Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Бърни отиде в пенсия. Правилата на Формула 1 се променят РЪКА НА ДЕСПОТА: 86-годишният Чарлз Бърнард Екълстън официално напусна Ф1 преди седмица.

Спортът вече е американски, но ще работи ли “фирмата” на печалба и в бъдеще?

Вече може да се каже открито: всичко във Ф1 след Бърни ще е по-добро, независимо че от ноември 2016 г. спортът официално е американски. От четири месеца 86-годишният Бърнард Чарлз Екълстън е пенсионер, за когото парите нямат абсолютно никакво значение, ако не ги прави от автомобилния спорт.

Нито преди, когато с желязна ръка командваше формулата в продължение на 40 години, нито сега, когато ще е на пистите като почетен гост, никой не вярваше,

че парите за него са незначителни

Защото точно с изграждането на империята му се появяваха ски хижата в Гщаат (€17,8 млн.), вилата на остров Сардиния (€12,8 млн.), ранчото в Бразилия (€103,8 млн.), къщата дворец в Кенсингтън Гардънс (€87,8 млн.), другият палат – на хълмовете в Лос Анджелис (€83,3 млн.).

Добавете към това един развод за €703,89 млн. и една глоба от €100 млн., платена в германския съд, за да избегне процес за подкуп, за да разберете, че въпреки това персоналният пенсионер на Ф1 остава с около 2 млрд. чиста печалба. Веруюто на Бърни винаги е било, че най-добрата инвестиция са похарчените пари, а той добре знаеше къде и как да го прави.

“Този спорт ще

фалира до две години,

ако аз не поема ръководството му, заявява Екълстън на британски журналист през 1974 г. малко преди да създаде обединението Асоциацията на конструкторите от Формула 1 (FOCA). Оттам започва възходът на Инчхай (висок 1 инч – бел. ред.), както злостно враговете го наричаха зад гърба му заради неговите 151 сантиметра.

Но криво да седим, право да съдим – поне три стотици от хора, работили във Ф1, благодарение на него сега живеят охолно в именията си и пътуват с частните си самолети. Защото Бърни знаеше, че не може само да взема и макар да даваше по малко,

никога не забравяше партньорите си

“Ферари” винаги е бил на сърцето на британеца и италианците сега бързо ще усетят, че Бърни го няма. Скудерията получаваше годишно една дребна субсидия от €105,43 млн., гласувана на ура от Формула Оан Администрейшън (FOM) като… бонус участие! Пресметнато иначе – толкова, колкото са бюджетите на два от малките отбори във Ф1.

Но на това ще бъде сложена точка. Губещите ще бъдат грандовете – “Ферари”, “Макларън”, “Ред Бул” и “Мерцедес”, за които FOM бе дойната крава, а новите американски собственици са като истински финансови освободители за малките тимове.

В американската “Либърти медиа” реално поеха контрола над спорта от миналата седмица и Барни моментално получи пенсионната си заповед, за да бъдат тотално променени погрешните решения на бившия диктатор.

Наистина ли Екълстън държеше Ф1 в малкото си джобче и правеше с най-печелившия спорт каквото пожелае? За феновете той бе презряна личност, защото

превърна спорта

в машина за пари,

а властта в бензиновата империя бе толкова голяма, че сваляше и качваше президентите на ФИА. За организаторите преговорите за удължаване на срока на контракта на пистите им бяха кошмар, а Бърни често разместваше тестето така, че непослушните домакини получаваха жестоки удари зад врата.

Сега нещата се променят

и Чейс Кери, новият изпълнителен директор, първо смята “да подобри шансовете на тези, които са в спорта”. И вероятно онова, което Бърни не искаше да прави – да доведе публиката по-близо до болидите. Защото онези, които бяха на една ръка от пилотите, бяха същите тези, които пиеха шампанско и ядяха раци във “Ф1 Падок Клъб” за по $5000 на уикенд – страшно разделение, което публиката никога няма да забрави.

Дясната ръка на Кери е Шон Брачетс, търговският шеф, отляво на биг боса – всепризнатият експерт във Ф1 Рос Браун.

Как ще изглеждат епичните битки, четете в хартиеното издание на "168 часа"

Коментара ()

Вашият коментар