Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Снимка: Архив
Снимка: Архив

Все повече българи се възползват от предимствата на онлайн покупките. Но с това растат и ужилените в капана на мрежата, съобщава Нова тв.

По данни на Евростат над един милион и 300 хиляди българи са закупили стока или услуга през интернет за миналата година – това е около една трета от интернет потребителите у нас. Най-често в нета пазаруват младите - между 16 и 34 години. Едва над процент са българите над 65 години, които са купували през интернет.

Най-често в електронната кошница влизат: дрехите и спортните стоки, стоките за дома, резервации за туризъм и пътувания, както и храни, напитки и стоки за всекидневна употреба. Огромната част от поръчаните стоки и услуги онлайн са от България, по-малко от страни от ЕС и една малка част са поръчки от други страни. През миналата година 85% от европейците са пазарували онлайн. Най-активно - във Великобритания, Дания и Германия, най-малко в Румъния.

Финалната сметка - оборотът в мрежата, направен от родните потребители, за миналата година е бил около 200 млн. евро. Това означава, че всеки средно е похарчил 150 евро за покупки в мрежата.

Няколко свободни минути и няколко клика в интернет. Отдавна това вече е достатъчно, за да се сдобиеш с поредната покупка. В края на миналата година на бързи покупки за празниците разчита и дама, предпочела да остане анонимна, затова медията я нарича Петя. В списъка й с подаръци за Коледа била и стойка за телевизор.

„След като получих въпросната стойка установихме, че не може да бъде монтирана на нашия телевизор – след което спазихме законовия срок и условията, които са към онлайн магазина и върнахме продукта в срок”, разказва Петя.

Законът е ясен - стоката може да се върне до 14 дни след като е поръчана. Същият е и срокът за връщане на парите. Петя обаче остава с чакането. Пътят на покупката ни отвежда при търговеца. Оказва се, че проблемът на Петя не е единичен и през последните седмици продавачът е получил и други сигнали за забавяния на плащанията.

„Предстояха коледни и новогодишни празници и имах желание да закупя подаръци за семейството си, което не успя да се реализира тъй като сумата не ми беше върната”, казва още Петя.

Затова и е потърсила правата си от институциите. Ако решим да върнем стока, закупена в мрежата, вариантите са няколко. Пътят на всяка върната стока минава през проверка. Първо – дали е реално закупената. И второ – дали е върната във вида, в който е продадена.

През последната година все повече българи пълнят количката онлайн. В мрежата се купува всичко. У нас жените купуват повече, а мъжете - по-скъпи стоки.

Битката на потребителите в мрежата продължава. Затова търговците съветват да проверяваме и най-малкия детайл, когато пълним количката в мрежата. През миналата година са санкционирани над 300 онлайн търговци.

„Трябва да сме убедени в своите права. Добре е потребителите да проучат няколко оферти. В случай на проблем, ние можем да помогнем. Нашата комисия има 30-дневен срок да отговори на такова допитване”, коментира председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов.

И така преди да се впуснете да пълните количката с покупки онлайн – проверете търговеца и коментарите за него. И търсете правата си при проблем.