средата
Андрей Звягинцев в средата

Обич има. Има и вдъхновение, уважение, съревнование, сблъсък на талантите и болка в романтичната връзка между гениалния скулптор Огюст Роден и талантливата му ученичка Камий Клодел във филма “Роден” на Жак Дойон.

Кадър от "Роден"
Кадър от "Роден"

Главната роля в биографичната лента, която отбелязва

100 години от смъртта на гениалния художник,

изпълнява актьорът Венсан Линдон.

На не толкова ползотворно, но също толкова непреодолимо привличане между депресивна жена и нейния личен психотерапевт прави дисекция в “Двойният любовник” (L’amour double) още един дързък и талантлив французин - Франсоа Озон.

От Америка с любов София Копола описва трогателна история с млади пансионерки и ранен войник от времето на гражданската война в Америка през миналия век в The Beguilded с помощта на Никол Кидман и Кърстин Дънст пред камерата.

Женското присъствие в Кан се допълва и от смятаната за

“най-нежната” дама в световното кино

Наоми Кавазе

от Япония с нейния филм “Към светлината”. На големия екран ще блесне истината от взаимоотношенията между постепенно ослепяваща фотографка и откъснато от реалността младо момиче.

Сред селектираните заглавия в основната конкурсна програма попадат още вдъхновеният от Достоевски “Внимателно създание” (A Gentle Creature) на Сергей Лозница, “Убийството на свещения елен” (The Killing of a Sacred Deer) на ироничния абсурдист Йоргос Лантимос, “На следващия ден” (The Day After) на Хон Сан-Су, “Ти никога не си бил тук” (You Were Never Really Here) на Лин Рамзи и др.

Чия истина и откровение ще се откроят най-много и ще заслужат “Златна палма”, ще стане ясно на 28 май, а решението ще вземе международното жури с председател Педро Алмодовар.