Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

В него са родени трима папи и две кралици на Франция.

Когато през 1504 г. художникът и изследовател на изкуството Джорджо Вазари вижда във Флоренция току-що завършената мраморна статуя “Давид” на Микеланджело, възкликва: “Който види тази творба, да не го е грижа да гледа други скулптури.”

Високото 5,17 м творение е толкова перфектно, че спира дъха на всеки, който го види. Изниква обаче проблем - къде да се постави статуята, изваяна от ръцете на 26-годишния Микеланджело Буонароти?

Специален художествен съвет на тогавашното републиканско управление се събира, за да реши. В него влизат, между другото, и Леонардо да Винчи, Ботичели, Перуджино, Гирландайо, Филипино Липи, Антонио и Джулиано да Сангало, Андреа дела Рубия...

Ако оставим настрана Микеланджело, четейки имената на останалите в съвета, човек го побиват тръпки, като си представи как в 50-хилядна Флоренция (колкото днешно Търговище) по едно и също време творят художници от подобен калибър.

Но защо именно Флоренция се оказва люлката на Ренесанса, изпреварвайки с 1 век останалите страни в Европа? Как така надминава дори Рим, столицата на класическия свят? Как така все тосканци се оказват създатели на най-големите шедьоври в изкуството и науката – от Леонардо да Винчи, Микеланджело, Ботичели и Джото до Галилео Галилей, Данте Алигиери, Петрарка и Макиавели?

Отговорът е многопластов. Казано обаче опростено, в дъното на всичко са парите. Църквата, Медичите и банките (а те са родени във Флоренция) са основните меценати на творците, а те творят там, където има пари – във Флоренция. През целия XIV в. и чак до 1420 г. Рим е разтърсен от политическа нестабилност – местейки седалището си в Авиньон, папите лишават Рим от стабилно управление. Икономиката куца, а жителите на Вечния град стигат мизерната бройка 20 000 души.

По същото време Флоренция е като магнит за културата. Във Флоренция творят едновременно Бокачо и Петрарка, чиито изследвания на античния свят отварят пътя на класическото изкуство и на неговия нов разцвет. Започва и ерата на Медичите – една от най-мощните династии в Европа, която ще стане главен герой в нейната история в продължение на три века.

Решавайки съдбините на Флоренция и на Тоскана, давайки трима папи на църквата (Лъв X, Климент VII и Лъв XI) и две кралици на Франция (Катерина и Мария де Медичи),

Медичите се превръщат в най-големия катализатор на изкуството, науката и духовния живот. Те са прословути с изключителното си чувство към естетиката – трупат мастодонтски колекции от шедьоври.

Градът процъфтява. Въпреки че за най-старата банка в света се смята основаната през 1472 г. в Сиена “Монте дей Паски ди Сиена”, Флоренция се определя за родината на банкерството с 80-те си банки през Ренесанса. Те дават заеми на крале, императори и папи. През XV в. градът разполага с годишни доходи, по-високи от тези на Англия. Флорентинците измислят и кредитите, държавните облигации и чековете, чрез които търговци и крале се освобождават от необходимостта да носят големи количества пари и скъпоценности, за да плащат.