Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

- Г-н Калев, разкажете как обучавахте ген. Румен Радев?

- Беше един от първите летци, който се качи на МиГ-29. При него всичко ставаше много леко, защото имаше воля и амбиция да побеждава.

Нас, летците, ни наричат глезените деца на армията

Но никой не пита колко ни струва усилието да извършим един полет. Пилотираш техника за милиони левове.

- Вие изпълнявали ли сте фигурите на висшия пилотаж "Кобра” и "Камбана”?

- Не съм, защото съм летял на МиГ-21. А тези опасни маневри се изпълняват само с МиГ-29.

- За колко време се става първокласен летец?

- За 7-8 до 9 г. Пилотът се изгражда с години. Ще бъда откровен – в онези години Военновъздушните сили (ВВС) в България бяха тема табу. Не се правеха авиошоута, както през последните години. А летците не бяха под светлините на прожекторите.

В големи държави като САЩ, Русия и Франция чрез демонстрациите на авиотехника се търсят клиенти.

- Имате и друг повод за гордост – водили сте часове по теория на летенето на втория български космонавт Александър Александров?

- Така е. И той като Радев беше много амбициозен и волеви човек.

- Честитихте ли на ген. Радев изборната победа?

- Разбира се. Поддържали сме контакт по време на цялата му кампания.

Въпреки натоварената програма винаги ми

е вдигал телефона

Но на политици - не. Така е преценил.

- Какво му пожелахте?

- Написах му: "Имаме пуск на ракетата, след секунди чакаме поразяване на целта.” Това е авиационен термин.

- Какво означава?

- Когато пуснеш бойната ракета по мишената, само секунди те делят от поразяването на целта. Това е най-голямата награда за един летец. Такава победа нито един държавник не е извоювал в най-новата история на България. Високите изборни резултати означават доверие. Но и задължават!

- Какво е състоянието на ВВС днес?

- Много ниска боеспособност. Преди 10 ноември 1989 г. имахме много силни ВВС. Разполагахме с над 350 бойни изтребителя. Имахме прехващачи, разузнавачи. Както и изтребители бомбардировачи.

Подготовката на летците беше на изключително високо ниво. А днес липсват

Чест прави на сегашните летци, които управляват МиГ-29 и летят на границата на възможното. За мен това е героизъм и голям риск.