Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Битката срещу толсистемата: Пътищата в цялата страна са разбити от чужди превозвачи, чиито лобита саботират проекта

 У нас таксата е 10 евро, а в Европа - между 70 и 150 евро

В края на май за девети път бе блокирано изграждането на толсистемата у нас, която ще осигури поне 500 млн. лв. годишно за ремонт на разбитите ни пътища.

Лобитата, които се сформираха срещу проекта, по никакъв начин не позволяват да стартира събирането на по-високите такси, които ще ударят предимно чуждите превозвачи.

На 19 май 3 чуждестранни фирми - "Толлнет" АД, "Ерба 96" ООД и "Алтима България" ЕООД подадоха жалби в Комисията за защита на конкуренцията и по този начин

отново сложиха прът в реализирането на обществената поръчка.

В правителството разработват няколко варианта за заобикаляне на жалбата. Един от тях е повторно обяваване на процедурата. Другият е КЗК в спешен порядък да реши спора в полза на държавата и да бъдат отстранени пречките пред обществената поръчка.

В момента хазната е ощетена, защото чуждестранните тирове плащат смешната сума за винетка от 10 евро, при положение че в други европейски страни таксата е 10 пъти по-висока заради по-голямата амортизация на пътищата. В Унгария примерно е 100 евро, но има западноевропейски страни, където е над 120 евро. Което им позволява да поддържат в отлично състояние пътната си инфраструктура.

В същото време България е с разбити пътища, а бюджетът едва смогва да ги ремонтира след ежедневното преминаване на тежкотоварни камиони. За

саботажа на толсистемата

има и друга причина - тя ще спре и много различни митнически далавери при внос и износ, защото ще е свързана с митниците, НАП и МВР. Тоест ще бъде осигурен пълен контрол на автомобилния трафик и спазването на правилата за движение.

Идеята на Министерство на регионалното развитие е таксуването да е за тежкотоварни автомобили над 3,5 т., които ще плащат за изминато разстояние. Леките автомобили и тежкотоварните до 3,5 тона ще купуват електронни винетки за определен период.

На тази обществена поръчка обаче определено не й върви още от обявяването й през 2015 г. Тогава бе планувано от 20 хил. км републиканска пътна мрежа, толсистемата да обхване около 17 хил. километра, е и сегашният вариант. Любопитното е, че

той се подкрепя от нашите превозвачи, но се посреща

на нож от чуждестранните.

Съюзът на международните превозвачи смята, че наистина трябва да бъде въведена такава толсистема, сподели пред "168 часа" Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на съюза.

"Това е по-справедливият начин за ползването на пътищата, въпреки че съм наясно, че тази система ще се отрази негативно във финансов аспект на превозвачите", коментира той.

Според него идеята на самата система е най-вече да обхване транзитно преминаващите през България тежкотоварни превозни средства, които към момента на основание на директива на ЕС плащат 10 евро на местата, където няма въведена толтакса.

"Голяма част от чуждестранните превозвачи ползват българската пътна мрежа срещу

минимално заплащане,

докато в другите държави таксите започват от 70-80 евро и стигат до 120-150 евро", коментира Арабаджиев.

Резервите на съюза са по отношение на обхвата на толсистемата.

"Тя трябва да обхваща най-вече автомагистралите и онази част от първокласните пътища, които са част от европейските коридори - коментира Арабаджиев. - Ако бъдат обхванати пътища втори и трети клас,

ефектът, няма да бъде такъв, какъвто се очаква.

Тоест преминаването по тези пътища ще бъде значително по-малко и събраните суми ще отиват по-скоро за поддържането на толсистемата, отколкото да генерират приходи, които да бъдат пряко инвестирани в поддръжка, ремонт и изграждане на нови пътища.

"Също така, ако се приложи вариантът, който се предлага, това ще обхване някъде около 85% от пътната мрежа на България, което го няма никъде другаде в Европейския съюз. Обикновено не повече от 20% от пътната мрежа става част от толсистема в другите страни", разказва той.

Според него е важно, ако се приложи тази система, да има

облекчения за превозните средства висок екологичен клас.

Причината е, че има разлика в отделените вредни емисии.

"Ние се надяваме, че на база на разговори, нашето правителство ще погледне с добро око на въвеждането на толсистемата спрямо българските превозвачи и ще получим някакви преференции", споделя Арабаджиев.

На същото мнение е и Георги Свиленски, депутат от БСП. Пред "168 часа" той изрази недоволството си към безотговорното отношение на Агенцията за пътна инфраструктура и министрите.

"Защо институциите допуснаха такава процедуда да бъде обжалвана от когото и да е - казва Свиленски. - Те нямат никакви критерии за изпълнение на обществената поръчка. Допуснали са всякакви фирми да кандидантстват и затова сега отново процедурата се спря."

Според него не е ясна съдбата на проекта, защото сформираните лобита срещу въвеждането на толсистемата, правят всичко възможно да възпрепятстват изграждането й.

"Когато пътуваш, без да плащаш, или плащаш минимална сума,

е нормално да има съпротива

срещу вдигането на цените

за преминаването през нашите магистрали", категоричен бе депутатът.

Националното сдружение на българските превозвачи, също подкрепя проекта, но също има резерви, свързани с

непрозрачността на

обществената поръчка.

Това заяви Красимир Лалов - заместник-председател на сдружението пред "168 часа".

"Не мога да говоря за ясни параметри на системата, защото много неща около нея не са ми ясни."

Според него и сега държавата събира около 2 млрд. лв. от акциз, данък превозни средства и приходи от винетки. Тезата му е, че тези пари също могат да се ползват за доборото състояние на пътищата.

Коментара ()

Вашият коментар