Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Световният шампионат по рали (WRC) е най-голямата рекламна сцена на автомобилните марки и победите и титлите в него директно влияят върху продажбите на пазара.

За такава огромна финансова цел всички средства вървят, стига да не те хванат. А ако все пак техническите комисари сгащят далавераджиите, пешкира опират винаги производителите и доставчиците на частите. Отборите чинно си плащат глобите (най-малката е €2000), докато инженерите продължават да търсят начини да заобиколят техническите регулации на принципа на Единадесетата заповед: “Не оставяй да те хванат”.

Въпреки всички тарикатлъци, аналите на този шампионат пазят няколко фрапиращи случая, след които реалните загуби на отборите се изчисляват на над 10 млн. долара, а очакваните поражения върху имиджа са неоценими. Но

големи тарикатлъци с колите за световните ралита

могат да си позволят единствено големите тимове. Те могат да си платят глобите и да минат само с наказание до година. За малък частен тим улавянето в технически “допинг” е равносилно на шут извън спорта.

Рекордьорът в машинациите – без никакво съмнение, е “Тойота Тим Европа”. Инженерите в тима успяват да докарат 10 “коня” допълнителна мощност в модела GT4 ST 205 само с преместването на важен чарк от турбината с 1 мм. напред по оста. Но на инженерите това не им стига и правят луфта да е 5 мм, а стандартните и ограничени до 300 к. с. автомобили на отбора се напомпват до 350!

И досега няма яснота

как така тази суперсекретна машинация е станала известна

на съдиите? Още повече че преместването на тези 5 мм не само се криело, но и промяната на позицията в стандартното й според регулациите положение е ставала автоматично при демонтажа. Значи някой е проговорил, за да насочи техниците към цялостното разглобяване на турбината и внимателното й изследване.

Преместването на ограничителя, допускащ точно определено количество въздух върху перките на турбината, е давал много по-голям приток на въздух, а от това и повече мощност на колата.

По принцип пилотите никога не знаят, че им се налага да карат “стимулирани” коли, което автоматично ги вади от кръга на обичайните заподозрени.

“Това е най-гениалното нещо, което съм виждал през последните 30 години, откакто съм в спорта!”, възкликва тогавашният президент на ФИА Макс Мозли и… праща тойота за една година извън спорта. Спортният директор на отбора Яшима Матоши прави публична пресконференция и, плачейки пред пресата, обявява напускането си. Според него разработката била направена “на определено ниво във фирмата”, но ръководството нямало понятие за това.

Междувременно други два “допинга” излязоха на светло. Единият – направените с лазер на десетки миниатюрни и невидими за простото око отвори в ограничаващата въздушния поток бленда, вторият - елипсовидна форма на отвора на рестриктора, която не се улавя при използването на кръгъл калибър за проверка.

Но точно както в случая с тойота, така и с по-тънките стъкла в колите на “М-Спорт-Форд” през 2007 г. не се казва дума за това, кой е предателят? В ралито на Португалия през 2007 г. техническите комисари най-неочаквано решават да проверят дебелината на стъклата за автомобилите форд “Фокус WRC”. Подобна проверка се случва за първи път в историята на спорта и уловът е направо поразяващ!

Какви други шашми правят отборите четете в хартиеното издание.