Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Образът на жена и ябълка най-често свързваме с библейската прародителка Ева и плодът на познанието. Но религиозната догма ни прави неспособни да погледнем зад пределите на тази символика, която съдържа в себе си елементи на идолопоклонничество и суеверие. Затова нека отидем отвъд и потърсим обяснение на необяснимото в древногръцката митология и художественото творчество, където символът е необходим принцип на обобщение.

Жената с ябълките е основен акцент в картината "Атланта и Хипоменес" на фламандския бароков художник от XVII век Вилем ван Херп. Темата е взаимствана от древногръцката легенда за една бързонога фурия на име Атланта. За нея разправят какво ли не. Изоставена като дете, кърмена от мечка, почти изнасилена от два кентавъра... Тя е ловджийка, девица, посветила живота си на Артемида и непризнаваща никакви мъжки авторитети.

Често я смятат за луда, но все едно, никой не може да я надбяга. Накрая обаче попада в капана на ябълките. Това е хитрост, която един мъж на име Хипоменес използва, подучен от богинята на любовта Афродита. Той предизвиква Атланта в надбягване. Условието е: Ако тя победи - той умира, но ако той победи - тя му става жена.

Опърничавата очевидно трябва да бъде укротена чрез силна мъжка доминация. Хипоменес обаче поставя по пътя на бягащата Атланта ябълки. Това всъщност е идея на друга жена, макар и богиня - Афродита.

Със сигурност Атланта би спечелила всяко надбягване, но в това вниманието й е насочено към ябълките. Тя постоянно спира, за да ги събира и това я забавя. Мъжът печели. Взема я за жена и докато още беснее, я обладава край един храм. Което пък прави много лошо впечатление на Зевс и той наказва двойката, превръщайки ръцете им в крака.

Стават животни, според една легенда са лъвове, според друга - прасета. Фламандският художник решава да изобрази събиращата по пътя си ябълки Атланта, така сякаш ги хвърля по мъжа. Като че ли тя с гняв иска да му ги върне, да ги запокити по него, осъзнала, че е обречена да загуби това състезание. И това е важен момент за разгадаването на символиката в образа на жената с ябълките. Тук няма познание, а чисто и просто едно изгубено съревнование.