Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Спящи машинисти летят със 79 км/ч в Хитрино. Събуждат се на 2-ри “Стоп!”

Видео от лятото показва опасните релси - вагоните подскачат и на бавна скорост.Първо избухва цистерна номер 10, пълна с пропилен. Тя е била буквално разцепена от край до край.Огънят - на 20 метра височина, ударната вълна руши къщи с 1000 метра в секунда.

Двойно по-висока скорост от разрешеното, задрямали машинисти и опасно остаряла железопътна линия - това са трите основни причини за трагедията на гара Хитрино, която отне живота на 7 българи и прати други 29 с тежки наранявания в болница.

Дигиталната черна кутия на сравнително модерния локомотив "Сименс" показва, че композицията е прелетяла в 5 часа и 28 минути покрай първата стрелка на гарата със 79 км/ ч, вместо с разрешените за това място и ситуация - 40 км/ч.

Две жълти светлини на семафара са сигнализирали, че влакът трябва да намали и да се отклони от основния път към гарата, за да пропусне пътническия, който се е движел в това време срещу него.

Машинистите обаче въобще не са реагирали на първата стрелка и са профучали покрай нея.

Почти сигурно е, че те са дремели с притъпени реакции. "Това е много честа, опасна практика в този час на денонощието между 5 и 6 часа сутринта. В този момент хората в локомотива са най-изморени. Машинистите във фаталната нощ реално са се събудили на втората стрелка", коментираха пред вестника източници, запознати с разследването.

Те обаче уточниха, че за дерайлирането на вагоните не е достатъчна само двойно по-високата скорост, с която е летял влакът. И тук идва вторият генерален проблем - опасно занемарената железопътна линия.

В интернет бяха разпространени два видеоклипа, заснети по-рано през годината в района на катастрофата.

На тях ясно се вижда как вагоните подскачат, когато преминават през района на гара Хитрино. "Това означава, че релсовия път е прекалено твърд и не обира вибрациите Строен е през миналия век и е износен. Не отговоря на изискванията за еластичност", коментираха експерти, работили дълги години в БДЖ.

Комбинацията от нестабилна настилка, невнимателни машинисти и 79 км/ч ускорение става причина от влаковата композиция да се откъснат 6-а, 7-а, 8-а, 9-а и 10-а цистерни. Те дерайлират и мачкат всичко наоколо с голямо ускорение.

Огненият ад за жителите на Хитрино обаче избухва не заради 6-и, а заради 10-и вагон. Той е бил буквално разцепен целият от край до край от релса или от стърчащи метални части от предишния вагон, разкриха разследващи.

Така пропиленът, с който е бил пълен, изтича за секунди навън. Едва ли някога ще стане ясно откъде е дошла искрата, която го възпламенява.

Това и няма толкова съществено значение при бясното триене на тонове метални предмети в релси, остър чакъл и различни сгради наоколо - искрите най-вероятно са пръскали огън във въздуха от стотици места.

Предостатъчно, за да възпламенят 10-и вагон, а от там бруталната ударна вълна взривява на мига и останалите, пълни и с пропан бутан. Огнените пламъци са над 20 метра в небето. Десетки тонове метал се стоварват върху най-близките къщи. Всички предмети в епицентъра летят с повече от 1000 метра в секунда, за да разрушават къщи, селскостопански постройки. Цели стени падат върху хората в съня им. Седем души загиват на място, без дори да разберат какво се случва. Останалите 29 се озовават в истински огнен ад.

Коментара ()

Вашият коментар