Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

СНИМКИ:ХРИСТО РАХНЕВ
СНИМКИ:ХРИСТО РАХНЕВ

Над 700 катаджии, или по 2-ма души на ден, наказани за година за опити да "излъжат контрола" в патрулките.Имало пътни полицаи, които за 12 месеца задържали всеки по 30-40 шофьори, предложили им подкупи.

Над 700 катаджии годишно или по 2-ма души на ден, са били наказвани за опити за корупция през последните 12 месеца благодарение на видео - и аудиоконтрола върху патрулните им автомобили. В резултат масово служители на Пътна полиция са започнали да напускат, като се пренасочвали към Гранична полиция и към районните полицейски управления, научи “168 часа”.

Първите оборудвани с камери и микрофони коли влязоха в действие още в началото на миналата година. Сигналът от тях се предава с висока видеорезолюция по 3G връзка директно в МВР. Той показва какво правят служителите вътре в патрулката и предава чрез звук от микрофона разговора, който водят катаджиите със спрените за проверка шофьори.

“Вероятността за корупция при това оборудване вече е минимална", похвалиха се още тогава от ръководството на Пътна полиция, а как точно действа новата техника, бе демонстрирано на специална пресконференция. Най-много оборудвани с камери и микрофони автомобили бяха осигурени за големите градове, като общо антикорупционните коли бяха 120.

Първоначално от МВР обявиха, че записите, които се правят в патрулите на КАТ, ще бъдат проверявани основно след сигнали и жалби от граждани, като видеото ще се пази един месец. Сега обаче става ясно, че работата на Пътна полиция е била постоянно контролирана от Дирекция “Вътрешна сигурност” на МВР.

Така се е разбрало, че катаджиите масово се опитват да изхитрят системата, обясниха източниците на вестника от МВР. Много от тях директно покривали камерите, изключвали микрофоните, които трябва да носят на реверите на дрехите си по време на пътните проверки.

Други пък спирали автомобилите на граждани извън обхвата на камерите или пък били изобличавани директно да спят по време на работа. След анализ на съответното нарушение на дисциплината, информацията била предавана на ръководството на съответното областно управление на МВР, в което работят нелоялните пътни полицаи, за да им бъде наложено наказание.

Принципът бил да се съставят комисии по места, които да определят как точно да бъдат санкционирани нарушителите в униформи от директорите на областните дирекции. В първоначалния етап се оказало, че ръководствата по места задействали процедурата със силно нежелание и съпротива, защото не искали да се конфронтират с подчинените си.

Това предизвикало според източниците на “168 часа” няколко проверки на различни директори в страната от централно ниво на вътрешното министерство. По този начин след вътрешен натиск шефовете на дирекции в крайна сметка започнали да налагат наказания на подчинените си, които опитвали да заобиколят антикорупционната система.

Така много скоро отделни катаджии натрупали по две наказания, а според правилника на МВР в такива случаи следващата санкция е директно уволняване

от системата. За да избегнат това, много на два пъти наказвани служители започнали да се местят в други служби на министерството.

Най-силно било желанието за постъпване в Гранична полиция, където в последните години корупционният натиск се увеличи драстично заради засиления трафик на бежанци през страната ни.

Сирийците, иракчаните, афганистанци и пакистанци, както и техните катаджии предлагат еднократно много по-високи суми, отколкото могат да съберат катаджии дори и за цяла седмица. Освен това в Гранична полиция контролът върху служителите на предна линия не бил достатъчно ефективен.

Друга част от вече наказаните служители на КАТ пожелали да бъдат премествани в патрулите на районите полицейски управления, където от години корупцията е на високо ниво. Доскоро по отношение на тях не се вземаха сериозни мерки за контрол, но предстои скоро и техните автомобили да бъдат оборудвани с камери и микрофони.

Същото ще се случи и с патрулите на Гранична полиция, които контролират браздите и телените съоръжения на конфликтните места, както и ключовите пътища към вътрешността на страната. Камери и микрофони ще бъдат поставени и на самите ГКПП, а сигналът от тях ще отива за анализ също в Дирекция “Вътрешна сигурност” на МВР.

Според анализа на експерти системата за наблюдение на патрулите дава сериозни резултати за намаляване на корупцията. От една страна, рязко се увеличили служителите на Пътна полиция, които не само отказват да вземат пари, но и задържат шофьорите, предложили им подкуп. Имало отделни катаджии с по цели 30-40 такива случая, научи “168 часа”.

 От друга страна, необратимо корумпираните в мисленето си служители напуснали, което създало недокомплект в КАТ от цели 30 процента, което в последните 25 години бе не само немислимо, но дори и градският фолклор бе родил вицове, че ако искаш да постъпиш в Пътна полиция, това може да се случи само ако някой катаджия умре.