Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Скандал: Певците вземат по 20 ст. на песен, групите - 0,05

Георги Лозанов: В тази културна сфера трябва да има повече непазарни аргументи. 

Велизар Соколов-Заки: Всяко отклонение от тарифата може да бъде атакувано от Комисията за защита на конкуренцията.

Дани Милев: БНР в момента едностранно решава и провежда някаква война.

Нова година за БНР започна със стар химн. Дотук се стигна, след като "Музикаутор" и националното радио не успяха да постигнат споразумение за размера на авторските възнаграждения.

Скандалът избухна още в края на миналата година, но се развихри с пълна сила в първите дни на 2017 г., след като БНР официално спря излъчването в програмата си на модерна музика и се концентрира изцяло върху джаз, класическа и фолклорна музика. А в основата на разрива в отношенията на "Музикаутор" и медията стоят едни 1,8 млн. лева.

До момента БНР е плащало по 500 хил. лв. на година, или 1% от субсидията си, за да може да излъчва музика от каталозите на "Музикаутор". Сега фирмата посредник иска 3,5 пъти повече.

От компанията се аргументират, че БНР излъчва над 50% музика с авторски права, а договореният от тях процент през 2011 г. е бил 40%. Тоест излъчването на произведенията се повишава, а цената остава същата.

“Музикаутор”, надвишава 50% от програмното време/съдържанието в ефира на БНР. Подчертаваме, че в държавите от Европейския съюз няма друго национално радио, което да заплаща толкова нисък процент от субсидията си (Румъния – 3,25%, Естония – 4,5%, Италия – 5%, Гърция – 2,2%, Испания – 3,6%, Дания – 3,5%, и т.н.)” - се твърди в официалното изявление на компанията.

"Увеличението е непосилно за бюджета на БНР и не почива на икономическите реалности. Парите, отпуснати на радиото от държавния бюджет, са непроменени, което означава, че ако приемем искането на “Музикаутор”, ние трябва да пренасочим средства, като например да закрием една от регионалните ни програми, което би нарушило интересите на обществото и би накърнило обществената мисия на радиото" - така пък от своя страна защити отказа на БНР да се съгласи с увеличението на цените генералният директор на радиото Александър Велев и добави: “БНР е обществена медия, призвана да бъде и национална културна институция. Националното радио поддържа 6 музикални състава – Симфоничен оркестър, Бигбенд, Смесен хор, Детски радиохор, Оркестър за народна музика и музикална група “Радиодеца”. Всички те прославят България и българските творци не само у нас, но и далеч зад граница.

Ние работим в тясно сътрудничество с българските композитори, с българските изпълнители и се прекланяме пред труда и таланта на нашите творци.

Наясно сме с недоброто заплащане на авторския труд и затова на радиопазара у нас сме най-големият платец на авторски права. БНР предложи на “Музикаутор” за 2017 година увеличение на средствата с 20 процента. Предложението ни бе отхвърлено."

Оказва се обаче, че и средствата, които изпълнителите получават, далеч не са достатъчни. За еднократното излъчване на дадена песен възнаграждението на музикантите е едва 20 стотинки. А това значи, че ако една творба е излъчена пет пъти по дадено радио в рамките на един ден, то творецът ще получи 1 лв. възнаграждение. Или точно 365 лв. за цялата година.

По-тежко е положението при групите. Ако приемем, че една средностатистическа група има петима членове, то от тези 20 ст. се падат по 5 ст. на човек.

Пред "168 часа" музикантът Дани Милев сподели колко малко пари всъщност взимат музикантите:

"Истината е, че аз като автор се чувствам изключително, изключително ощетен, че получвам едни мизерни пари от ползвателите. Когато Let me cry на Марияна Попова спечели "Евровизия" 2006 г., на следващата година аз получих авторски права в размер на близо 11 хил. лв. от цяла Европа. И това е при положение, че песента не е хит, а е пускана в някакъв вид компилации, тип "Чуйте песните от Евровизия".

Тук, в този момент, песента звучеше навсякъде из България, а аз получих 800 лв. за това", и добавя: "В чужбина, дори и да не си направил някакъв страхотен хит, а просто запишеш някакви неща и нищо друго не правиш с живота си, получаваш достатъчно средства да отидеш пролетта на почивка със семейството си и есента да направиш един ремонт. Аз, ако бях във всяка една бяла държава, трябваше да съм милионер отдавна"

Според бившия председател на СЕМ Георги Лозанов няма причина спорът да избухне точно сега:

"Не мога да си обясня, защо точно сега възникна скандалът. Няма някаква причина, която да е по-различна от минали години, или нещо по-конкретно да го е предизвикало.

Не знам защо се стигна до спирането на музиката, тъй като всяка година трябва да се подписват договори и този въпрос винаги стои на дневен ред.

Но защо точно сега и точно по този начин се развихри всичко, не мога да си обясня.

Никога преди не се е стигало дотук - да се спре един пакет, който управлява “Музикаутор”. Този скандал под една или друга форма тече всяка година.

Може да се каже, че това дори не е скандал, а едни напрегнати търговски отношения, в които всеки има своето основание “Музикаутор” се опитва да осигури един по-приличен доход за авторите, които представлява, БНР, чийто бюджет не се е увеличил, се пази от това да се вдигне таксата.

Това са едни предварително усложнени отношения, в които е важно да има културен диалог и да няма лични противопоставяния на базата на особености на характера. Много е важна и някаква посредническа роля на Министерството на културата и СЕМ, което сме правили много години, за да се създаде терен и да се успокоят отношенията." 

Министерството на културата междувременно се опита да създаде терен за решаването на конфликта.

Вежди Рашидов призова двете страни да се разберат по културен начин, без да се използва сила. Ала вместо положението да се успокои, скандалът се разрасна с пълна сила, след като "Музикаутор" обвини БНР, че е използвало нелегално музика от каталога им в дните, след като договорът между тях е бил прекратен.

Страната на БНР взеха и от СЕМ, които в своето становище заявиха: “Правомощията на медийния надзор не включват намеса в преговори и договорености между БНР и авторски организации.

Въпреки това СЕМ отдава голямо значение както на зачитането на правата на музикалните дейци, така и на значението на общественото радио като важна културна институция с огромен и дълголетен принос за създаване, записване, съхранение и разпространение на музика от всички жанрове."

А Бетина Жотева, член на СЕМ, сподели пред "168 часа": "Ще се срещнем и с БНР, и с "Музикаутор" по въпроса и тогава ще правим някакви решения. Защото, преди да сме чули тях и впечатленията ни са само от това, което пишат медиите, няма да стане."

Според Милев, който е не само музикант, но и икономист, постъпката на БНР е възмутителна: "БНР в момента едностранно решава и провежда някаква война срещу едно дружество за колективно управление на права. Може ли всяка медия да си позволява да пуска дадено съобщение едностранно и да насочва мнението на хората, които не познават материята. Особено национална медия. Даже мен леко ме е срам от това нещо, защото не може да се ползват с лекота едни думи, и то на националната медия, чиито заплати плащаме и ние, и вие. И това всичко се случва на 27 декември, защото някой е решил, че спорът ще се размине. Така че скандал няма. Кое е скандал? Че аз искам да получавам малко повече от 20 стотинки ли? Защото, за да има шоубизнес, той трябва да се мултиплицира финансово.

Не само момичето Х да има богатия баща, за да прави "Яката дупара". 

Какво е мнението на музиканта Велизар Соколов - Заки и какъв изход от скандала вещае Георги Лозанов, четете в хартиеното издание на "168 часа".

Коментара ()

Вашият коментар