Космическа измама изстрелва и Орсън Уелс в кариерата
Мистификация с марсианско нападение по радиото хвърля в паника САЩ
M
истификацията с уж предсмъртните признания на Стенли Кубрик, че е заснел фалшиво кацане на лунната повърхност, съвсем не е някаква изненада.
Вероятно първият, който се сеща да потърси световна слава с разпространяването на невярна и спекулативна информация, е Орсън Уелс. През 1938 г. той създава истинска национална паника в САЩ със своя радиодраматизация. Направена достатъчно реалистично по мотиви от научнофантастичния роман на Хърбърт Уелс "Война на световете", тя симулира марсианска инвазия на Земята.
Орсън Уелс е едва 23-годишен, когато неговата компания "Меркюри тиътър" решава да адаптира новелата, писана в края на XIX век.
Въпреки че вече е имал няколкогодишен опит като радиоводещ, Уелс едва ли е предполагал до какъв хаос ще доведе излъчването на предаването. Първоначално излъчването започва с кратко въведение, а след това има тривиална информация за предстоящ концерт. Изведнъж предаването е прекъснато от "съобщение на проф. Фарел от обсерваторията в планината Дженинг", която е
регистрирала експлозия
на Марс
След това отново се връща фонът с танцувална музика, прекъсната отново, но този път за да уведомят слушателите, че голям метеорит е паднал във ферма в Ню Джърси.
По-късно говорител от мястото на инцидента обяснява, че всъщност се касае за голям металически цилиндър, а от него излизат марсианци. "Мили Боже! - чува се гласът на репортера. - Изскочи нещо като голяма змия и се мята насам-натам, има и още един, и още един... Те протягат нещо като пипала към мен. Вече мога да видя тялото на едно от тях. Голямо е като мечка и кожата му блести като мокра. Но това е лице...дами и господа, неописуемо е, това е лице! Очите му са черни и блестят като на змия. Устата има V-образна форма и от устата му капе слюнка..."
След това по описанията на водещия марсианците пред очите му набързо сглобяват военни машини и започват да стрелят с "топлинни лъчи", които за секунди опичат някои от насъбралите се хора. После се заемат с изпратените 7000 души от Националната гвардия и след като се справят набързо с тях, са атакувани от бомбардировачи и артилерия. В отговор инопланетяните освобождават отровен газ, а скоро техни кораби във формата на летящи бутилки се приземяват в Чикаго и Сейнт Луис.
По-късни изследвания показват, че поне 1 млн. от слушателите са повярвали на фалшивата история за марсианска атака и сериозно са се паникьосали. На цялата територия на щата Ню Джърси магистралите се изпълват с ужасени цивилни, които искат да избягат от извънземните мародери. Постепенно паниката обзема цялата страна. Отчаяни хора молят полицията да им раздаде противогази, за да се спасят от токсичния газ и звънят в електрическите компании да спрат тока, за да не могат марсианците да се ориентират по светлината.
Една жена се втурва в църква в Индианополис по време на сутрешната служба с писъци:
"Ню Йорк е бил унищожен! Това е краят на света!
Вървете си вкъщи и се подгответе да умрете!"
Когато новината за опустошителните последствия от драматизацията достига до студиото, Орсън Улес се опитва да успокои хората и постоянно напомня, че това е просто измислица, за съжаление твърде късно. Има и непотвърдени слухове, че дори се е стигнало до самоубийства.
След злополучната сензация Федералната комисия по комуникациите на САЩ разследва случая, но така и не успява да намери закон, с който да забрани подобни изяви за в бъдеще. Единственият резултат е, че радиостанциите се съгласяват да бъдат по-предпазливи в програмите си. Самият Орсън Уелс се опасява, че кариерата му е съсипана завинаги. В действителност обаче точно този прецедент му помага да сключи договор с Холивуд и през 1941 г. той режисира, пише сценария и продуцира "Гражданинът Кейн" - лентата, която мнозина наричат най-великия американски филм, правен някога.
В по-ново време известният режисьор има огромен брой последователи. На свойството на масовото съзнание трудно да отличава лъжа от действителност се разчита най-вече за бърза слава. Затова спекулации с художествени измислици, които провокират публиката, са вече почти ежедневие
в цял свят
През годините се създават и много филми, които експлоатират заблудата.
Един от класическите конспиративни трилъри, който налива вода в мелниците на скептиците, е създаденият през 1978 г. "Кеприкорн - 1". Той пресъздава първата пилотирана мисия до Марс. При него директно е пренесена идеята, че заради невъзможността да бъде осъществена, всичко се заснема в студио. А за да се запази тайната, правителството трябва да убие астронавтите и да ги обяви за жертви на инцидент по време на връщането на Земята. Все пак накрая всичко приключва с хепиенд - благодарение на специалните си качества пилотите успяват да се спасят от дебнещите ги с хеликоптери убийци и разобличават конспирацията пред телевизионните камери.
Най-четени
-
Как се обтегнаха отношенията на Лили Иванова и Йорданка Христова
В Чили вземат Лили Иванова за рускиня и я освиркват, но след това я награждават Първият й успех в зала "Универсиада" дава възможност на Лили Иванова за изяви в страната със свой оркестър
-
Секретно 3-те фатални грешки на Георги Димитров
Критикува зверствата на Червената армия у нас, но бързо подвива опашка Сталин има сериозни мотиви да елиминира Георги Димитров - смята историкът Лъчезар Стоянов
-
Галерия Ким Филби надигра Хитлер, не допусна Сталин да превземе Европа
В цял свят този януари се честват 110 години от рождението на Шпионина - енигма Той се отвращава от Фюрера и Висарионович, но работи с тях, за да ги скара Този януари в цял свят се честват 110
-
Тодор Живков показва на Фидел Кастро най-старото тайно скривалище у нас
Подозират, че Първия си е имал и частен бункер заради банята с паркет Бункер, намиращ се под двореца в Кричим, е най-старото скривалище у нас. Под емблематичната постройки е изградено убежище за
-
Галерия Защо и трите сериала за HBO са на БНТ
Националната телевизия е най-добрият партньор в България за кинопроизводство, като осигурява най-високите бюджети и творческа свобода Невинаги достатъчното пари могат да гарантират добър резултат