Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Експерти: Няма начин ефектът от световните пазари да бъде силно осезаем у нас

Ефектът от поевтиняването на петрола на международните пазари вече се усети и у нас - по празниците бензинът падна под 2 лв. за литър.
В София литър бензин А-95 вече се продава за 1 лев и 97 стотинки, а дизелът струва 1 лев и 98 стотинки. Без да е драматично, след Нова година може да се очаква цените на най-масовите горива в България да паднат още, прогнозират експерти пред "168 часа".
Нормално е поевтиняването на петрола да има позитивен ефект върху българската икономика като цяло, тъй като страната ни е нетен вносител на енергийни суровини и в частност - на петрол.
Въпреки че по-ниската цена означава и по-малко постъпления в бюджета, еднозначна оценка на ефекта върху приходите от акцизи и ДДС е трудно да бъде дадена. Причината е, че потребителите ще пренасочат поне част от спестения разход за петролни продукти към потребителски стоки и услуги, които на свой ред ще бъдат обложени с ДДС - нещо, което не би се случило при други условия. Поради обезценяването на еврото спадът в цената на петрола на международните пазари не може да бъде усетен в пълна степен от българския потребител.
Така или иначе по-евтиният петрол означава повече разполагаем доход за домакинствата, а и повече свободни средства за голяма част от родния бизнес.
"По-ниските цени на горивата имат двоен ефект върху икономиката - от една страна,
спадат постъпленията от ДДС и по-трудно се изпълняват приходите в бюджета,
но от друга, за бизнеса се освобождава финансов ресурс, което е добра новина - коментира изпълнителният директор на Петролната и газова асоциация Андрей Делчев пред "168 часа". - За в бъдеще отражението върху останалите цени не би трябвало да е осезаемо, защото те и без това са ниски."
Той прогнозира, че драстичният спад на цените на петрола на международните пазари в средносрочен период ще ограничи интереса на инвеститорите в този сектор, като не изключи и фалити на по-малки фирми в този бизнес.

Защо според анализаторите цените на масовите горива у нас не следват световните тенденции, четете в печатното издание на в. "168 часа"