Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

На първото си излизане на сцена в Холандия Котарашки има толкова силна сценична треска, че не успява да погледне в публиката нито веднъж.  СНИМКИ: ЛИЧЕН АРХИВ
На първото си излизане на сцена в Холандия Котарашки има толкова силна сценична треска, че не успява да погледне в публиката нито веднъж. СНИМКИ: ЛИЧЕН АРХИВ

Група приятели седят на маса и си разказват истории. Една от тях е от снимачната площадка на реклама. В нея се снимала манекенка. “Сега ще дойде гаджето ми. Казва се Котарашки”, казала тя на екипа. Малко след това се появил и приятелят - як мъжага на мотор.

Никола Груев - един от младите мъже в компанията, толкова харесал двата противоположни образа в разказа, че приел името за свой псевдоним. Именно с него след време той става известен музикант както у нас, така и зад граница. “Дали тя просто му е казвала галено, или реално това е било името му, така и не стана ясно”, спомня си Груев отпреди вече близо 10 г. По това време той вече има няколко парчета, които обаче са чувани само от най-близките му приятели.

Допреди да види и чуе за програмите за правене на електронна музика, никога не си е представял, че в един момент ще изкарва парите си с тях, тъй като

е архитект по

образование

Две години след завършването си работи в проектантско бюро. Няма професионални музиканти в семейството си, всички са художници, освен майка му, която е химичка.

Като студент обаче Никола започнал да прави музика на компютър. Като работещ човек по-късно рядко имал време да се занимава с хобито си. След време разбрал, че офис средата не е за него и напуснал. Въпреки това продължава да работи като архитект и да помага на фирмата, в която е бил преди това, тъй като остава в добри отношения с колегите и шефовете си. Започнал да прави сам и проекти с частни клиенти, но основно свързани с интериора на апартаменти. Един

от обектите, по

които работи, е и

реновирането на

Малък градски

театър “Зад канала”

“Не е кой знае каква намесата там. Променихме само фасадата, вратата и някои неща вътре. Трябваше само да се освежи”, разказва той. По театъра работил заедно с брат си, на когото първоначално било възложено само да смени логото на “Зад канала”.

По това време все още имал възможност да продължи в някое друго архитектурно бюро, но в онзи период имало все по-малко проекти, а оттам логично намаляла и основната заплата във фирмите.

Горе-долу в този период неговата музика започва да се променя. Първоначално тя е по-мрачна и доста различна от звученето на Котарашки днес. След време решава да вкара вътре балканските ритми. Дори

си купува

специално

музикантски

диктофон, с

който записва

различни звуци

от битието,

за да ги направи част от музиката си. Това я прави и част от течението balkan beat, макар че той не е напълно съгласен, че музиката му влиза в този стил. Първият му експеримент е парчето “Опа, хей”, което впоследствие става и едно от най-популярните му. “Много западняци и американци залитат по нашите ритми. Даже стават известни с използването им в музиката си. Замислих се, че повечето известни в този жанр не носят в душата си този тип музика, както ние”, обяснява Котарашки.

Първоначално неговите произведения се намират в платформата MySpace, която впоследствие бива изместена от фейсбук. Когато социалната мрежа започва да набира все повече популярност в Щатите и Европа, в MySpace остават предимно артисти. “Малко по малко там останаха музикантите и хората си държаха профилите, защото там можеше да се слуша некомерсиална и интересна музика”, обяснява Груев.

Може би точно заради MySpace музиката му набира популярност първоначално основно зад граница. Започнал да получава положителни отзиви в платформата от хора от различни краища на света. Това бил и единственият начин да има обратна връзка и да разбере за интереса към музиката му. Все още обаче нямал никакви амбиции да се развива с нея. В този период

го намира и

немската

продуцентска

компания

Asphalt Tango,

от която е част и до днес. Една от най-известните групи, с които тя работи, е румънската “Фанфаре Чукарие”. През 2009 г. Никола получава съобщение от представител на Asphalt Tango, че много харесват парчетата му, а по-късно в кореспонденцията му предлагат да се включи в лейбъла. Минава обаче година, до като Груев стане част от продуцентската компания. През това време те пожелали да чуят повече негови парчета и да попромени някои детайли в тях. След още няколко разбира, че не друг, а Хенри Ернст, шефът на компанията е настоявал фирмата да работи с Котарашки. Те издават и първия му албум, носещ името на водещия сингъл - “Опа, хей”.

Премиерата на албума е в Холандия. Специално за него и за следващите концерти се сформира група. “Нямах никаква идея какво се прави на сцена, нито колко хора ще има”, спомня си той. Оказва се, че трябвало да свирят един час пред 3000 човека. Останалите музиканти знаели как да се държат, но за Никола било тотален шок. Гафове нямало, хората ги приели чудесно, но мениджърът им се скарал след слизането от сцената. Всъщност не на всички, а само на Груев, тъй като

от сценичната

треска той не

погледнал нито

веднъж публиката

Няколко месеца по-късно, когато излезли пред българска публика на фестивал в Беглика, поведението му вече било коренно различно.

Не само водещото, но и всички останали парчета в “Опа, хей” се приели чудесно в Европа. Албумът стоял 5 месеца в топ 20 на престижната World Music Charts Europe, като дълго време заема 3-а и 5-а позиция. Самата класация се подрежда от най-добрите музикални журналисти в Европа. Сред тях е Чарли Гилет от Би Би Си, който е една от причините “Дайър Стрейтс” да добият голяма популярност преди няколко десетилетия. От него Котарашки получава и имейл. В него Гилет обяснява колко харесва музиката му и как ще направи всичко възможно, за да я популяризира. Музикалният журналист слага албума на Никола на челната страница в личния си блог. Четири месеца по-късно обаче умира, а “Опа, хей” все още седи в личното интернет пространство на Гилет.

Оттогава се появяват още два нови албума с парчета на Котарашки - Demoni и Cats, dogs and ghosts. Demoni и “Опа, хей” получават положителни отзиви в “Гардиън”. Въпреки това наскоро продава “Опа, хей” за реклама. Тя влиза и в саундтрака на румънски филм. Аниматорът Теодор Ушев също използва музиката на Котарашки в своите филми “Сомнамбул” и “Сляпата Вайша”. Ушев ще прави и филм по “Физика на тъгата” на Георги Господинов, в който също ще има музика на Котарашки. Неговата музика звучеше и в българската лента “Love.net”. Преди няколко месеца Анелия Пешев, която стана дизайер на годината в Австрия, използва неговата музика, за да представи последната си колекция във Виена.

Често Котарашки свири на едни и същи места с Миленита. Двамата са говорили за общи проекти, но досега не са имали възможност да ги реализират.